BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Rubin Małgorzata (Instytut Maszyn Matematycznych, Warszawa), Faderewski Marek (Instytut Podstaw Informatyki PAN), Mikułowski Dariusz (Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach)
Tytuł
Badania stanu i potrzeb informatyzacji edukacji matematycznej uczniów niewidomych i słabowidzących w Polsce
The study on the conditions and needs for computerization of mathematics education of visually impaired students in Poland
Źródło
e-mentor, 2015, nr 1, s. 34-40, rys., wykr., bibliogr. 6 poz.
Słowa kluczowe
Matematyka, Edukacja młodzieży, Osoby niepełnosprawne
Mathematics, Youth education, Disabled people
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Zaprezentowane wyniki badań wskazują na brak technologicznego wsparcia procesu nauczania matematyki i deficyt na rynku nowoczesnych systemów, z przyjaznym interfejsem użytkownika, dostosowanych funkcjonalnie do potrzeb i użytku zarówno osób widzących, jak i słabo widzących oraz niewidomych - systemów, które ułatwiłyby i przyśpieszyły komunikację pomiędzy takimi osobami oraz zwiększyły przyswajalność wiedzy matematycznej. Fakt, że aż 66 proc. badanych uczniów nie używa do nauki matematyki żadnych urządzeń elektronicznych (komputerów, smartfonów, notatników brajlowskich), z czego 73 proc. to uczniowie niewidomi, potwierdza utrudniony dostęp do odpowiedniego oprogramowania, które byłoby rzeczywiście pomocne przy poznawaniu zagadnień matematycznych zarówno w szkole i w domu, jak też z wykorzystaniem internetu. Skrótowo zarysowany obraz dobrej sytuacji komputeryzacji i informatyzacji środowiska nauczycieli i uczniów oraz potwierdzona przez nich gotowość do podjęcia nowych wyzwań technologicznych, odpowiadających na potrzeby w zakresie nauki matematyki, mimo jednoczesnej, zanotowanej w obydwu grupach - nauczycieli i uczniów - znacznej nieznajomości pisma Braille'a i brajlowskiej notacji matematycznej, tworzą korzystne warunki do przyswojenia przyjaznych rozwiązań informatycznych. Platforma edukacyjna PlatMat, opracowywana we wspominanym projekcie, wpisuje się dokładnie w istniejący kontekst otoczenia i zdiagnozowane potrzeby. Wszystkie pozyskane w badaniu opinie i zidentyfikowane oczekiwania posłużyły do jak najlepszego dopasowania tej innowacyjnej technologii do potrzeb jej przyszłych użytkowników. (abstrakt autora)

Effective mathematics education of the visually impaired people and full accomplishment of the core curricular of this course i s challenging, especially due to the current obligation of passing mathematics on a school-leaving examination. The transfer of k nowl- edge in this field is primarily based on visual and spatial communication, which is a major barrier in the process of teaching/ learning of the blind and visually impaired pupils. Research presented in this article was conducted in order to collect the specifics o f teaching mathematics in Polish schools attended by visually disabled students as well as the opinions of teachers, students and their pa rents regarding their needs in this respect. The results confirmed the lack of friendly technologies tailored to identified needs, su pporting the teaching process, including effective communication between the teacher (parent) and a student in the class (at home). Respondents' answers showed a high level of informatic culture - all use the computer, and 71% of teachers and 64% of students use it on daily basis. 90% of teachers were interested in learning about new technologies that are useful in teaching mathemati cs, and 79% of the students would like to use a computer, tablet or any other device to learn mathematics if properly adapted. This is a friendly environment for the development of the new assistive technologies in the field of mathematics education. One of them is an innovative educational platform PlatMat whose functional adaptation to the needs of users was obtained, among others, based on the results of this research.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Brzostek-Pawłowska J., Mikułowski D., Research on improving communication between the blind and the sighted in the area of mathematics, and related requirements, [w:] Proceedings Federated Conference on Computer Science and Information Systems - FedCSIS 2012, IEEE Xplore, s. 1065-1069.
  2. Brzostek-Pawłowska J., Technologie asystujące zwiększające dostępność formuł matematycznych dla niewidomych: stan obecny i podjęte badania, "Elektronika - konstrukcje, technologie, zastosowania" 2013, nr 10, s. 112-115.
  3. Mikułowski D., Brzostek-Pawłowska J., Problems Encountered in Technical Education of the Blind, and Related Aids: Virtual Cubarythms and 3D Drawings, [w:] Proceedings of the IEEE Global Engineering Education Conference - EDUCON 2014, IEEE Xplore, s. 995-998.
  4. Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2013/2014, GUS, Departament Badań Społecznych i Warunków Życia, Warszawa 2015.
  5. Raport podsumowujący badanie opinii uczniów z dysfunkcją wzroku oraz ich nauczycieli, korepetytorów i rodziców, na temat technik nauczania matematyki, opracowanie IMM w ramach umowy nr BEA/000021/BF/D z PFRON, Warszawa 2014.
  6. Raport z analizy jakościowej dotyczącej sposobów, narzędzi i komunikacji w nauczaniu matematyki uczniów z niesprawnością wzrokową, opracowanie IMM w ramach umowy nr BEA/000021/BF/D z PFRON, Warszawa 2014.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1731-6758
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15219/em58.1154
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu