BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Hawlena Joanna (Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach)
Tytuł
Procesy globalizacji i liberalizacji w transporcie lotniczym
Globalization and liberalization processes in air transport
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Współczesne Problemy Ekonomiczne. Globalizacja. Liberalizacja. Etyka, 2010, nr 2, s. 17-26, rys., tab., bibliogr. 9 poz.
Słowa kluczowe
Transport lotniczy, Liberalizacja transportu, Globalizacja, Konkurencja
Air transport, Transport liberalization, Globalization, Competition
Uwagi
summ..
Abstrakt
Usługi transportu lotniczego rozwinęły się na bazie konkretnego zapotrzebowania społecznego, które ulegało stałej ewolucji. Wpływ na to miały warunki gospodarcze, polityczne oraz kulturowe. Zmieniało się środowisko, technika, technologia, wiedza i zasobność społeczeństwa, co sprawiło, że przewartościowaniu musiały ulec także zasady, procesy i bariery rozwoju. System transportu lotniczego stanowi najbardziej dynamiczny obszar działalności przewozowej. Jest powiązany z przemianami gospodarki światowej i stanowi odzwierciedlenie tempa wzrostu gospodarczego. Ewolucja, a niejednokrotnie niespodziewane zmiany uwarunkowań, powodują konieczność konstruowania nowej strategii przedsięwzięć konkurencyjnych, wpływających na poprawę efektywności i skuteczności zarządzania usługami lotniczymi. Jest to proces o narastającej dynamice spowodowanej integracją tego sektora i procesem globalizacji, w ślad za którymi postępowały tendencje do nasilania się procesów liberalizacyjnych i deregulacyjnych, powodujących przyspieszenie tempa rozwoju. (fragment tekstu)

Globalization processes and integration transformation in Europe have big influence into dynamic growth of transport. The paper presents the process of globalization of the market and its influence on changes connected with integration and competition. The author presented also strategic alliances and their share of the market on particular continents. (author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Chwistecka-Dudek H., Sroka W., Alianse strategiczne. Problemy teorii i dylematy praktyki, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2008.
  2. Jaźwiński J., Słodownik A., Wpływ liberalizacji rynku usług lotniczych na niezawodność systemu transportu lotniczego, [w:] Liberalizacja i deregulacja transportu w Unii Europejskiej, red. B. Liberadzki, Instytut Logistyki i Magazynowania, Warszawa-Poznań 2007.
  3. Marciszewska E., Globalizacja sektora usług transportu lotniczego, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2001.
  4. Marciszewska E., Narzędzia i efekty liberalizacji rynku lotniczego, [w:] Liberalizacja i deregulacja transportu w Unii Europejskiej, red. B. Liberadzki, Instytut Logistyki i Magazynowania, Warszawa-Poznań 2007.
  5. Porty lotnicze wobec polityki otwartego nieba, red. A. Ruciński, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2002.
  6. Rocka K., Zmiany w transporcie lotniczym w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej, [w:] Liberalizacja i deregulacja transportu w Unii Europejskiej, red. B. Liberadzki, Instytut Logistyki i Magazynowania, Warszawa-Poznań 2007.
  7. Rucińska D., Procesy liberalizacyjne na europejskim i polskim rynku usług lotniczych, [w:] Dostosowanie polskiego transportu do Unii Europejskiej, Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2001.
  8. Stonehouse G., Hamill J., Campbell D., Prudie T., Globalizacja, strategia i zarządzanie, Felberg SJA, Warszawa 2001.
  9. Zorska A., Ku globalizacji - przemiany w korporacjach transnarodowych i gospodarce światowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
2081-9579
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu