BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zielenkiewicz Małgorzata (Uniwersytet Gdański)
Tytuł
Liberalizacja sektorów zmonopolizowanych na przykładzie transportu kolejowego w Unii Europejskiej
Railroad Transport in European Union as an Example of Liberalization of Monopolized Sectors
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Współczesne Problemy Ekonomiczne. Globalizacja. Liberalizacja. Etyka, 2010, nr 2, s. 123-130, bibliogr. 16 poz.
Słowa kluczowe
Liberalizacja transportu, Transport kolejowy
Transport liberalization, Railway transport
Uwagi
summ..
Abstrakt
W artykule zostały przeanalizowane instrumenty unijnej polityki transportowej, wykorzystywane w celu rozwiązania problemów związanych z niedostateczną konkurencją na rynku transportu kolejowego. Kolej stanowi typowy przykład sektora zmonopolizowanego - ze względu na minimalną efektywną skalę produkcji jest on podatny na procesy koncentracji rynkowej. Dodatkowym problemem jest fakt, że tendencje do koncentracji zostały na nim utrwalone przez nacjonalizację i odgórne narzucenie monopolistycznej struktury rynku. Proces transformacji w przypadku tego typu sektorów najczęściej oznacza konieczność zmierzenia się z głęboko deficytowymi monopolami państwowymi, co wiąże się z potrzebą restrukturyzacji i prywatyzacji oraz deregulacją i liberalizacją warunków wejścia na rynek. (fragment tekstu)

The paper analyses instruments of liberalization used in European policy for solving problem of non sufficient competition in railroad transport. Rail is an example of market with strong tendency to concentration which was strengthened by process of nationalization. Public railroad transport became inefficient and there was a strong need of reformation. This process includes liberalization and deregulation of railroad market. The aim of the paper is to present public instruments used in transport policy for railroad transport liberalization and to show effects of this policy. (author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Acocella N., Zasady polityki gospodarczej. Wartości i metody analizy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  2. Antonowicz M., Liberalizacja kolejowego rynku towarowego w Polsce - stan i perspektywy, "Przegląd Kolejowy" 2007, nr 1.
  3. Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa 2002.
  4. Dyrektywa Rady z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych (91/440/EWG), DzU 1991, L 237.
  5. Engelhardt J., Wardacki W., Zaleski P., Transport kolejowy. Organizacja, gospodarowanie, zarządzanie, Kolejowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1995.
  6. Frank R.H., Mikroekonomia jakiej jeszcze nie było, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
  7. http://ec.europa.eu/transport/rail.
  8. Liberalizacja i konkurencja na rynku transportowym w Europie, red. S. Dziadek i M. Michałowska, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2000.
  9. Ostaszewicz J., Konkurencja w międzynarodowych kolejowych przewozach towarowych, "Biuletyn Informacyjny Głównej Biblioteki Komunikacyjnej" 2006, nr 4.
  10. Ostaszewicz J., Pionowa dekoncentracja kolei brytyjskich. Sukces czy niepowodzenie?, "Biuletyn Informacyjny Głównej Biblioteki Komunikacyjnej" 2005, nr 7-8.
  11. Pawlicka Z., Europejskie kolejowe przewozy towarowe: dobre perspektywy, "Biuletyn Informacyjny Głównej Biblioteki Komunikacyjnej" 2005, nr 12.
  12. Regulacyjna rola państwa we współczesnej gospodarce, red. D. Kopycińska, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2006.
  13. Rucińska D., Cykle gospodarcze w transporcie, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1992.
  14. Ucieszyński M., Prywatny towarowy transport kolejowy w 2005 r., "Biuletyn Informacyjny Głównej Biblioteki Komunikacyjnej" 2006, nr 7-8.
  15. Wielkopolski A., Zarys gospodarczych dziejów transportu, WKiŁ, Warszawa 1975.
  16. Zalewski P., Liberalizacja i prywatyzacja rynku usług kolejowych to merytorycznie błędne i niebezpieczne hasło, [w:] II Kongres Transportowy Translog 2003, Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2003.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
2081-9579
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu