BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Rogala Piotr (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu)
Tytuł
Etyczny wymiar funkcjonowania znaków jakości
Ethical Aspects of Quality Certificates
Źródło
Annales : etyka w życiu gospodarczym, 2005, vol. 8, nr 2, s. 131-135
Annales. Ethics in Economic Life
Słowa kluczowe
Znaki jakości, Etyka działalności gospodarczej, Certyfikacja
Quality marks, Business activity ethics, Certification
Uwagi
summ.
Abstrakt
W wydanej przez Komisję Europejską publikacji pt. "Mapping Instruments for Corporate Social Responsibility" zebrane zostały informacje dotyczące instrumentów z jakich mogą skorzystać organizacje zainteresowane realizacją koncepcji Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. Znaczna część z tych narzędzi związana jest z certyfikacją lub innymi formami potwierdzania jakości. Zostały tu wymienione m.in. ekoetykietowanie produktów, wdrażanie systemów zarządzania jakością (ISO 9001), wdrażanie systemów zarządzania środowiskowego (ISO 14001 oraz EMAS), wdrażanie systemu społecznej odpowiedzialności (SA8000). Warto jednak zauważyć, że także w ramach działań z zakresu potwierdzania jakości wskazać można wiele nieprawidłowości lub sytuacji budzących wątpliwości z etycznego punktu widzenia. W niniejszym opracowaniu przedstawiono przykładowe z nich oraz podjęto próbę ich klasyfikacji. (fragment tekstu)

Quality certification is the activity attesting the level of unit (product, process, management system, organization, or staff) quality by means of assessing its consistency with requirements (criteria). As a rule, achieving quality certification involves achieving the right to use the quality sign (the sign certifying the quality) defined as the trademark, signifying that a given organization, product, or process is consistent with certain requirements. Developments within quality certification are often indicated as the tools which can be used to implement the concept of Social Responsibility of Business. It is also worth mentioning that within the frameworks of the quality certification system there are many drawbacks and vague situations. The author has presented some of these situations, made an attempt to classify them as well as suggested possible ways of getting rid of them. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. P. Rogala, Potwierdzanie jakości, "Problemy jakości", 8/2003, s. 23-29.
  2. P. Rogala, Marka produktu a znaki jakości, "Przegląd Organizacji", 2003, nr 10, s. 39.
  3. M. Jedliński, Jakość w nowoczesnym zarządzaniu, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Szczecin 2000, 182-183.
  4. P. Rogala, Normatywne i etyczne zasady informowania o certyfikacji, "Problemy jakości", 2003, nr 5, s. 20-22.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-2226
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu