BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Haberla Marcin (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Przesłanki tworzenia klastrów i inicjatyw klastrowych w Polsce oraz cele ich funkcjonowania w świetle wyników badań własnych
Premises of Clusters and Cluster Initiatives Creation in Poland and the Aims of Their Functioning in the Light of Own Surveys
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2014, nr 369, t.1, s. 230-238, rys., bibliogr. 9 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Przemiany strukturalne i koniunkturalne na światowych rynkach Tom 1
Słowa kluczowe
Klastry
Business cluster
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie powodów tworzenia klastrów i inicjatyw klastrowych w Polsce wraz ze wskazaniem ich celów funkcjonowania. Podmioty te w istotny sposób przyczyniają się do podnoszenia konkurencyjności, rozwoju innowacyjności, a także tworzą nowe miejsca pracy. Warto zauważyć, że podstawy ich powstania częściowo są zbieżne, choć nie zawsze droga realizacji jest taka sama. Często także podstawy ich tworzenia i funkcjonowania wymieniane przez osoby zarządzające klastrem lub inicjatywą klastrową różnić się mogą od opinii przedstawicieli firm go współtworzących. Rozważania te poprzedzone zostały prezentacją wybranych definicji i klasyfikacją klastrów i inicjatyw klastrowych.(abstrakt oryginalny)

The purpose of this article is to present the reasons for the creation of clusters and cluster initiatives in Poland, and indication of the purpose of their functioning. These entities have a significant contribution to competitiveness, the development of innovation and the creation of new jobs. It is worth noting that the grounds of their origin partly coincide, but the way of implementation is not always the same. These considerations have been preceded by a presentation of selected definitions and classification of clusters and cluster initiatives.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Anderson G., 1994, Industry clustering for economic development, "Economic Development Review", vol. 12, no 2.
  2. Brodzicki T., Szultka S. 2002, Koncepcja klastrów a konkurencyjność przedsiębiorstw, "Organizacja i Kierowanie", nr 4 (110)
  3. Gorynia M., Jankowska B., 2008, Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa.
  4. Grzybowski M., 2006, Klastry przemysłowo-usługowe jako narzędzie zwiększania dynamiki działania przedsiębiorstw na rynku globalnym, [w:] Dynamiczność warunkiem skutecznego zarządzania, Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Informatyczna w Warszawie, Warszawa.
  5. Haberla M., 2013, Strategie marketingowe klastrów w Polsce, niepublikowany raport z badań, Wrocław, wrzesień-październik.
  6. Ministerstwo Gospodarki: www.mg.gov.pl., 1.12.2013.
  7. Porter M.E., Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001.
  8. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 2 grudnia 2006 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi (Dz.U. 06.226.1651).
  9. Śmiłowski E., 2008, Tendencji w technikach badań surveyowych - rozwój CATI, CAPI i CAWI, [w:] Badania marketingowe. Metody, nowe technologie, obszary aplikacji, red. K. Mazurek-Łopacińska, PWE, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2014.369.1.19
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu