BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Buchner Wojciech (Akademia Ignatianum w Krakowie)
Tytuł
Katolicyzm polityczny i jego wrogowie
Political Catholicism and Its Enemies
Źródło
Horyzonty Polityki, 2014, vol. 5, nr 12, s. 99-113, bibliogr. 30 poz.
Tytuł własny numeru
System polityczny : autonomia, autoreprodukcja i dehumanizacja?
Słowa kluczowe
Protestantyzm, System polityczny, Katolicyzm polityczny, Kościół w polityce
Protestantism, Political system, Political catholicism, Church in Politics
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł stanowi próbę syntetycznego ujęcia dziejów katolicyzmu politycznego, w których Kościół rzymski zmagał się z władzami świeckimi, co w konsekwencji doprowadzić miało do upadku terytorialnego Państwa Kościelnego. Głębokich przyczyn erozji politycznej władzy papiestwa poszukuje autor w średniowiecznych sporach o zwierzchność między papiestwem i cesarstwem oraz w porażce opcji gibelińskiej. Późniejsze, nowożytne kryzysy politycznego katolicyzmu, związane z pojawieniem się protestantyzmu, spotykają się z reakcją jezuicką i próbą zachowania przynajmniej części pośredniej władzy papieży w sprawach doczesnych. Epoka absolutyzmu, zwłaszcza za sprawą francuskiego gallikanizmu, przynosi kolejne ograniczenia politycznej władzy Rzymu. Po rewolucji francuskiej Kościół traci ostatecznie możliwość obrony swego państwa, które upada pod presją nowych radykalnych idei i przemocy militarnej. (abstrakt oryginalny)

This paper tries to describe synthetically the history of political Catholicism, in a period when the Roman Church had to grapple with the secular powers, leading to the final suppression of the Papal territorial State. It seems that the most significant reasons for this erosion and collapse of the popes' political power can be found in the mediaeval disputes between the papacy and empire, and in the defeat of the Ghibelline standpoint. The subsequent modern crises of political Catholicism - connected with the appearance of Protestantism - coincide with the Jesuit reaction, which tries at least to retain a grain of the indirect political power of the popes. The epoch of absolutism, especially in the form of the French Gallicanism, resulted in the next diminution of the political importance of papal Rome; after the French revolution the Roman Church finally lost the possibility of defending its State, which then fell under the pressure of radical ideas and the military violence. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Daniel-Rops, H., 1960, L'Église de la Renaissance et de la Réforme. Une ére de renouveau: La réforme catholique, Librairie Arthème Fayard, Paris.
  2. Daniel-Rops, H., 1961, L'Église de la Renaissance et de la Réforme. Une révolution religieuse: La réforme protestante, Librairie Arthème Fayard, Paris.
  3. Dante Alighieri, 1999, Monarchia, ed. Garzanti, Milano.
  4. Dickens, A.G., 1968, The Counter Reformation, ed. By Thames and Hudson, London.
  5. Donoso Cortés, J., 2002, Discursos políticos. Discurso sobre la dictadura, editorial TECNOS, Clásicos del pensamiento 150, Madrid.
  6. Evola, J., 2004, Imperialismo pagano, edizioni Mediterranee, Roma.
  7. Figgis, J.N., 1960, Political Thought from Gerson to Grotius, 1414-1625, Torchbook ed., New York.
  8. Figgis, J.N., 1994, The Divine Right of Kings, Thoemmes Press, Bristol.
  9. Friedrich, C.J., 1952, The Age of Baroque 1610-1660, Harper and Row, New York.
  10. Gómez Dávila, N., 2006, Następne scholia do tekstu implicite, przekł. K. Urbanek, wyd. Furta Sacra, Warszawa.
  11. Hobbes, T., 1954, Lewiatan, przekł. C. Znamierowski, PWN, Warszawa.
  12. Höpfl, H., 2004, Jesuit Political Thought. The Society of Jesus and the State, c.1540-1630, Cambridge University Press, Cambridge.
  13. Kantorowicz, E.H., 2007, Dwa ciała króla. Studium ze średniowiecznej teologii politycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  14. Leon XIII, 1995, encyklika Immortale Dei, Przeorat Matki Boskiej Fatimskiej, Katowice.
  15. Leon XIII, 2003, encyklika Graves de communi, wyd. TE DEUM, Warszawa.
  16. Malia, M., 2008, Lokomotywy historii, Zwroty w dziejach i kształtowanie nowoczesnego świata, przekł. M. Grabska-Ryńska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  17. Marsyliusz z Padwy, 2006, Obrońca pokoju, przekł. W. Seńko, wyd. Antyk, Kęty.
  18. Maurras, Ch., 1986, Mes idées politiques, ed. Albatros, Paris.
  19. Molina, L., 2011, De iustitia et iure, published by Nabu Press, United States.
  20. Ockham, W., 2005, Dialog, przekł. J. Surzyn, wyd. Antyk, Kęty.
  21. Pius IX, 2002, encyklika Quanta cura, wyd. TE DEUM, Warszawa.
  22. Ranke, L. von, 1981, Dzieje papiestwa w XVI-XIX wieku, PIW, Warszawa.
  23. Schilling, H., 2010, Konfesjonalizacja. Kościół i państwo w Europie doby przednowoczesnej, przekł. J. Kałążny, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
  24. Schmitt, C., 2000, Teologia polityczna i inne pisma, przekł. M.A. Cichocki, wyd. Znak, Kraków.
  25. Schmitt, C., 2008, Politische Theologie II. Die Legende von der Erledigung jeder Politischen Theologie, Duncker und Humblot GmbH, Berlin.
  26. Suárez, F., 1944, The Classics of International Law. Selections from Three Works of Francisco Suárez, ed. J. Brown Scott, Oxford and London.
  27. Torquemada, J. de, 1698, De Potestate Papali, w: Rocaberti, J.T., Bibliotheca Maxima Pontificia, vol. XIII, Roma.
  28. Ullmann, W., 1985, Średniowieczne korzenie renesansowego humanizmu, przeł. Jolanta Mach, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.
  29. Ullmann, W., 1988, Law and Jurisdiction in the Middle Ages, ed. George Garnett, London.
  30. Wright, J., 2004, Jezuici. Misje, mity i prawda: między hagiografią a czarną legendą, przekł. P. Chojnacki, wyd. Amber, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2082-5897
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu