BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jankowiak Anna H. (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Lokalizacja w klastrze jako motyw internacjonalizacji przedsiębiorstw
Location in the Cluster as a Motive of Internationalization of Enterprises
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2014, nr 369, t.1, s. 263-271, bibliogr. 7 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Przemiany strukturalne i koniunkturalne na światowych rynkach Tom 1
Słowa kluczowe
Klastry, Inwestycje zagraniczne
Business cluster, Foreign investment
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W globalnej gospodarce przedsiębiorstwa w większym stopniu niż wcześniej zmuszone są do funkcjonowania na rynku międzynarodowym. Każda firma kieruje się innymi motywami internacjonalizacji swojej działalności. Jedne przedsiębiorstwa dążą do pozyskania nowych rynków zbytu, przez co docierają do nowych klientów, inne poszukują niższych kosztów produkcji, głównie tańszej siły roboczej, jeszcze inne przenoszą swoją działalność w poszukiwaniu dostawców i surowców niezbędnych do dalszej produkcji. Jednym z dodatkowych motywów internacjonalizacji może być lokalizacja w klastrze oraz podążanie za przedsiębiorstwem dominującym z jednego rynku do nowych lokalizacji klastra. Celem artykułu jest zbadanie grup motywów internacjonalizacji oraz wskazanie, że lokalizacja w klastrze może być jednym z powodów podjęcia działalności za granicą. Poparciem tej tezy mogą być badania empiryczne przeprowadzone wśród przedstawicieli firm należących do jednego z dolnośląskich klastrów przemysłowych.(abstrakt oryginalny)

In the global economy, companies to a greater extent than before, are forced to operate on the international market. Every company is guided by other motives of internationalization of their activities. Some companies seek to acquiring new markets, which reach to new customers, others seek for lower production costs, mainly cheaper labor force, yet another are shifting their operations in search of suppliers and raw materials for further production. One of the additional motives of internationalization can be the location in the cluster and following the dominant company from one market to a new location of the cluster. The aim of this article is to examine the motives groups of internationalization and an indication that the location in the cluster can be one of the reasons for the business abroad. The support of this thesis may be empirical research conducted among representatives of the companies belonging to one of the industrial clusters in Lower Silesia.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Dunning J.H., Multinational Enterprises and the Global Economy, Addison-Wesley, Harlow 1993.
  2. Gorynia M., Jankowska B., Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2008.
  3. Katsioloudes M.I., Hadjidakis S., International Business. A global perspective, Butterworth-Heinemann, Burlington 2007.
  4. Porter M.E., Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001.
  5. Rymarczyk J., Biznes międzynarodowy, PWE, Warszawa 2012.
  6. Rymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004.
  7. Zorska A., Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2014.369.1.22
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu