BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pawlak Marek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie, Polska), Grzesiuk Kalina (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie, Polska)
Tytuł
Kierunek zarządzanie w opinii kandydatów na studia
Management Studies in the Opinion of High School Students
Źródło
Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 2014, t. 15, z. 8, cz. 2, s. 107-126, bibliogr. 10 poz.
Entrepreneurship and Management
Tytuł własny numeru
Pomiędzy zarządzaniem procesami edukacyjnymi a rynkiem pracy
Słowa kluczowe
Szkolnictwo wyższe, Studia menedżerskie, Zarządzanie, Nauki o zarządzaniu, Badanie opinii
Higher education, Management studies, Management, Management sciences, Opinion research
Uwagi
summ.
Abstrakt
Studia na kierunku zarządzanie mają już dość długą tradycję na całym świecie i należą do najpopularniejszych. Stosowane są zresztą różne nazwy tego kierunku. Na przykład w USA używa się określenia Business Administration (BA), a w Niemczech - Betriebswirtschaftslehre. W USA studia na tym kierunku są najpopularniejsze, bo o ile w latach siedemdziesiątych XX wieku 17% wszystkich absolwentów kończyło studia biznesowe na poziomie licencjackim, o tyle obecnie jest to około 21%, a na poziomie magisterskim - ponad 25%1. Podobnie jest w Polsce, bo według danych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w roku 2013, przy uwzględnieniu liczby kandydatów na studia, zarządzanie zajęło drugie miejsce po informatyce. Przy projektowaniu programu studiów zarządzania bierze się pod uwagę opinie różnych grup interesów, przede wszystkim kandydatów na studia, pracodawców, uczelni, a także studentów. Współcześnie wiele uwagi poświęca się także projektowaniu studiów MBA realizowanych przez internet. W Polsce stosunkowo rzadziej bada się opinie kandydatów na studia i ten artykuł przynajmniej w niewielkim stopniu próbuje tę lukę wypełnić. Jego celem jest zbadanie opinii potencjalnych kandydatów na studia, aby można ją było wykorzystać przy kształtowaniu koncepcji kierunku zarządzanie i sposobu jego realizacji na uczelni. (fragment tekstu)

A study has been conducted in Lublin region. 1204 high school students from randomly chosen schools took part in the study. The results suggest that management studies are not very popular. This study subject is rather perceived as traditional and that does not guarantee obtaining satisfying job. High school students think that there are too many people who graduate management studies. In their opinion these studies should rather be located at technical university. They prefer governmental schools because studies are free of charge and full-time studies because in this case students have free weekends. People who prefer part-time studies as a reason give a possibility to work during the weeks. Although Business Studies in the United States are more and more popular during the last years, in Poland management studies' status decreases currently. Probably a huge popularity of management studies in Poland during last years caused a decrease of studies level and their prestige. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bentley Yongmei, Selassie Habte, Parkin E. (2012), Evaluation of a global blended learning MBA programme, "The International Journal of Management Education", no. 10, pp. 75-87.
  2. Elliott C., Soo Kwok Tong (2013), The international market for MBA qualifications: The relationship between tuition fees and application, "Economics of Education Review", no. 34, pp. 162-174.
  3. Keida B.L., Harveston P.D. (1998), Transformation of MBA Programs: Meeting the Challenge of International Competition, "Journal of World Business", no. 33(2), pp. 203-217.
  4. Kyong-Jee Kim, Shijuan Liu, Curtis J. Bonk (2005), Online MBA students' perceptions of online learning: Benefits, challenges, and suggestions, "Internet and Higher Education", no. 8, pp. 335-344.
  5. McGorry S.Y. (2002), Online, but on target? Internet-based MBA courses. A case study, "Internet and Higher Education", no. 5, pp. 167-175.
  6. Müller-Merbach H. (2003), Philosophie fur den Wirtschaftsingenieur als Generalisten, [in:] Fuhrungskrafte fur ein integriertes Management, Wirtschaftsingenieurwesen in Wissenschaft und Unternehmenspraxis, Zadek, Hartmut, Risse, Jörg (Hrsg.) Springer, XIV, 328.
  7. Ray Subhash C., Jeon Yongil (2008), Reputation and efficiency: A nonparametric assessment of America's top-rated MBA programs, "European Journal of Operational research", no. 189, pp. 245-268.
  8. Rubin R.S., Dierdorff E.C. (2013), Building a Better MBA: From a Decade of Critique Toward a Decennium of Creation, "Academy of Management Learning & Education", vol. 12, no. 1, pp. 125-141.
  9. Subhash J.C., Stopford J. (2011), Revamping MBA programs for global competitiveness, "Business Horizons", no. 54, pp. 345-353.
  10. Wooten L.P., Olabisi Joy Oguntebi (2014), Rethinking Undergraduate Business Education: in the Classroom & Beyond, "Journal of Innovative Education", vol. 12, Issue 1, pp. 75-76.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1733-2486
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu