BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Copp Tomasz (Konsulat Generalny RP w Szanghaju)
Tytuł
Tworzenie i zasady funkcjonowania przedsiębiorstw z udziałem kapitału zagranicznego w Chinach
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2010, nr 47, s. 197-204, rys., tab., bibliogr. 8 poz.
Tytuł własny numeru
Kreatywność - innowacje - przedsiębiorczość
Słowa kluczowe
Przedsiębiorstwo, Kapitał zagraniczny
Enterprises, Foreign capital
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Chiny
China
Abstrakt
Azja Wschodnia i Południowo-Wschodnia to obecnie najdynamiczniej rozwijający się region świata1. Chińska gospodarka od trzydziestu lat rozwija się w imponującym tempie. Wzrost gospodarczy oscyluje w granicach 10%. Jest to wzrost stabilny i długookresowy2. W roku 2007 Chiny wyprzedziły Niemcy i zajęły ich miejsce jako trzecia gospodarka świata3. W świetle raportu National Inteligence Council Chiny w kolejnych latach prześcigną pod względem GDP Japonię i zajmą jej pozycję jako druga najsilniejsza gospodarka świata za Stanami Zjednoczonymi, a także znacznie zbliżą się do USA pod względem efektywności systemu innowacyjnego. Zgodnie z tym raportem nie ma na świecie kraju, który będzie miał większy wpływ na rozwój świata w ciągu najbliższych 20 lat4. Coraz większą rolę w rozwoju gospodarki państwa środka odgrywają małe i średnie przedsiębiorstwa. Znaczna ich liczba powstaje przy współudziale kapitału zagranicznego. W Chinach istnieją generalnie trzy główne sposoby prowadzenia działalności gospodarczej przez cudzoziemców. Wybór określonej formy prowadzenia działalności wiąże się z wieloma zagadnieniami, jak na przykład wysokość kapitału założycielskiego, jaki powinien być zainwestowany, wybór zakresu prowadzonej działalności gospodarczej, sposób opodatkowania nowego podmiotu czy możliwość wystawiania przez niego faktur na terenie Chin. (fragment tekstu)

The increasingly important Chinese market is a goal for setting up a business for more and more entrepreneurs from all over the world. The article presents the possibilities for the foreigners to set up a business in China. It describes the most common company types and their ways to operate on the Chinese market. (fragment of text)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bolesta A., Chiny w okresie transformacji, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2006
  2. China Business Guide 2009, Everything you need to know to do business, anywhere in China, China Economic Review Publishing 2009
  3. Chińska prowincja - Fujian. Przewodnik dla polskich handlowców i inwestorów 2004/2005, Wydział Ekonomiczno-handlowy Konsulatu Generalnego RP w Szanghaju
  4. Global Trends 2025 A transformer Word, National Intelligence Council, listopad 2008
  5. http://www.pathtochina.com/reg_wfoe2.htm z dnia 03.09.2009 r.
  6. Specjalny region administracyjny Hong Kong, Przewodnik dla polskich przedsiębiorców, Konsulat generalny RP, Wydział Ekonomiczno Handlowy, Hong Kong 2006
  7. Szanghaj - światowe miasto Azji, Przewodnik dla polskich handlowców i inwestorów 2006 -2007, Wydział Ekonomiczno-Handlowy Konsulatu Generalnego RP w Szanghaju
  8. Wirtschaftsmacht - China ueberholt Deutschland "Weltonline Wirtschaft" 14. stycznia 2009
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu