BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bryke Mariusz (Politechnika Poznańska), Starzyńska Beata (Politechnika Poznańska)
Tytuł
Koncepcja Human Lean Green jako instrument zapewnienia zrównoważonego rozwoju organizacji ukierunkowany na wzrost jej efektywności
Human Lean Green Conception as the Instrument of Sustainability of Organizational Development Oriented Towards the Increase of its Effectiveness
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2015, nr 377, s. 119-136, rys., tab., bibliogr. 10 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Zrównoważony rozwój organizacji - odpowiedzialność środowiskowa
Słowa kluczowe
Rozwój zrównoważony, Zarządzanie, Efektywność
Sustainable development, Management, Effectiveness
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Współczesne przedsiębiorstwa poszukują nieustannie sposobów działań mających na celu wzrost ich efektywności. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia dominującą koncepcją zarządzania przedsiębiorstwem było zarządzanie jakością. W kolejnych latach na znaczeniu zaczęły zyskiwać rozwiązania systemowe, "rozszerzające" odpowiedzialność producenta nie tylko za jakość procesów i będących ich rezultatami wyrobów. Przedsiębiorstwa zostały zobligowane do odpowiedzialności za produkt w całym cyklu życia, do odpowiedzialności za środowisko, do odpowiedzialności społecznej, wreszcie - do przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju. W wyniku przenikania się koncepcji zarządzania jakością (TQM, Six Sigma, podejścia normatywnego) oraz koncepcji wspomagających zarządzanie jakością powstają rozwiązania hybrydowe: Lean Six Sigma, Lean Kaizen, Human Sigma, Lean Green. Ich powstanie wynika z akcentowania wybranych celów w działalności firm, a w konsekwencji także użycia - związanych z nimi - różnych sposobów i narzędzi postępowania. Zaproponowana w niniejszej pracy koncepcja Human Lean Green jest koncepcją nową.(abstrakt oryginalny)

Contemporary enterprises are continually looking for ways of activities aiming at the increase of their effectiveness. In the 1990s the quality management was the dominating and the most popular conception of management in Polish companies. Next, the system approaches gained into importance. They exchanged the responsibility of the manufacturers not only for the quality of the processes and the quality of products resulting from them, but also obliged them to be responsible for the product within its whole life cycle. Also the environmental policy and protection and Social Corporate Responsibility came into existence, as well as the rules of sustainable development. As the result of interfusing of quality management conceptions (TQM, SixSigma, etc.) and so called supporting conceptions, the following solutions appeared: Lean Six Sigma, Lean Kaizen, Human Sigma, Lean Green. Their appearance results from emphasizing selected and different goals in enterprises and - as a consequence of it - different approaches and tools of conducting their activities. The conception of Human, Lean and Green elements integration is a new proposal.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bryke M., 2012a, Lean Green. Czy narzędzia kaizen prowadzące do lean pomogą osiągnąć organizacji stan green?, KAIZEN, Medialog, Poznań.
  2. Bryke M., 2013, Lean Green. Dlaczego warto być zielonym? Mapowanie zielonego strumienia wartości, KAIZEN, Medialog, Poznań.
  3. Bryke M., 2012b, Lean Green. Działania proekologiczne doskonalą organizację i pozwalają panować nad kosztami funkcjonowania, KAIZEN, Medialog, Poznań.
  4. Hamrol A., 2008, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa.
  5. Imai Masaaki, 2007, KAIZEN, klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, MT Biznes, Warszawa.
  6. Jasiulewicz-Kaczmarek M., 2014, How does maintenance integrate lean and green manufacturing paradigms?, [w:] R. Knosala (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, t. 1, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole 2014.
  7. Miller J., 2014, Jak znaleźć czas na kaizen, KAIZEN, Medialog, Poznań.
  8. Starzyńska B., 2012, The selection of quality tools for improving manufacturing processes in production companies, [w:] T. Sikora, P. Nowicki (red.), Challenges of Quality Management, PTTŻ Publishing House, Kraków, 2012.
  9. Starzyńska B., Hamrol A., 2013, Excellence toolbox: Decision support system for quality tools and techniques selection and application, "Total Quality Management & Business Excellence", vol. 24, no. 5, s. 577-595.
  10. Starzyńska B., Hamrol A., Grabowska M., 2010, Poradnik menedżera jakości. Kompendium wiedzy o narzędziach jakości, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2015.377.08
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu