BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Rydzewska-Włodarczyk Marzena (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie)
Tytuł
Infrastruktura etyczna jako przedmiot kontroli zarządczej w administracji publicznej
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2014, nr 72, s. 157-172, tab., bibliogr. 21 poz.
Tytuł własny numeru
Kontrola zarządcza w praktyce
Słowa kluczowe
Kontrola zarządcza, Etyka zawodowa, Administracja publiczna
Management control, Professional ethics, Public administration
Uwagi
streszcz.
Abstrakt
Cel - Celem artykułu jest przedstawienie znaczenia infrastruktury etycznej dla sprawnej realizacji funkcji kontrolnych w jednostkach administracji publicznej. Celem szczegółowym opracowania jest analiza zagadnień pomiaru jakości infrastruktury etycznej z użyciem metod kwestionariuszowych i opracowanie propozycji kwestionariusza oceny tej infrastruktury. Metodologia badania - Zastosowano metodę opisową, analizy aktów prawnych oraz studiów literaturowych. Wynik - W artykule przedstawiono istotę etyki zawodowej pracowników administracji publicznej, jak również pojęcie i elementy infrastruktury etycznej w administracji publicznej oraz zagadnienia pomiaru stanu infrastruktury etycznej. Przeprowadzone badania literaturowe pozwoliły zestawić cechy pracowników administracji publicznej warunkujące profesjonalne i etyczne zachowania w miejscu pracy. Oryginalność/Wartość - Przeprowadzona analiza zagadnień pozwoliła na opracowanie propozycji kwestionariuszy oceny stanu infrastruktury etycznej jednostki w wybranych obszarach stanowiących zagrożenia dla działań nieetycznych. (abstrakt oryginalny)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bertók J., Promowanie postawy etycznej w służbie publicznej - doświadczenia państw OECD, http://www. antykorupcja.gov.pl/ak/analizy-i-raporty/oecd/3529,Promowanie-postawy-etycznej-w-sluzbie-publicznej-dos wiadczenia-panstw-OECD.html, s. 53 [15.03.2014]
  2. Bogucka I., Pietrzykowski T. (2012), Etyka w administracji publicznej, LexisNexis, Warszawa.
  3. Chrisidu-Budnik A., Korczak J., Pakuła A., Supernat J. (2005), Nauka organizacji i zarządzania, Kolonia Limited, Wrocław.
  4. Etyczne aspekty działalności samorządu terytorialnego (2004), red. I. Filek, MSAP Akademii Ekonomicznej, Warszawa.
  5. Etyka w działalności jednostki samorządu terytorialnego, http://doskonaleniekadr.fundacjaprym.pl/ platforma/wpcontent/ uploads/downloads/2012/06/etyka-w-JST.pdf, s. 4 [15.03.2014].
  6. Fenrych P. (2013), Etyka w działaniu urzędnika publicznego, w: Przeciwdziałanie korupcji w praktyce. Polityka antykorupcyjna w polskiej administracji publicznej, C. Trutkowski, P. Koryś, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa.
  7. Griffin R. (2002), Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa.
  8. Hoffman E. (2002), Psychological Testing at Work: How to Use, Interpret, and Get the Most Out of the Newest Tests in Personality, Learning Styles, Aptitudes, Interests, and More!, McGraw-Hill Ryerson.
  9. Kieżun W. (1998), Sprawne zarządzanie organizacjami, SGH, Warszawa.
  10. Kudrycka B. (1995), Dylematy urzędników administracji publicznej, Temida 2, Białystok.
  11. Kulesza M., Niziołek M. (2010), Etyka służby cywilnej. Wolters Kluwer, Warszawa.
  12. Kwiatkowska M. (2007), Kodeksy etyczne w samorządach. Wnioski po akcji "Przejrzysta Polska", w: Etos Urzędnika, red. D. Bak, Warszawa.
  13. Pracownik samorządowy chce być bardziej samodzielny, Serwis Samorządowy, http://www.samorzad.lex. pl/czytaj/-/artykul/pracownik-samorzadowy-chce-byc-bardziej-samodzielny-1 [12.10.2013].
  14. Pyrek R. (2004), System ocen pracowników - cele, procedura i instrumentarium, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, nr 6.
  15. Rydlewski G. (2001), Służba cywilna w Polsce, Scholar, Warszawa.
  16. Sidor-Rządkowska M. (2000), Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  17. Techniki kwestionariuszowe w diagnostyce psychologicznej: wybrane zagadnienia (1989), red. R.Ł. Drwal, UMCS, Lublin.
  18. Trutkowski C., Koryś P. (2013), Przeciwdziałanie korupcji w praktyce. Polityka antykorupcyjna w polskiej administracji publicznej, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa.
  19. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, DzU z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.).
  20. Wypler W. (2010), Kontrowersje wokół problematyki kwestionariuszowego pomiaru uczciwości. Prace Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, nr 16.
  21. Zbiegień-Maciąg L. (1996), Etyka w zarządzaniu. Wyd. CIM, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1733-2842
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu