BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Drahotský Ivo (University of Pardubice), Melichar Vlastimil (University of Pardubice), Bartheldi Aleš (University of Pardubice)
Tytuł
Analysis of the Road and Rail Transport Charging System - Expectation Contra Reality
Analiza systemu pobierania opłat w transporcie drogowym i kolejowym - oczekiwania kontra rzeczywistość
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2010, nr 59, s. 89-102, rys., tab., bibliogr. 26 poz.
Tytuł własny numeru
Innowacje w transporcie: korzyści dla użytkownika
Słowa kluczowe
Transport drogowy, Transport kolejowy, Opłaty transportowe
Road transport, Railway transport, Transport charges
Uwagi
streszcz.
Abstrakt
W artykule zajęto się systemem pobierania opłat w transporcie drogowym i kolejowym oraz wzajemnymi dysproporcjami między użytkownikiem pobierającym opłatę a wykorzystanymi usługami, co ma bezpośredni związek z całymi kosztami wytworzonymi przez użytkowników infrastruktury drogowej i kolejowej. W niniejszym opracowaniu przedstawiono wyniki tezy dysertacji, która została opracowana w szczegółach i obroniona w lutym 2009 roku. Końcowe wyniki czterech różnych wariantów modelu analizy zostały głęboko zanalizowane, poza tym zdefiniowano własne rekomendacje dla przyszłej reformy cenowej w transporcie drogowym i kolejowym.(abstrakt oryginalny)

The basic principle of the Czech Transport Policy, which is based on the European Transport Policy, is the social equity idea with the fulfilled Public Service Obligation. It means that transport should be charged to cover its costs applying the polluter pays principle and also to provide additional financial sources for the social development and public service provision without the previously determined mean of transport provider. The desired status of the transport system is the moment, when all transport users pay consumer prices, which reflect all types of costs. It means infrastructure costs (optimal level of infrastructure maintenance and optimal development of investments), as well as the external costs (generated and not covered by transport users). External costs represent damage to the environment and society - noise, accidents, congestion, etc.(fragment of text)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bartheldi, A., Analýza poplatků za přístup na železniční dopravní cestu ve státech projektu Adriatic-Baltic Landbridge, Vědeckotechnický sborník ČD č. 24/2007.
  2. Bartheldi, A., Drahotský, I., Comparison of the Czech Republic Central State Budget incomes from the road and rail users, "Železničná doprava a logistika".
  3. Bílá kniha - Evropská dopravní politika EU pro rok 2010: čas rozhodnout, Bruxelles 2001.
  4. Článek "100 miliard ročně pro dopravu?", Týdeník Ekonom č. 26 ze dne 28.6.2007.
  5. Directive 1999/62/EC on the charging of heavy goods vehicles for the use of certain infrastructures (Eurovignette).
  6. Directive 2006/38/EC amending Directive 1999/62/EC.
  7. Dopravní politika České republiky pro léta 2005-2013, Ministerstvo dopravy České republiky, Praha, červenec 2005.
  8. Drahotský, I., Nagyová, J., Náklady infrastruktury a stupeň jejich úhrady jednotlivými typy vozidel. Doprava č.1/1999.
  9. EMEP/CORINAIR Emission Inventory Guidebook - 2006.
  10. External Costs on Transport - March 2000, Zürich - INFRAS /IWW Karlsruhe.
  11. External Costs on Transport - October 2004, Zürich - INFRAS /IWW Karlsruhe.
  12. Handbook on estimation of external costs in the transport sector - January 2008, CE Deft.
  13. Hirte, G., Angaben als Instrumente zur Kostenanlastung von externen Kosten und Wegekosten im Steβenverkehr. Allianz pro Schiene, [2008-09]
  14. Kumpert, D., Zpoplatnění uživatele silniční dopravy v ČR, Diplomová práce, Univerzita Pardubice 2008.
  15. Oudes, M., Carpooling ve světě a možnosti jeho využití v ČR, ČVUT 2001.
  16. Peltrám, A., Financování dopravní infrastruktury, Fontes Rerum [2008-04-15]. Dostupné na WWW: < http://www.fontes-rerum.cz/index.php?id=1&pg=peltram >.
  17. RailCalc Study [online]. European Commission, DG Energy and Transport [2007-10-05]. Dostupné na WWW: < http://www.railcalc.org/ >.
  18. Ročenka dopravy 2006, Ministerstvo dopravy ČR.
  19. Sazby výkonového mýtného podle agresivních účinků vozidel na vozovky, SBP 2005.
  20. Směrnice 2001/16/ES Evropského parlamentu a Rady ze dne 19. března 2001 o interoperabilitě transevropského konvenčního železničního systemu, Bruxelles 2001.
  21. Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2001/14/ES ze dne 26.2.2001 o přidělování kapacity železniční dopravní cesty, vybírání poplatků za užívání železniční dopravní cesty a ověřování bezpečnosti, Bruxelles 2001.
  22. Studie Infrastructure charges for high performance passenger services in Europe, UIC (Union Internationale des Chemins de fer) [2007-03].
  23. UIC/CER, Facts on competition in the European transport market (FACORA), Zürich/Karlsruhe, November 2004.
  24. Výroční zpráva SŽDC 2006, Správa železniční dopravní cesty, státní organizacje.
  25. Zeman, J., Nerovné ekonomické podmínky mezi pěti základními druhy dopravy v ČR, Doprava č.3/2003.
  26. Zpráva "Estimation of representative fuel factors for heavy lorries - Questionnaire survey", Swedish National Road and Transport Research Institute (VTI) 2000.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu