BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Nowacki Marek (Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu)
Tytuł
Model uwarunkowań cen SKIPASSÓW w polskich ośrodkach narciarskich
The Skipass Prices Model in the Polish Ski Centers
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2010, nr 53, s. 435-446, tab.
Tytuł własny numeru
Potencjał turystyczny. Zagadnienia ekonomiczne.Aspekty rozwoju potencjału podmiotów gospodarki turystycznej
Słowa kluczowe
Uwarunkowania rozwoju przemysłu, Sport
Conditions for development of industry, Sport
Uwagi
streszcz., summ.
Firma/Organizacja

Abstrakt
Sporty zimowe cieszą się w Polsce dużą popularnością. Według badań przeprowadzonych przez OBOP, co piąty dorosły Polak jeździ na nartach1. Góry położone na południu Polski wraz z pogórzem zajmują 9,039 km2, czyli ok. 2,9% powierzchni Polski2. Na tym terenie znajduje się około stu - najczęściej niewielkich - ośrodków posiadających wyciągi narciarskie. Pojedyncze ośrodki znajdują się także na terenie nizin i pojezierzy (Chodzież, Wieżyca, Bełchatów), mają one jednak znaczenie wyłącznie lokalne. Polskie góry są stosunkowo niskie, trasy narciarskie są krótkie i zatłoczone, a ceny dość wysokie. Problemem jest własność gruntów, na których przebiegają trasy narciarskie (np. na Gubałówce), brak jest sojuszów cenowych pomiędzy ośrodkami (brak wspólnych skipassów dla kilku ośrodków), a bardzo często nawet w obrębie jednego ośrodka (np. w Zieleńcu, Karpaczu) czy nawet góry (np. Kasprowy Wierch). Niezaprzeczalną zaletą polskich ośrodków jest ich bliskość, co oznacza krótszą podróż. (fragment tekstu)

The aim of the research was to elaborate a model of determinants of skipass prices for the Polish ski centers. The study tried to obtain the answer for the question if skipass prices are determined by characteristic feature of ski centers and in what way. The additional result of study was a ranking of the Polish ski centers arranged on the basis of features determining the skipass price. Among nine analyzed factors, four of them are correlated with the skipass price: the total length of ski pistes, the difference of the height between upper and lower ski lift stations, the height of the highest ski lift station and the relation of the capacity of ski lifts to the length of ski pistes. The total analysis of the influence of independent variables on the skipass price revealed that the most essential influence had the height of the upper station of the highest ski lift and crowding on the ski pistes of the ski centre. (fragment of text)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. A. Cybulska, O aktywności fizycznej Polaków, Centrum Badania Opinii Publicznej, Warszawa 2003.
  2. M. Nowacki, M. Kasperczak, Stan i perspektywy rozwoju narciarstwa turystycznego w Polsce, [w:] Sporty zimowe u progu XXI wieku oraz tradycje i perspektywy Zakopanego, red. S. Krasicki, K. Chojnacki, Akademia Wychowania Fizycznego, Kraków 2001, 253-260.
  3. M. Żemła, Uwarunkowania rozwoju polskich ośrodków narciarskich, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 439, WNUS, Szczecin 2006, 345-359.
  4. P. Williams, P.R. Fidgeon, Addressing participation constraint: a case study of potential skiers, "Tourism Management" 2000, vol. 21, 379-393.
  5. I. Frochot, D. Kreziak, Customers' perceptions of ski resorts' images: Implications for resorts'positioning strategies, "Tourism and Hospitality Research" 2008, vol. 8 (4), s. 298-308.
  6. G. Richards, Skilled consumption and UK ski holidays, "Tourism Management" 1996, vol. 17 (1), s. 25-34.
  7. C.A. Vassiliadis, J. Mylonakis, Developing New Ski Tourism Destinations Marketing with the Use of Conjoint Analysis, "European Journal of Scientific Research" 2007, vol. 17 (1), s. 117-128.
  8. M. Żemła, The product quality of Polish ski-resorts: A case study of Silesian skiers' requirements satisfaction and complaints," Tourism" 2008, 56 (1), s. 41-58.
  9. D. Ormiston, A. Gilbert, R. Manning, Indicators and Standards of Quality for Ski Resort Management, "Journal of Travel Research" 1998, 36 (1), s. 35-41.
  10. D.B. Klenosky, C.E. Gengler, M.S. Mulvey, Understanding the Factors Influencing Ski Destination Choice: A Means-End Analytic Approach, "Journal of Leisure Research" 1993, 25(4).
  11. M. Falk, A hedonic price model for ski lift tickets, "Tourism Management" 2008, vol. 29, s. 1172-1184.
  12. S. Borsky, P.A. Raschky, The Hedonics of Hedonism - Estimating the Value of Risk- Taking Activities, "Kyklos" 2009, 62 (2), s. 210-225.
  13. S. Rosen, Hedonic prices and implicit markets: Product differentiation in pure competition, "Journal of Political Economy" 1974, 82 (1), s. 35-55
  14. K.J. Lancaster, A new approach to consumer theory, "Journal of Political Economy" 1966, 74, s. 132-157
  15. I.J. Cox, G.R. Vieth, Hotel investment in open area, "Annals of Tourism Research" 2003, 30, s. 342-351.
  16. O. Chmielewski, B. Kubicz, W. Lechowicz, A. Ziemilski, Polska stacja sportów zimowych. Koncepcja modularna, Instytut Turystyki, Warszawa 1975.
  17. M. Żemła, Failures in Building Partnership for Success in the Competitive Market: the Case of Polish Ski Resorts, "Managing Global Transitions" 2008, 6 (4), s. 421-444.
  18. D. Walerczyk, Model uwarunkowań cen skipassów w wybranych polskich ośrodkach narciarskich, 2010.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu