BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kopczewski Tomasz (Uniwersytet Warszawski), Ziewiec Piotr (GoldenLine)
Tytuł
Zastosowanie wieloobiektowej aukcji pierwszej ceny w systemie rejestracji studentów USOS
Application of the multi-object first-price auction in the students registration system USOS
Źródło
Ekonomia / Uniwersytet Warszawski, 2011, nr 27, s. 171-188, tab., rys., bibliogr s. 188.
Słowa kluczowe
Aukcja pierwszej ceny, Techniki aukcyjne, Programy studiów, Techniki zbierania i rejestrowania informacji
First price auction, Auction techniques, Higher education curriculum, Techniques for collecting and recording information
Uwagi
summ.
Abstrakt
W ostatnich kilkunastu latach obszarem szybkiego rozwoju aukcyjnych form sprzedaży stał się Internet. Z platformy przekazywania informacji o ofertach przekształcił się w pełnoprawny rynek. Jako systemy aukcyjne rozwinęły się zarówno internetowe platformy służące do handlu przedmiotami (eBay, Allegro), jak i zautomatyzowane systemy reklamy internetowej. Doskonałym przykładem wykorzystania na masową skalę wyceny poprzez aukcje są systemy sprzedaży linków sponsorowanych w wyszukiwarkach [Varian, 2008]. Reklamy wyświetlane są w boksach znajdujących się po prawej stronie wyników wyszukiwarki internetowej lub ponad tymi wynikami. Licytacji podlegają miejsca w boksach pojawiających się przy wyszukiwaniu słów lub fraz. Przedmiotem handlu nie jest więc rzeczywisty przedmiot, ale miejsce zamieszczania linku reklamowego przy wyszukiwaniu. Można znaleźć wiele analogii pomiędzy problemem przydzielania przestrzeni reklamowej a innymi sytuacjami wymagającymi alokacji ograniczonego zasobu, jakim jest alokacja miejsca pomiędzy wielu chętnych. Jedną z takich sytuacji jest problem rejestracji studentów do grup zajęciowych. Głównym celem tego artykułu jest pokazanie, że zastosowanie wieloobiektowych systemów aukcyjnych może poprawić efektywność przydzielania studentów do grup zajęciowych podczas rejestracji studentów oraz być narzędziem motywującym do osiągnięcia lepszych wyników podczas studiów. (fragment tekstu)

The article shows a possibility of applying the multi-object first-price auction to the students registration system for the class at the University Study-Oriented System (called USOS). On the basis of experimental data and the Monte Carlo simulation changes in the effectiveness were determined after the possible introduction of the new type of registration based on the auction system in relation to existing systems of registration and it was determined whether this system will motivate the students. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Asdemir K., 2006, Bidding patterns in search engine auctions, w: Second Workshop on Sponsored Search Auctions, ACM Electronic Commerce.
  2. De Soto J.H., 2010,Sprawiedliwość a efektywność, www.fijor.com.
  3. Edelman B., Ostrovsky M., 2007, Strategic Bidder Behavior in Sponsored Search Auctions, "Decision Support Systems" Vol. 43, Elsevier, Amsterdam.
  4. Fain D.C., Pedersen J.O., 2006, Sponsored Search: a Brief History, "Bulletin of theAmerican Society for Information Science and Technology" Vol. 32.
  5. Goeree J.K., 2002, Efficiency in Auctions with Private and Common Values: An Experimental Study, "American Economic Review" No. 92(3), June, s. 625-643.
  6. Klemperer P., 2004, Auctions: Theory and Practice, Princeton University Press.
  7. Kowal P., Kopczewski T., Borowski R., 2008, Oprogramowanie do tworzenia eksperymentów ekonomicznych on-line, "Ekonomia" nr 21.
  8. Lahaie S., 2006, An Analysis of Alternative Slot Auction Designs for Sponsored Search, ACM Conference on Electronic Commerce.
  9. Levy M., Levy H., 2003, Investment Talent and the Pareto Wealth Distribution: Theoretical and Experimental Analysis, "The Review of Economics and Statistics" Vol. 85, No. 3 (Aug.), s. 709-725.
  10. Lott J.R., Roberts R.D., 1991, A Guide to the Pitfalls of Identifying Price Discrimination, "Economic Inquiry" Vol. 29, ABI/INFORM.
  11. Mincer-Daszkiewicz J., 2009, Uniwersytecki System Obsługi Studiów, wiosenna konfe-rencja Oracle dla uczelni wyższych, 1.04., Warszawa, http://usos.edu.pl/inne-publikacje/prezentacja-usos-i-muci-na-konferencji-rozwiazania-oracle-dla-placowek--edukacyjnych.
  12. Stępień A., Kośla K., Krysiak-Klejnberg M., 2008,Rejestracje w USOSweb. RejestracjaBezpośrednia do Grup. Przewodnik "Krok Po Kroku" Dla Studentów, Warszawa.
  13. Varian H., 2008, Position Auctions, "International Journal of Industrial Organization" XXV(2007), s. 1163-1178
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-3056
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu