BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Rembiasz Małgorzata (Politechnika Poznańska)
Tytuł
Rodzaje strategii małych i średnich przedsiębiorstw - wyniki badań empirycznych
Types of Strategies of SME's Internationalization- Results of Empirical Research
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2010, nr 50, s. 327-335, tab.
Tytuł własny numeru
Strategie zarządzania mikro i małymi przedsiębiorstwami . Mikrofirma 2010
Słowa kluczowe
Strategia przedsiębiorstwa, Małe i średnie przedsiębiorstwa, Internacjonalizacja przedsiębiorstw
Corporation strategies, Small business, Enterprise internationalization
Uwagi
summ.
Abstrakt
Strategia internacjonalizacji to program działań przedsiębiorstwa w stosunku do otoczenia zagranicznego. Na poziomie całej firmy o internacjonalizacji można mówić, gdy choć jeden produkt lub usługa przez nią oferowana jest związana z rynkiem zagranicznym1. Wybór odpowiedniej strategii internacjonalizacji jest bardzo istotny z punktu widzenia zarządzania przedsiębiorstwem. Dla przedsiębiorstw małych i średnich zadanie to stanowi często znacznie większy problem niż dla dużych. Źle podjęta decyzja, dotycząca tego: czy podjąć działania dystrybucyjne i/lub produkcyjne poza krajem macierzystym, czy bronić się przed konkurencją z zagranicy na rynku krajowym, może prowadzić nawet do upadku przedsiębiorstwa. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wyodrębnionych, na podstawie przeprowadzonych badań empirycznych, rodzajów strategii internacjonalizacji stosowanych przez MSP w sektorze meblarskim.(fragment tekstu)

Choosing an appropriate strategy for internationalization is very important from the perspective of business management. This article aims to present - extracted on the basis of empirical studies - four types of strategies used by the internationalization of SMEs in the furniture sector. The studies show that most respondents (57.78%) of SMEs was pursuing a strategy I - no internationalization. A small group of surveyed companies (5.56%) used foreign sources of supply, but it sold its products only in the country, therefore, applied the strategy II - internal internationalization. Over one fifth of respondents (22.22%) sold their products abroad, but supplied only in the country, therefore, applied the strategy III - external internationalization. Group companies, which chose the full internationalization strategy (IV), sold their products abroad, using the foreign sources of supply. 14.44% of respondents declared their participation in this group.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. M. Gorynia, Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2007.
  2. N. Daszkiewicz, Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Scientific Publishing Group, Gdańsk 2004, s. 68-69.
  3. R. Fletcher, A holistic approach to internationalization, International Business Review, 2001, Vol. 10.
  4. R. Luostarinen, H. Hellman, The internationalization processes and strategies of Finnish family firms, CIBR Research Papers 1995, Series Y-1.
  5. B. Plawgo, Zachowania małych i średnich przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji, Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle "ORGMASZ", Warszawa 2004.
  6. N. Daszkiewicz, Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw na Pomorzu w świetle badań empirycznych, w: Przedsiębiorstwo wobec wyzwań globalnych, A. Herman i K. Poznańska (red.), Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2008, tom 3, s. 13.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu