BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Fichnová Katarína (Constantine the Philosopher University in Nitra, Slovakia)
Tytuł
Stereotypical Genderisation in Picture Section of Opinion-Forming Dailies in Slovakia And Its Development as Demonstrated by Samples from 2007 and 2012
Stereotypowa genederyzacja w fotografiach opiniotwórczych dzienników Słowacji oraz jej rozwój na przykładach próbek z lat 2007-2012
Źródło
Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 2014, nr 205, s. 98-119, rys., tab., bibliogr. 62 poz.
Tytuł własny numeru
Marketing communication - selected issues
Słowa kluczowe
Stereotypy, Pozycja kobiety w społeczeństwie, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn, Środki masowego przekazu, Komunikowanie marketingowe, Komunikowanie masowe
Stereotypes, Women's position in society, Equal rights for women and men, Mass media, Marketing communication, Mass communication
Uwagi
summ.
Abstrakt
Prezentowany artykuł jest poświęcony aktualnej problematyce stereotypizacji w masowych mediach. Wykorzystywanie i efektywność stereotypów w komunikacji marketingowej jest poddawana polemice. W artykule autorka koncentruje się na identyfikacji stereotypów (genderowych i innych) w tzw. opiniotwórczych drukowanych dziennikach na Słowacji i co ważne, stara się uchwycić typ i kierunek trendu obowiązującego w stereotypowym ukazywaniu ludzi na zdjęciach dzienników w latach 2007 i 2013. Autorka wykorzystuje w badaniach metodę kwantyfikowanej analizy treści (Scherer, 2004), a wyniki są opracowane nieparametrycznymi statystycznymi procedurami. Przeanalizowano łącznie 1685 zdjęć ludzi. Zidentyfikowano kilka stereotypów związanych m.in. z gender, ale również stereotypy dotyczące prezentacji starszych ludzi i dzieci.(abstrakt oryginalny)

The paper deals with the ever-current topic of stereotypisation in mass media. The issues of the usage and the effectiveness of stereotypes are being broadly discussed in the domain of marketing communication. In the study, the author focuses on identifying stereotypes (gender or other stereotypes) in so-called opinion-forming printed daily newspapers in Slovakia, while trying to note the type and direction of the trends to portray people stereotypically in picture section of the dailies between 2007 and 2013. The author has used a quantified content method [Scherer, 2004] with the results processed statistically by non-parametric procedures. 1685 people pictures and images have been analysed in total. Multiple stereotypes have been identified - including gender related and also stereotypes in the presentation of the elders and children.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Anderson C.J., Imperia G. (1992), The corporate annual report: A photo analysis of male and female portrayals, "Journal of Business Communication", Vol. 29, No. 2. pp. 113-128.
  2. Bednářová D. (2012), Stereotypy v reklamách nejsou ideální strategie, 6 October http://www.m-journal.cz/cs/aktuality/stereotypy-v-reklamach-nejsou-idealnistrategie__ s288x9315.html (retrieved 11.08.2013).
  3. Bočák M. (2009), Výskum diskurzu televízneho spravodajstva: metodologické aspekty prípravnej fázy [in:] M. Ološtiak, M. Ivanová, L. Gianitsová-Ološtiaková (eds.), Zborník príspevkov z XVIII. kolokvia mladých jazykovedcov. Prešov-Kokošovce- Sigord 3. - 5. 12. 2008, Prešovská univerzita v Prešove, Prešov, pp. 21-48.
  4. Bretl D.J., Cantor J. (1988), The portrayal of men and women in U.S. television commercials: A recent content analysis and trends over 15 years, "Sex Roles" May, Vol. 18, Iss. 9-10, pp. 595-609, http://link.springer.com/article/10.1007/ BF00287963 (retrieved 15.02.2012).
  5. Brigham J.C. (1971), Ethnic stereotypes, "Psychological Bulletin" July, Vol 76, No. 1, pp. 15-38.
  6. Bútorová Z., Filadelfiová J., Guráň P., Gyarfášová O.A., Farkašová K. (1999), Rodová problematika na Slovensku [in:] G. Mesežnikov, E. Ivantyšyn. E. (eds.), Slovensko 1998-1999. Súhrnná správa o stave spoločnosti. IVO, Bratislava, s. 653-699.
  7. Chan W., McCrae R.R. (2012), Stereotypes of age differences in personality traits: Universal and accurate? "Journal of Personality and Social Psychology" December, Vol. 103, No. 6, pp. 1050-1066.
  8. Cuddy A.J., Fiske S.T., Glick P. (2008), Warmth and competence as universal dimensions of social perception: the stereotype content model and the BIAS MAP [in:] Advances in experimental social psychology, Vol. 40. Elsevier, Chapter two. pp. 61-149.
  9. Cviková J. (2006), Nerodíme sa ako ženy a muži. Pohlavie a rod [in:] Ružový a modrý svet: Rodové stereotypy a ich dôsledky, Občan a demokracia a Aspekt, Bratislava, http://www.ruzovyamodrysvet.sk/sk/hlavne-menu/citaren/ruzovy-a-modry-svet- %28cd-rom%29/jana-cvikova:-nerodime-sa-ako--zeny-a-muzi (retrieved 12.3.2012).
  10. Devine P.G. (1989), Stereotypes and prejudice: their automatic and controlled components, "Journal of Personality and Social Psychology" January, Vol 56, No. 1, pp. 5-18.
  11. Džambazovič R., Gerbery D., Kusá Z, Škobla D. (2013), Náčrt základných východísk k problematike stereotypov a predsudkov spojených s chudobou, http://www.fsr.gov.sk/ staryweb/ews3/files/1269/nacrt-zakladnych-vychodisk-k-problematikestereotypov- a-predsudkov-spojenych-s-chudobou.pdf (retrieved 8.03.2013).
  12. Fandelová E.; Kačániová M. (2012), Analýza aktuálnych trendov marketingovej komunikácie - neuromarketing [in:] M. Džupina et al., Analýza a výskum v marketingovej komunikácii, UKF, Nitra.
  13. Fiske S.T., Cuddy A.J.C., Glick P., Xu J. (2002), A model of (often mixed) stereotype content: competence and warmth respectively follow from perceived status and competition, "Journal of Personality and Social Psychology" June, Vol. 82, No. 6, pp. 878-902.
  14. Ford J.B., Kramer V.P., Honeycutt, E.D. jr., Casey S.L. (1998), Gender role portrayals in Japanese advertising: A magazine content analysi, "Journal of Advertising", Vol. 27, Iss. 1, pp. 113-124.
  15. Fullerton J.A., Kendrick A. (2000), Portrayal of men and women in U.S. Spanishlanguage television commercials, "Journalism & Mass Communication Quarterly" March, Vol. 77, No. 1, pp.128-142.
  16. Gajdka K. (2012), Rzecznik prasowy w otoczeniu mediów. Teoria i praktyka, Universitas, Kraków.
  17. Gallagher M. et. al., ed. (2010), Who makes the news? Global Media Monitoring Project. WACC, London, p. 112, http://www.genderclearinghouse.org/upload/ Assets/Documents/pdf/gmmp_global_report_en.pdf (retrieved: 12.09.2013).
  18. Gerbner G. (1972), Violence in television drama: trends and symbolic functions [in:] G.C. Comstock, E.A. Rubinstein, Media content and control: Television and socila behaviour, pp. 28-187.
  19. Hartl P. (2004), Psychologický slovník, Portál, Praha.
  20. Heilman M.E. (2001), Description and prescription: How gender stereotypes prevent women's ascent up the organisational ladder, "Journal of Social Issues" Winter, Vol. 57, Iss. 4, pp. 657-674.
  21. Hewstone M. Stroebe W. (2006), Sociální psychologie, Portál, Praha.
  22. Hill T., Lewicki P. (2006), Statistics: Methods and applications: a comprehensive reference for science, industry, and data mining, StatSoft, Tulsa, OK.
  23. Hůlová Z. (2010), Vyzkoušejte si stereotypy v reklamě na vlastní kůži, nabízí Nesehnutí, http://www.ceskatelevize.cz/zpravodajstvi-brno/zpravy/144142-vyzkousejte-sistereotypy- v-reklame-na-vlastni-kuzi-nabizi-nesehnuti (retrieved 12.08.2013).
  24. Jesenská P. (2009), Prezentovanie rodových rol a stereotypov vo vybraných učebniciach anglického jazyka, Fakulta humanitných vied Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Banská Bystrica.
  25. Kilbourne J. (2010), Killing us softly 4: advertising's image of women, video, duration, 45 min. Subtitles: English & Spanish, http://www.mediaed.org/cgibin/ commerce.cgi?preadd=action (retrieved 10.03.2012).
  26. Kite M.E., Whitley B.E. (2012), Ethnic and nationality stereotypes in everyday language. "Teaching of Psychology January", Vol. 39, No. 1. pp. 54-56.
  27. Krafka J. (2013), Analýza dopadov zmien spravodajstva Televízie Markíza, Disseration thesis. Supervisors Karol Orbán and Peter Mikuláš. FF UKF, Nitra.
  28. Kubálková P., Wennerholm-Čáslavská T. (2009), Gender, média a reklama. Možnosti (samo)regulace genderových stereotypů v médiích a reklamě, Otevřená společnost, o.p.s. - Centrum ProEquality, Praha.
  29. Lanis K., Covell K. (1995), Images of women in advertisements: Effects on attitudes related to sexual aggression, "Sex Roles" Vol. 32, pp. 639-650.
  30. Lasorsa D., Dai J. (2007), When news reporters deceive: The production of stereotypes, "Journalism & Mass Communication. Quarterly" June, Vol. 84, No. 2, pp. 281- 298, http://jmq.sagepub.com/content/84/2/281.abstract (retrieved: 12.08.2013).
  31. Lindner K. (2004), Images of Women in General Interest and Fashion Magazine Advertisements from 1955 to 2002, "Sex Roles. A Journal of Research" October, Vol. 51, Iss. 7-8, pp. 409-421.
  32. Lippmann W. (1922), Public opinion, Harcourt, Brace and Co., New York 1922, pp. 419.
  33. Lomnický I. (2010), Etická výchova ako inšpirácia na každý deň, UKF,Nitra.
  34. Lukšík I. (2003), Rodové stereotypy [in:] Upgrade pre sexuálnu výchovu. Human Communication Studies, Vol. 8. Kabinet výskumu sociálnej a biologickej komunikácie SAV vo vydavateľstve VEDA v Bratislave, Bratislava, http://www.kvsbk.sav.sk/upgrade-sex-vychova/luksik.htm (retrieved 10.03.2013).
  35. MacKay, N.J. Covell, K. (1997), The impact of women in advertisements on attitudes toward women, "Sex Roles", Vol. 36, pp. 573-83.
  36. Malandro L.A., Barker L.L. & Barker D.A. (1983), Nonverbal communication, Addison- Wesley, Boston-Harlow. Longman.
  37. Mazzella C., Durkin K., Cerini E., Buralli P. (1992), Sex role stereotyping in Australian television advertisements, "Sex Roles. A Journal of Research" April, Vol. 26, Iss. 7-8, pp. 243-259.
  38. Mikuláš P. (2010), Komunikačné preferencie užívateľov sociálnych sietí [in:] (KO)MÉDIA sborník konferenčních příspěvku ze 4. ročníku mezinárodní konference 21.-22.2009 ve Zlíne, UTB vě Zlíně, Zlín, pp. 1-9.
  39. Musil L. (2004), "Ráda bych vám pomohla, ale..." Dilemata práce s klienty v organizacích, Marek Zeman. Brno.
  40. Nakonečný M. (1999), Sociální psychologie, Academia, Praha.
  41. Nekula M. (1999), Etnické stereotypy a jejich artikulace v češtině (a v němčině), "Sborník prací Filozofické Fakulty Brněnské Univerzity Studia minora Facultatis Philosophicae Universitatis Brunensis". A 47.
  42. Ogonowska A.. (2007), Między reprezentacją a symulacją. Szkice z socjologii mediów, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków.
  43. Otnes C. (2012), Gender, culture, and consumer behaviour hardcover, Routledge.
  44. Pavlík P. (2005), Gender a média [in:] Gender ve škole. Příručka, Otevřená společnost, Praha.
  45. Posthuma R.A., Campion M.A. (2009), Age stereotypes in the workplace: common stereotypes, moderators, and future research directions, "Journal of Management" January, Vol. 35. No. 1, pp. 158-188.
  46. Rich E. (1979), User modeling via sterotypes, "Cognitive Science" October-December, Vol. 3, Iss. 4, pp. 329-354.
  47. Rimarčík M. (2007), Štatistika pre prax, Vydané vlasným nákladom.
  48. Romaine S. (1999), Communicating gender, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah,
  49. Satková J. (2006), Médiá ako prostriedok sebavyjadrenia vo výtvarnej tvorbe študentov [in:] (KO)MÉDIÁ: zborník vedecko-odbornej konferencie, FF UKF v Nitre, Nitra, s. 39.
  50. Satková J. Wojciechowski Ł.P. (2010), Media w edukacji - medialne wychowanie plastyczne, [in:] Media w edukacji - poglądy. Zastosowania. Społeczne spostrzeganie, Adam Marszałek, Toruń.
  51. Scherer H. (2004), Úvod do metody obsahové analýzy [in:] W. Schulz et. al., Analýza obsahu mediálních sdělení, Karolinium, Praha, pp. 29-50.
  52. Šefčák L.; Sand J. (2006), Masové médiá a ekonomika: ekonomické teórie a žurnalistika, Ekonóm, Praha.
  53. Snyder M., Tanke E.D., Berscheid E. (1977), Social perception and interpersonal behaviour: On the self-fulfilling nature of social stereotypes, "Journal of Personality and Social Psychology" September, Vol. 35, No. 9, pp. 656-666.
  54. Spálová L. et. al. (2006), Vplyv médií na utváranie gender stereotypov u detí [in:] "KOMÉDIA" zborník abstraktov vedecko-odbornej konferencie, KMKR FF UKF, Nitra, pp. 40-40.
  55. Šramová B. (2007), Osobnosť v procese ontogenézy, Melius, Bratislava.
  56. Steinbrück U., Schaumburg H., Duda S., Krüger T. (2002), A picture says more than a thousand words: photographs as trust builders in e-commerce websites [in:] L. Terreon, D. Wixon, ACM-SIGCAPH, SIGRAMP, SIGROUP, Proceeding CHI '02 extended abstracts on human factors in computing systems, ACM, New York.
  57. Stranovská E. (2009), Mosty, prieniky a perspektívy efektívneho štúdia II: výskumné sondy v aplikovanej sociálnej psychológii, ASPA, Nitra.
  58. Tuchman G. (1973), Women´s depiction by the mass media, "Journal of Women in Culture ad Society", Vol. 3, pp. 528-541.
  59. Walotek-Ściańska K. (2010), W świecie reklamy i reklamożerców, WSA, Bielsko-Biała.
  60. Wąsiński A. (2003), Społeczeństwo informacyjne: wyzwanie dla pedagogiki mediów, Ośrodek Badania Rynku Sztuki Współczesnej, Poznań.
  61. Wojciechowski Ł.P. (2004), (Zne)uctená žena, čiže o žene v reklame, [...] Sféry ženy: Literatúra, umenie, komunikácie, UMB, Banská Bystrica.
  62. [www 1] Median.sk and Strategie.sk, http://strategie.hnonline.sk/data/media/1 [retrieved 15.09.2013]
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2083-8611
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu