BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pędziwiatr Władysław (Wyższa Hanzeatycka Szkoła Zarządzania w Słupsku)
Tytuł
Infrastruktura lotniskowa w Polsce: retrospekcja, teraźniejszość, perspektywy
Airport Infrastructure in Poland: Retrospection, Present Time, Future Outlook
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2010, nr 52, s. 535-544, tab., rys.
Tytuł własny numeru
Potencjał turystyczny. Zagadnienia przestrzenne
Słowa kluczowe
Infrastruktura, Transport lotniczy
Infrastructure, Air transport
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Materia, która nas otacza, poprzez trzy stany skupienia (stały, ciekły i gazowy), zdeterminowała ośrodki, w których możliwe stało się jej przemieszczanie oraz dla których stała się punktem odniesienia w zakresie pomiaru prędkości. Pierwsze dwa ośrodki w naturalny sposób towarzyszyły homo sapiens przez cały okres ewolucji, wpływając na jego rozwój. Ośrodek gazowy natomiast został okiełznany dopiero na początku XX wieku. Można przyjąć, że potrzeba przemieszczania się towarzyszy człowiekowi od chwili, kiedy świadomie zaczął dostrzegać jej pozytywny wpływ na poprawę swojej pozycji społecznej. Powody, dla których człowiek się przemieszczał, były i pozostają wielorakie: od konieczności poszukiwania pożywienia, przez handel, do chęci posiadania coraz to większego terytorium oraz poznawania nowych miejsc, ludzi i kultur. Prędkość przemieszczania się na lądzie przez wiele stuleci ograniczona była przede wszystkim możliwościami związanymi z fizyczną wydolnością organizmu człowieka. W historii rozwoju ludzkości można wyróżnić dwa przełomowe okresy, które w istotny sposób zwiększyły prędkość przemieszczania się: pierwszy wiązał się z chwilą, od której człowiek zaczął używać zwierząt jako środka transportu, drugi natomiast z chwilą, kiedy dokonała się rewolucja techniczna. Jeszcze w końcu XIX wieku podróżowano ze średnią prędkością nie przekraczającą 10 km/h. Pięćdziesiąt lat później prędkość wzrosła do około 50 km/h, a obecnie w krajach rozwiniętych gospodarczo osiąga średnią wartość na poziomie około 90 km/h. Komunikację morską charakteryzują zbliżone wskaźniki dynamiki wzrostu.(fragment tekstu)

Retrospective approach to traffic at the outset allows the reader to understand the essence of human movement in historical perspective. The article later focused on issues related to the operation of airport infrastructure in Poland, its history and current position in Europe. In addition to the factors limiting its development outlines the opportunities arising from the development opportunities offered by the Polish membership in the EU.(author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu