BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Stanielewicz Józef (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Związki handlowe Szczecina z przedpolem amerykańskim w pierwszej połowie XIX w.
City of Szczecin and American Commercial Connections in the First Half of the 19th Century
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2010, nr 60, s. 366-376
Tytuł własny numeru
Zarządzanie i ekonomika usług: doświadczenia i kierunki zmian
Słowa kluczowe
Handel zagraniczny, Handel międzynarodowy
Foreign trade, International trade
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Recesja gospodarki światowej w latach 1815-1849 wywarła negatywny wpływ na sytuację handlu bałtyckiego. Utrudnieniem dla obrotów portu szczecińskiego stało się ponadto osłabienie obrotów handlowych z Wielką Brytanią, która odgrodziła się barierami celnymi od importu rolno-leśnego z rejonu Bałtyku. Sytuację miało poprawić nawiązanie bezpośrednich kontaktów handlowych Szczecina z Ameryką. Próba ta zakończyła się niepowodzeniem z uwagi na silną konkurencję Hamburga i Bremy. Zainteresowanie Szczecina handlem z Ameryką skończyło się w 1846 r., po powrocie Wielkiej Brytanii do liberalnej polityki handlowej. W rezultacie handel morski Szczecina związał się silnie z Wielką Brytanią.(abstrakt oryginalny)

The recession of the world's economy in the 1815 - 1849 made a negative impression on the situation of baltic trade. The difficultys for turnovers of the Szczecin's harbour were caused of the weak turnovers with Great Britain, which surounded with a fence of custom barriers from an import from the region of Baltic. The situation was expected to improve with making a direct trade liaisons of Szczecin with America. That attempt failed because of the strong competition of Hamburg and Bremen. That attempts ended in 1846 after returning of Great Britain to more liberal trade policy. It infuenced that maritime trade of Szczecin was strongly connected with Great Britain.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. A. Wielopolski: Gospodarka Pomorza Zachodniego w latach 1800-1918, Szczecin 1959.
  2. R. Cameron: Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych, Warszawa 1996.
  3. J. Kaliński: Historia gospodarcza XIX i XX w., Warszawa 2008.
  4. W Stankiewicz: Historia myśli ekonomicznej, Warszawa 2007.
  5. A. Mielcarek: Rozwój floty i żeglugi pruskich portów południowego i wschodniego wybrzeża Bałtyku w latach 1815-1914, Szczecin 1993.
  6. J. Stanielewicz: Związki handlowe ziem polskich z Bałtykiem w latach 1815-1914, Szczecin 1991.
  7. E. Włodarczyk: Ruch zwolenników wolnego handlu w Pruskich nadbałtyckich miastach portowych (1840-1879), w: Zapiski Historyczne, t. 54, 1989, z.4, s. 55.
  8. W. Stępiński: Przemiany kapitalistyczne w życiu gospodarczym Szczecina w pierwszej połowie XIX wieku, Warszawa- Poznań 1984.
  9. T. Schmidt: Zur Geschichte des Handels und der Schiffahrts Sttetins von 1786- 1840, w: Baltische Studien, B. 25, H. 2, Stettin 1875, s. 72.
  10. K. Piotrowski: Zaplecze portu szczecińskiego w dobie kapitalizmu wolnokonkurencyjnego, Szczecin 1969.
  11. A. Mielcarek: Transport drogowy, wodny i kolejowy w gospodarce prowincji pomorskiej w latach 1815- 1914, Szczecin 2000.
  12. A. Dullo: Gebiet, Geschichte und Charakter des Seehandels der groesten deutschen Ostseeplaetze seit der Mitte dieses Jahrhunderts, Jena 1888.
  13. A. Wielopolski: Ustrój polityczny Pomorza Zachodniego w XIX w., Poznań 1965.
  14. M. Peters: Die Entwicklung der deutschen Reederei seit Beginn des 19 Jahrhunderts bis zur Begruendung des Deutschen Reichs, t. 2, Jena 1905.
  15. A. Wielopolski: Zarys handlu i żeglugi bałtyckiej w XIX i na początku XX wieku, w: Zapiski Hstoryczne, t. XXXV- Rok 1970-z.2, s. 71.
  16. B. Drewniak : Emigracja z Pomorza Zachodniego 1816 - 1914, Poznań 1966.
  17. K. Wiedenfeldt: Die nordwesteurpaeischen Welthaefen London - Liverpool - Hamburg- Bremen- Amsterdam- Rotterdam- Antwerpen - Havre in ihrer Verkehrs - und Handelsbedeutung. Veroeffentlichungen des Instituts fuer Meereskunde und Geographischen Instituts an der Universitaet Berlin, Januar 1903, H. 3., s. 27.
  18. K. Thiess: Deutsche Schiffahrt und Schiffartspolitik der Gegenwart, Leipzig 1907.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu