BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Drobiazgiewicz Joanna (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
E-administracja w Polsce
E-Government in Polen
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2010, nr 58, s. 355-360, bibliogr.7 poz.
Tytuł własny numeru
E-gospodarka w Polsce. Stan obecny i perspektywy rozwoju. Część II
Słowa kluczowe
e-administracja
e-government
Uwagi
Zsfg.
Abstrakt
Sukcesywnie można spodziewać się udostępniania kolejnych usług administracji publicznej on-line. Jednak wymaga to uproszczenia wielu przepisów, procedur a także prowadzenia analiz procesów administracyjnych. Niestety istnieje jedna z podstawowych wad, mianowicie niezależność samorządów sprawiła, że rząd nie może zmusić gmin do świadczenia e-usług, muszą to zrobić sami obywatele. Według ósmego raportu "Smarter, Faster, Better, e-Government" przygotowanego na zlecenie Komisji Europejskiej przez konsorcjum prestiżowych instytutów badawczych Polska ma najwyższy (obok Łotwy) wzrost wskaźnika dostępności 20 podstawowych usług administracji publicznej on-line. Wynosi on 53%, czyli o 27% więcej niż w 2007 r. Aż 71% usług publicznych w krajach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego jest w pełni świadczonych drogą elektroniczną, gdy w 2007 r. wskaźnik ten dla UE-27 wyniósł 59%. Pod względem dostępności usług e-government liderami są: Austria, Malta, Portugalia, Wielka Brytania, Szwecja i Słowenia. Wskaźnik dostępności elektronicznych zamówień publicznych dla Europejskiego Obszaru Gospodarczego wynosi 56%. Dla Polski - 61%, co plasuje nasz kraj na 12 miejscu. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. W. Drożdż, Właśnie budujemy nowoczesną e-Polskę, Gazeta Wyborcza, 18.01.2010, http://wyborcza.biz.
  2. Elektroniczna administracja (e-government), Krajowa Izba Gospodarcza, www.kig.pl.
  3. European Commission Directorate General for Information Society and Media, Smarter, Faster, Better, eGovernment, 8th eGovernment Benchmark Measurement, listopad 2009 http://ec.europa.eu.
  4. Online Availability Of Public Services: How Is Europe Progressing? Web Based Survey On Electronic Public Services Report Of The Fifth Measurement, October 2004, Capgemini For: European Commission Directorate General for Information Society and Media.
  5. Pl.ID, Centrum Projektów Informatycznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, http://www.cpi.mswia.gov.pl/.
  6. Projekty Rządowe w Polsce, Projekty z listy podstawowej w ramach 7. osi priorytetowej PO IG - Społeczeństwo informacyjne - budowa elektronicznej administracji, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, http://www.mswia.gov.pl/.
  7. Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, grudzień 2008, http://www.mswia.- gov.pl/strategia/
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu