BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wątróbski Jarosław (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny), Konys Agnieszka (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny)
Tytuł
Zarządzanie wiedzą w obszarze handlu elektronicznego
Knowledge Management Mechanisms in E-Commerce
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2010, nr 57, s. 613-621, tab., rys., bibliogr. 10 poz.
Tytuł własny numeru
E-gospodarka w Polsce. Stan obecny i perspektywy rozwoju.Cz. I
Słowa kluczowe
Zarządzanie wiedzą, Handel elektroniczny, Web 3.0
Knowledge management, e-commerce, Web 3.0
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Internet najnowszej generacji jest oparty na koncepcji Web 3.0. Jego nadrzędnym przesłaniem jest ułatwienie dostępu do globalnej, ustrukturalizowanej wiedzy poprzez precyzyjne udostępnienie żądanych w danym momencie zasobów informacji. Web 3.0 (zwany również Semantic Web - sieć semantyczna) utożsamiany jest z Internetem, przy czym przesyłane pakiety danych są przekazywane w postaci pozwalającej na ewidencje powiązań oraz kontekstu między nimi. Pozyskiwana w ten sposób wiedza ma zastosowanie w tworzeniu lub powiększaniu istniejących ontologii. Na bazie Web 3.0 posadowione są najnowsze rozwiązania z zakresu e-commerce. Rezultaty badań naukowych, jak również istniejące rozwiązania praktyczne jednoznacznie potwierdzają wykształcenie się nowego podejścia w handlu elektronicznym określanego mianem e-commerce 3.0. Wskazując korzyści wykorzystania Semantic Web w dziedzinie e-commerce, można założyć, że podstawowym rezultatem będzie usprawnienie procesu wyszukiwania produktów i usług. Wśród pozostałych obszarów usprawnień można wymienić szczegółowe określenie dziedziny działalności wraz ze specyfikacją oferowanych produktów bądź usług. (fragment tekstu)

This article presents the problem of efficient knowledge management in e-commerce. It depicts some challenges in the process of using Semantic Web in e-commerce. On base of the literature review an evolution of methods and techniques supporting Semantic Web in e-commerce was proposed. This article suggests using GoodRelations ontology as a technique to support knowledge management in e-commerce and presents the practical example of using GoodRelations ontology. (fragment of text)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Gordon M., Jakubczyc J., Galant V., Paprzycki M., Knowledge Management in an E-commerce System, Proceedings of the 5th International Conference on Electronic Commerce Research, Montreal 2002.
  2. Gruber T.R., A translation approach to portable ontology specifications, Knowledge Acquisition, Vol. 5, 1993, s. 199-220.
  3. Hepp M., Possible Ontologies. How Reality Constrains the Development of Relevant Ontologies,[w:] IEEE Internet Computing, Charles Petrie (red.), Published by the IEEE Computer Society 1089-7801/07, 2007.
  4. Hepp M., Radinger A., Wechselberger A., Stolz A., Bingel D., Irmscher T., Mattern M., Ostheim T., GoodRelations Tools and Applications, E-Business & Web Science Research Group, Niemcy 2008.
  5. Hepp M., GoodRelations: An Ontology for Describing Products and Services Offers on the Web, [w:] A. Gangemi and J. Euzenat (red.): EKAW 2008, LNCS 5268, Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2008, s. 329-346.
  6. Hepp M., Products and Services Ontologies: A Methodology for Deriving OWL Ontologies from Industrial Categorization Standards. Int'l Journal on Semantic Web and Information Systems (IJSWIS), 2(1 (styczeń-marzec)), 2006, s. 72-99.
  7. Karwatka T., Wrzalik P., Klimowicz M., Osiński Z., Badanie polskich sklepów internetowych i konsumentów. Raport e-handel 2009, opracowano przez: Biznes 2.0, Contium, Divante i IMAS dla portalu: http://www.internetstandard.pl
  8. Pelc M., Wardzioski B., Dukat M., Heureux A., Pieczyoski F., Sobolewski J., Do you CEE? Interactive Overview of Central and Eastern Europe Markets 2009, Wyd. Gemius SA, IAB Europe, IAB Poland, http://ww.iabeurope.eu
  9. Smaga M., Engelmann M., Latus Ł., Prałat E., Co działa w polskim e-commerce. Raport z badania sklepów internetowych, Wyd. Doctom River, Opublikowano dnia: 15.12.2009, ISBN: 978-83-930264-1-8.
  10. Szarek D., Kryzys dotyka e-commerce, źródło: eMarketer, opublikowano: 05.05.2009, http://www.money.pl
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu