BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Moruń Krzysztof (Instytut Nauk Prawnych PAN Dom Mediowy Werso Media)
Tytuł
Odpowiedzialność usługodawców za sprzedaż słów kluczy w wyszukiwarkach internetowych na przykładzie wybranych państw
Responsibility for Keywords on the Internet
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2010, nr 57, s. 673-680, bibliogr. 10 poz.
Tytuł własny numeru
E-gospodarka w Polsce. Stan obecny i perspektywy rozwoju.Cz. I
Słowa kluczowe
Internet, Wyszukiwarki internetowe
Internet, Internet search engine
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Sprzedaż słów kluczy przez operatorów wyszukiwarek internetowych stała się w ostatnich latach ważnym zagadnieniem e-biznesu. Z zjawiskiem tym nierozerwalnie jednak związana jest kwestia odpowiedzialności prawnej usługodawców, często bowiem słowa klucze sprzedawane przez nich na potrzeby kampanii reklamowych przedsiębiorców są tożsame bądź zbliżone do znaków towarowych bądź innych oznaczeń odróżniających podmiotów trzecich. Działalność usługodawców odbywa się najczęściej bez zgody podmiotów uprawnionych z tytułu rejestracji znaków towarowych, jak zatem należy traktować tego typu działalność z punktu widzenia prawa? W Polce brak jest ograniczenia odpowiedzialności z tytułu sprzedaży słów kluczy przez operatorów wyszukiwarek internetowych. Najczęściej również usługodawcę prowadzącego serwis wyszukiwawczy nie łączy z podmiotem trzecim żadna umowa, która uprawniałaby operatora wyszukiwarki do wykorzystywania oznaczeń odróżniających podmiotu trzeciego w charakterze słów kluczy dla identyfikacji odesłań prowadzących do stron internetowych przedsiębiorców, które wykupiły tę usługę od operatora wyszukiwarki. Zatem w ww. przypadku będziemy mogli rozpatrywać kwestię odpowiedzialności deliktowej rozumianej sensu largo. (fragment tekstu)

Keyword advertising is an essential revenue stream for search engines. Where is the legal problem? Provider of space for advertisements, cannot arbitrate trademark disputes between advertisers and trademark owners. Advertisers are responsible for the keywords and ad text that they choose to use. Google encourage trademark owners to resolve their disputes directly with advertisers, particularly because the advertisers may have similar advertisements on other sites. (fragment of text)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Dybowski T., [w:] T. Dybowski (red.), System prawa prywatnego, t. III, cz.1.
  2. Orzeczenie Axa et al przeciw Google Inc. and Google France, wyrok z dnia 6 czerwca 2007, CRI 2007, 155 ff.
  3. Orzeczenie LG Hamburg, orzeczenie z dnia 22.09.2004 Az. 312 O 324/04.
  4. Orzeczenie Louis Vuitton Malletier vs. Google, Court of Paris (TGI), z dnia 4.2.2005.
  5. Orzeczenie Meridian vs. Google Court of Nanterre, z dnia 16.12.2004.
  6. Orzeczenie Nemetschek przeciw Google, Az. 33 O 21461/03.
  7. Orzeczenie OLG Frankfurt, z dnia 26.02.2008 Az 6 W 17/08.
  8. Orzeczenie Overture vs. Acor, Tribunale de Grande Instance de Nanterre z dnia 17.01.2005.
  9. Orzeczenie Viaticum & Luteciel (BDV) vs. Google France Court of Nanterre, z dnia 13.10.2003.
  10. Śmieja A., w: A. Olejniczak (red.), System prawa prywatnego, tom 6, Prawo zobowiązań - część ogólna pod redakcją A. Olejniczaka, Warszawa 2009.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu