BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Klepers Andris (University of Latvia)
Tytuł
Problems of Creating Micro-Clusters in Small-Scale Tourism Destinations
Problemy budowania klastrów turystycznych w niewielkich regionach turystycznych
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 2010, nr 14, s. 51-60, rys.
Słowa kluczowe
Klastry, Turystyka, Region turystyczny
Business cluster, Tourism, Tourist region
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Problemy wzrostu gospodarczego w małych regionach turystycznych dotyczą w równym stopniu sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak i samorządu terytorialnego. W artykule przedstawiono problemy budowania klastrów turystycznych oraz wpływ samorządu terytorialnego na omawiany proces na przykładzie jeziora Usma na Łotwie. W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że duża koncentracja przedsiębiorstw turystycznych nie gwarantuje sukcesu w formowaniu klastra turystycznego.(abstrakt oryginalny)

1. Concentration of related tourism businesses in geographic proximity in small-scale rural tourism destinations does not guarantee emergence of micro- clusters and active networking. 2. The optimal size of the micro-cluster should not exceed the daily driving distances of the entrepreneur since physical communication is of great value in this rural society. However, further research regarding that is necessary. 3. There are different obstacles to networking, some of them physical like the lack of a reliable road infrastructure; nevertheless, social barriers dominate. That gives more credibility to pro-micro-cluster arguments - it is clear that micro-clustering can help solve the issues pertaining to social barriers. 4. The perceptual regionalization method can give some valuable insights into the marketing possibilities of the destination. 5. The analyzed example does not give a clear answer to the doubts about the possibility to engage the entrepreneur's interest efficiently in the idea that a micro-cluster and co-opetition strategies can bring success to every participant. Further research should be undertaken. Existence of organised micro- cluster activities in tourism destinations fosters higher development level of the destination promotion than without micro-cluster activities.(fragment of text)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1644-0501
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu