BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Plawgo Bogusław (Uniwersytet w Białymstoku)
Tytuł
Społeczna odpowiedzialność biznesu a konkurencyjność małych przedsiębiorstw
Corporate Social Responsibility (CSR) and Competitiveness of Small-Sized Enterprises
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2010, nr 51, s. 495-503, rys.
Tytuł własny numeru
Uwarunkowania rynkowe rozwoju mikro i małych przedsiębiorstw Mikrofirma 2010
Słowa kluczowe
Społeczna odpowiedzialność biznesu, Konkurencyjność, Małe i średnie przedsiębiorstwa
Corporate Social Responsibility (CSR), Competitiveness, Small business
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Wdrażanie koncepcji Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (Corporate Social Responsibility - CSR) może być traktowane jako świadoma strategia kształtowania przewagi konkurencyjnej. Wydaje się jednak, że ograniczony potencjał rzeczowy, ludzki i finansowy mniejszych podmiotów może stanowić istotną barierę we wdrażaniu społecznej odpowiedzialności. Działania społecznie odpowiedzialne w małych firmach będą występowały przede wszystkim w obszarze ich relacji handlowych, a zatem w stosunku do dostawców i odbiorców. Stosowanie w tych wymiarach zasad CSR może przyczyniać się do podnoszenia konkurencyjności nawet najmniejszych podmiotów. Do weryfikacji powyższej hipotezy, oprócz analizy teoretycznej, posłużyły badania empiryczne przeprowadzone w ramach projektu "Sieć współpracy na rzecz promocji społecznej odpowiedzialności małych, średnich i dużych przedsiębiorstw w ramach Programu operacyjnego Kapitał ludzki, priorytet VIII: Regionalne kadry gospodarki, poddziałanie 8.1.3.(fragment tekstu)

In the study a problem was taken, how Corporate Social Responsibility (CSR) conception can be administered in specific conditions of small-sized enterprises and in what way it can influence their competitiveness. Assessment of the impact on the competitiveness and practical applying CSR principles shown above - was made due to the immediate intelligence services, based on a prepared questionnaire form on the attempt of 80 small and medium enterprises from the area of the Voivodeship of Podlasie. The results confirmed possibilities of applying CSR principles in small-sized enterprises. Also a hypothesis, that they would be prone to implement rather these CSR principles which bring them direct benefits in the improvement of their competitiveness, has confirmed(author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. M.A. Rodriquez, J.E. Ricart, Towards the Sustainable Business, "IESE Universidad Narra Revista de Antiquos Alumnow" 2002, No. 85, s. 30-31
  2. Globalne zasady Sullivana (Global Sullivan Principles, 1999), w: B. Rok, Więcej niż zysk, czyli odpowiedzialny biznes. Programy, strategie, standardy, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2001, 178-179
  3. Społeczna Odpowiedzialność Biznesu. Raport z badań, red. B. Plawgo, Wyższa Szkoła Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica w Białymstoku, Białystok 2009
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu