BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Marcinkowska Monika (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Czy centra usług wspierają rozwój regionów?
Do Shared Services Centers Support the Regional Development?
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 2009, nr 13, s. 123-134, rys., tab., bibliogr. 12 poz.
Tytuł własny numeru
Instrumenty kreowania innowacyjności przedsiębiorstw i instytucji
Słowa kluczowe
Centra usług, Rozwój regionalny, Koncerny, Region
Shared services, Regional development, Concerns, Region
Uwagi
summ. Tekst umieszczony jest w internecie na stronie wydawcy WZiEU. Informacja umieszczona za jego zgodą.
Abstrakt
Międzynarodowe koncerny utworzyły w Polsce już około 90 centrów usług. Centra usług są podmiotami gospodarczymi, zatem ich powstawanie i funkcjonowanie wyznaczane jest względami ekonomicznymi. Warto rozważyć, czy podmioty takie wspierają rozwój regionów, jakie są przesłanki ich tworzenia i lokalizacji oraz jakie mogą być korzyści i zagrożenia z tytułu ich funkcjonowania. Centra usług są już obecnie szeroko rozpowszechnione wśród dużych koncernów, powoli idea ta rozszerza się także na inne sektory. Podobnie jak outsourcing pozwalają one na lepsze zarządzanie kosztami i optymalizację procesów. Obecnie największy rozwój centrów usług przeżywają kraje i regiony o względnie stabilnej (przewidywalnej) sytuacji gospodarczej i politycznej, o rozwiniętej (lub rozwijającej się) infrastrukturze. Niektórzy konsultanci biznesowi prognozują, że Polska może się stać obszarem centrów usług dla całej Europy. (fragment tekstu)

Shared services centers are centralized units performing supporting services for entire or part of an enterprise (or holding). Usually these are back office services (administrative, IT, accounting and finance, logistics, HR, etc.). Due to centralization, specialization and scale effect SSC enable the benefits: reduction of costs, increase of quality level, technology development. The main aspects of location are connected with low-cost priority (employee costs, real estate costs, taxes) and good infrastructure (telecommunication, transport). In case of Polish cities who attract many SSC success factors are pointed: well educated work-force, low costs, airports, recognition abroad and local authorities activity in gaining the investors. Regions can benefit from SSC in many ways: they create new jobs, develop infrastructure, pay taxes, can attract new investors. However if the entrance and exit barriers are low and shared services centers do not perform sophisticated tasks, they can easily and quickly change their location to cheaper regions. This should be kept in mind by local authorities when negotiating special incentives for such investors.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Accenture, Driving High Performance In Government: Maximizing the Value of PublicSector Shared Services, January 2005, www.accenture.com.
  2. Bergeron B., Essentials of Shared Services, John Wiley & Sons, Inc., New Jersey 2003.
  3. Czubaszek M., Jak przebiega proces tworzenia centrum usług, "Controlling i Rachunkowość Zarządcza" 2006, nr 4 (79).
  4. Czubaszek M., Marcinkowska M., Jakie są cele tworzenia centrów usług, "Controlling i Rachunkowość Zarządcza" 2006, nr 3 (78).
  5. Duncan G.A., Bergman R.N., Building Shared Service Centers, http://www.accenture.com.
  6. Economist Corporate Network, Shared Services: Moving into Central and Eastern Europe, http://www.economistconferences.com.
  7. Gill D., MacCormick J., Shared Services Centres, Working Paper No. 5, http://www.ssc. govt.nz.
  8. Konsolidacje na rynku BPO, "Rzeczpospolita", 24 sierpnia 2007.
  9. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Strategia rozwoju kraju 2007-2015, Warszawa 2006, www.mrr.gov.pl.
  10. Oracle, Shared Services, FAQ, http://www.oracle.com.
  11. Raport z badania ACCA nr 79, http://www.economistconferences.com.
  12. Schulman D.S., Harmer M.J., Dunleavy J.R., Lusk J.S., Shared Services. Adding Value to the Business Units, John Wiley & Sons, Inc., New York 1999.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1509-0507
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu