BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bera Anna (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Kreowanie innowacyjności w działalności eksportowej małych przedsiębiorstw przez instrumenty ubezpieczeniowe
Ein Erschaffen Eine Innovation in der Ausfuhraktivität der Kleinunternehmen Durch das Versicherunginstrument
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 2009, nr 13, s. 237-246, bibliogr. 12 poz.
Tytuł własny numeru
Instrumenty kreowania innowacyjności przedsiębiorstw i instytucji
Słowa kluczowe
Innowacyjność, Eksport, Przedsiębiorstwo, Działalność ubezpieczeniowa, Konkurencyjność
Innovative character, Export, Enterprises, Insurance activity, Competitiveness
Uwagi
Zsfg.
Abstrakt
Coraz silniejsza konkurencja na rynkach światowych oraz pogłębiającą się współpraca regionalna sprawiają, że rośnie zainteresowanie sprawami innowacji. Zarządzanie innowacyjne staje się wiodącym czynnikiem postępu opartego na zasadzie: sukces przedsiębiorstwa to szybkie wdrożenie innowacji i szybkie ich zweryfikowanie na rynku. Powinno się to przejawiać zyskiem ekonomicznym, osobistym rozwojem pracowników, lepszą komunikacją wewnątrz organizacji, wzrostem zasobu wiedzy i doświadczenia, jak również poprawą wskaźników ekonomicznych i finansowych. Od zdolności do bycia innowacyjnym, przez ciągłe podnoszenie jej poziomu, i uzyskiwania dzięki temu odpowiedniej efektywności, zależy przede wszystkim, jak twierdzi Michael E. Porter, przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa. Zatem innowacje zajmują szczególne miejsce wśród czynników sukcesu przedsiębiorstwa. Innowacyjność może dotyczyć różnych obszarów działalności przedsiębiorstwa. Celem artykułu jest próba wskazania instrumentów ubezpieczeniowych znajdujących zastosowanie w działalności eksportowej małych przedsiębiorstw. Wykorzystanie w praktyce ubezpieczeń wspierających eksport daje często najmniejszym podmiotom możliwość zaistnienia na rynku międzynarodowym, co w praktyce przekłada się na większą ich konkurencyjność w otoczeniu rynkowym.(fragment tekstu)

Zusammenfassung.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Baruk J., Wpływ rynku na innowacyjność przedsiębiorstw - opinie kierowników, "Annales Universitatis Mariae Curie" 2005, vol. XXXIX 16, Sectio H.
  2. Bednarczyk T.H., Instrumenty wspierania eksportu. Kredyty i ubezpieczenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  3. Bera A., Ubezpieczenia finansowe jako instrument wspierający politykę kredytową przedsiębiorstw wobec odbiorców, Wydawnictwo Warta, Warszawa 2005.
  4. Jaworski M., Polisa gwarantuje spłatę kredytu kupieckiego, "Gazeta Prawna" z 26 kwietnia 2006.
  5. Knap-Stefaniuk A., Innowacje a konkurencyjność przedsiębiorstw, www.wsz-pou.edu. pl (14.08.2007).
  6. KUKE dla małych i wielkich, rozmowa z Maciejem Poprawskim, "Gazeta Prawna" z 10 stycznia 2006.
  7. Monitoring kondycji sektora MSP 2006, http://www.pkpplewiatan.pl/ (14.08.2007).
  8. Olszewski A., Ubezpieczenie kredytów eksportowych na tle zasad kredytowania i finansowania transakcji eksportowych, TUiR Warta SA, Warszawa 1974.
  9. Porter M.E., Porter o konkurencyjności, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2001.
  10. Wąsowski K., Handel zagraniczny sektora MSP, "Biuletyn Euro Info dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw" 2006, nr 1(83).
  11. West M.A., Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2000.
  12. www.kuke.com.pl.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1509-0507
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu