BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Borusiak Barbara (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Tytuł
Kierunki internacjonalizacji przedsiębiorstw handlu detalicznego
Directions of Retailers Internationalisation
Źródło
Europa Regionum, 2010, t. 12, s. 67-79, tab., rys., bibliogr.14 poz.
Słowa kluczowe
Handel detaliczny, Przedsiębiorstwo, Ekspansja międzynarodowa
Retail trade, Enterprises, International expansion
Uwagi
summ.
Abstrakt
Internacjonalizacja działalności jest jedną z podstawowych cech współczesnych przedsiębiorstw, niezależnie od przynależności sektorowej. Przyczyn takiego stanu rzeczy należy upatrywać w nasilającej się globalizacji, czyli zjawisku zasadniczo zmieniającym perspektywę działania przedsiębiorstwa w wielu wymiarach; od zwiększenia zasięgu makrouwarunkowań (ekonomicznych, technologicznych, społecznych i politycznych), poprzez zmianę konfi guracji uwarunkowań sektorowych (mezouwarunkowań), aż do zmian dotyczących wewnętrznej konfi guracji przedsiębiorstwa i sposobu realizacji modelu biznesu (mikrouwarunkowań). Globalizacja oznacza proces likwidacji granic narodowych i powstawania powiązań między różnymi krajami, których efektem jest nowoczesne, kapitalistyczne społeczeństwo światowe1.(fragment tekstu)

The aim of the paper was to discuss the problem of geographic directions of retailers international expansion. Generally international retailers are spread all over the world, top 200 global retailers were in 2005 totally in 145 countries of the world. The most attractive market seems to be Europe, especially Spain, Great Britain, Poland, Czech Republic and France where the number of international retailers is the highest. The research was done on the problem of choice of the new market to expand. It was found that fi rst foreign country which company chooses to enter is almost always close, either in terms of geographic distance or in terms of socio-cultural and economic distance or both. When we look at the retail companies which are present in many countries, it becomes clear that the choice depends on the moment of the internationalization process beginning. Those who began early, i.e. in 60s and 70s (of XX century), entered close markets at fi rst, those which started later, i.e. in 80s and 90s were choosing more distant countries, but attractive in terms of value (like China for example).(author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Alexander N., Myers H., The Retail Internationalisation Process, "International Marketing Review" 2000, vol. 17, no. 4-5
  2. Borusiak B., Przyczyny niepowodzenia procesu internacjonalizacji przedsiębiorstw handlu detalicznego, "Handel Wewnętrzny" 2006, nr 1
  3. Burt S., Retail Internationalisation: Evolution of Theory and Practice, w: P.J. McGoldrick, G. Davies, International Retailing. Trends and Strategies, Pitman Publishing, 1995
  4. Burt S., Dawson J., Sparks L., European Grocery Retailers: International Divestment Activities, "European Retail Digest", Winter 2004, issue 44
  5. Burt S., Davies K., McAuley A., Sparks L., Retail Internationalisation: From Formats to Implants, "European Management Journal" 2005, vol. 23, no. 2
  6. Dawson J.A., Internationalization of Retailing Operations, "Journal of Marketing Management" 1994, no. 10
  7. Hofstede G., Hofstede G.J., Kultury i organizacje: zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa 2007
  8. Hollander S.C., Multinational Retailing, Michigan State University, 1970
  9. Pindakiewicz J., Międzynarodowe sieci przedsiębiorstw handlowych, w: Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji, red. M.K. Nowakowski, SGH, Warszawa 2005
  10. Rymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004
  11. Sławińska M., Procesy internacjonalizacji w handlu detalicznym, "Handel Wewnętrzny" 2004, nr 4-5
  12. Swoboda B., Schwarz S., Halsig F., Towards a Conceptual Model of Country Market Selection: Selection Processes of Retailers and C&C Wholesalers, "International Review of Retail, Distribution and Consumer Research" 2007, vol. 17, no. 3
  13. Vida I., An Empirical Inquiry into International Expansion of US Retailers, "International Marketing Review" 2000, vol. 17, no. 4-5
  14. Wiśniewski T., Wycena przedsiębiorstw z opcjami wzrostu, w: Wartość przedsiębiorstwa - z teorii i praktyki zarządzania, red. J. Duraj, NOVUM, Płock-Łódź 2002
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1428-278X
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu