BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wojdakowski Piotr (Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku), Formella Marlena (Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku)
Tytuł
Turystyka sportowa - stymulatory uczestnictwa kibiców w wyjazdowych meczach piłki nożnej
Sport Tourism: Stimulators of Football Fans' Participation in Away Football Matches
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 2009, nr 12, s. 365-381, tab.
Tytuł własny numeru
Współczesne problemy funkcjonowania gospodarki turystycznej
Słowa kluczowe
Turystyka, Sport
Tourism, Sport
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest analiza wpływu czynników uwzględnianych przez kibiców w procesie podejmowania decyzji w zakresie planowania i realizacji podróży z zamiarem uczestnictwa w meczach piłki nożnej. Przeprowadzone rozważania związane były z uczestnictwem fanów futbolu w specjalistycznej formie turystyki, jaką jest turystyka sportowa, z zamiarem stworzenia modelu optymalnego produktu turystycznego dla segmentu kibiców piłkarskich. Bazą przeprowadzonego badania był cykl imprez sportowych o zróżnicowanej randze w ramach dyscypliny piłka nożna, w której uczestniczyły drużyny klubowe wywodzące się z województwa pomorskiego oraz Narodowa Reprezentacja Polski Seniorów. Dobór poszczególnych imprez sportowych, ze względu na czas trwania podróży, podporządkowany został założeniu charakteryzującemu populację badaną turystów sportowych w myśl definicji turysty przedstawionej przez Światową Organizację Turystyki (WTO).(fragment tekstu)

The purpose of this article is the analyst of determinants facilitating a decision of planning and realization of journey with an intention of a participation in football matches. Investigative material, used in the article, has been assembled at employment of a primary survey method in the form of direct questionnaire, auditorium questionnaires and interviews. It performs measurement among fans from Pomeranian province travelling to football matches. Polish national team and other club teams representing province of Pomerania had taken part in differentiated rank contests. Analysis of data estimates of the essentiality of an infl uence of factors stimulating football fans decision of taking up of a sports specify tourist activity, in compliance with their experiences in supporting and chosen personal features. It is possible to ascertain, after analyzing empirical material, that the most important factor for respondents for taking a decision about travelling to football matches is the opening of borders, that to a great extend facilitates unrestricted travelling. Next stimulators, according to their essentiality of infl uences on decisions of sports tourists, have turned out to be: - organizational and technical capabilities facilitating collection of information and making decision about departures to football matches, - favours of population inhabiting area where matches are held, - facility of travel to places where matches are held, - easiness of communicating out of country of origin. It has been simultaneously established, that the experience of football fans in travelling, as opposed to their sex, age and a level of household income, which they represent; does not have an infl uence on an apparance of important differences in expressed opinions concerning determinants forming fans' decision about travelling to football matches.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. B. Marciszewska, Konsumpcja usług rekreacyjno-sportowych, Wydawnictwo Uczelniane AWFiS, Gdańsk 1999.
  2. A. Nowakowska, Czynniki wpływające na popyt turystyczny, w: Kompendium wiedzy o turystyce, G. Gołembski (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Poznań 2002, s. 36-39.
  3. S. Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa 1999.
  4. V. Balaž, Slovakia: EU Accession and Cross-border Travel, w: D. Hall, M. Smith, B. Marciszewska (red.), Tourism in the New Europe. The Challenges and Opportunities of EU Enlargement, CAB International, Wallingford 2006, s. 101.
  5. J. Merski, J. Kościelnik, Bariery utrudniające aktywny udział w turystyce, w: Bariery kulturowe w turystyce, Z. Krawczyk, E. Lewandowska-Tarasiuk, J.W. Sienkiewicz (red.), Almamer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2007, s. 91.
  6. S. Bosiacki, K. Majchrzak, Typologie polskiego konsumenta na rynku usług turystycznych, w: Turystyka w badaniach naukowych - prace ekonomiczne, A. Nowakowska, M. Przydział (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Rzeszów 2006, s. 216.
  7. B. Marciszewska, W. Faché, Europejskie trendy wpływające na funkcjonowanie sektora kultury, w: Rekreacja, turystyka, kultura. Współczesne problemy i perspektywy wykorzystania czasu wolnego, B. Marciszewska, J. Ożdziński (red.), Wydawnictwo Uczelniane AWFiS, Gdańsk 2004, s. 244.
  8. R. Ziółkowski, Rozwój usług informatycznych w turystyce na przykładzie województwa podlaskiego, Zeszyty Naukowe US nr 383, Ekonomiczne Problemy Turystyki nr 4, WNUS, Szczecin 2005, s. 207.
  9. T. Mańkowski, Rozwój internetowych biur podróży na przykładzie firmy Travelplanet, Zeszyty Naukowe US nr 439, Ekonomiczne Problemy Turystyki nr 6, WNUS, Szczecin 2006, s. 138.
  10. M. Nalazek, J. Moskała, Internet w turystyce i hotelarstwie na świecie, w: M. Nalazek i in. (red.), Internet w turystyce i hotelarstwie. Informatyka w hotelarstwie, PZH, Warszawa 2003, s. 12.
  11. A. Mularczyk, Bez sieci nie istniejesz, "Wiadomości Turystyczne" 2005, nr 18, s. 10.
  12. H. Jasiak, A. Jotan, Leksykon sportu dla wszystkich, Wydawnictwo Centrum Artystyczno- -Reklamowe, Warszawa 1998.
  13. T. Żabińska, Zachowania turystyczne gospodarstw domowych: uwarunkowania, prawidłowości, przyszłość, Wydawnictwo Uczelniane AE, Katowice 1994
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1644-0501
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu