BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Baltaca Brigita (BA School of Business and Finance, Latvia), Liela Elita (BA School of Business and Finance, Latvia)
Tytuł
Business Education for the Growth of Understanding and Advancement of Social Enterprise
Edukacja na kierunkach biznesowych i jej rola w zrozumieniu zjawiska przedsiębiorstw społecznych
Źródło
Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce - teoria i praktyka, 2014, nr 3, s. 19-30, rys., bibliogr. 27 poz.
Research on Enterprise in Modern Economy - theory and practice
Słowa kluczowe
Edukacja biznesowa, Przedsiębiorczość społeczna, Edukacja, Szkolenie biznesowe
Business education, Social entrepreneurship, Education, Business training
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest zbadanie jak studenci kierunku "Zarządzanie firmą" na Łotwie rozumieją zjawisko przedsiębiorczości społecznej. Jako że przedsiębiorstwo społeczne powiązane jest z określoną potrzebą społeczną sposób jej zaspokojenia obejmuje różnorodne podejścia oraz sposoby wykorzystania zasobów. Ważnym jest tutaj uwzględnienie znaczenia tak zwanego "ludzkiego" czy "społecznego" lidera. Układ/metodologia/zastosowane metody: Zastosowano badanie ankietowe przeprowadzone na grupie studentów kierunku "zarządzanie firmą" na Łotwie, które dotyczyło ich percepcji przedsiębiorczości społecznej. W teoretycznej części artykułu opisano przyjęte w literaturze międzynarodowej założenia dotyczące przedsiębiorczości społecznej. Praktyczna strona artykułu pozwala zrozumieć i podjąć działania na rzecz wdrażania i rozpowszechniania przedsiębiorczości społecznej na Łotwie. Rezultaty i odkrycia: Artykuł ukazuje kwestie kluczowe dla promocji przedsiębiorczości społecznej na Łotwie, które wymagają uwagi i działań w różnych obszarach i na różnych poziomach społeczeństwa. Wnioski dla praktyki: Przedsiębiorczość społeczna jest szybko rozwijającym i zmieniającym się polem dla działań biznesu, gdzie zaciera się tradycyjny podział na przedsięwzięcia zorientowane na zysk, rządowe oraz zajmujące się działalnością nie zorientowaną na zysk. W związku z tym niezbędne jest aby studenci kierunków biznesowych zrozumieli możliwości oraz wyzwania, jakie istnieją w tym nowym obszarze. Artykuł może być wykorzystany jako wskazówka dla zaprojektowania programów edukacyjnych związanych z przedsiębiorstwami społecznymi oraz innych kursów i warsztatów. Znaczenie: Artykuł ma znaczenie dla instytucji zajmujących się wyższą edukacją, które wdrażają programy w zakresie zarządzania w biznesie oraz poszukują sposobów rozwoju karier studentów studiów biznesowych, a tym samym chcą pomóc w zmaganiach z najbardziej istotnymi problemami Unii Europejskiej, takimi jak wysoki poziom bezrobocia, ubóstwo, wykluczenie społeczne i starzejące się społeczeństwo, poprzez wprowadzanie zmian na rzecz bardziej sprawiedliwego i zrównoważonego świata.(abstrakt oryginalny)

Purpose of this article is to explore the understanding of social entrepreneurship among business administration students in Latvia. As each case of social enterprise is based on a specific social need and it encompasses a diversity of approaches and resources for its resolution. In this respect it is important to consider the so-called human or social entrepreneurial leader. Design / methodology / approaches of the article includes a survey of business administration students in Latvia on their perception and attitudes to social entrepreneurship. The theoretical aspect of the article describes the internationally recognised principles of social entrepreneurship while the practical aspect gives insight in key features that characterise understanding and implementation of social entrepreneurship in Latvia. The results and findings: of the article highlight the key issues that need to be addressed on different aspects and levels of the society, including education, to promote social entrepreneurship in Latvia. Practical implications: social entrepreneurship is a rapidly developing and changing business field in which the traditional lines blur between business, government, and nonprofit enterprises, and it is critical that business students understand the opportunities and challenges in this new landscape. The article may be used as guidelines for designing social enterprise education and development courses and workshops. Value: This article provides value for institutions of formal higher education who are implementing business administration programmes and are looking for diversity of approaches to verify career opportunity among business students who want to help tackle some of the European Union's most pressing issues, such as high unemployment rates, poverty and social exclusion, ageing population thus make a difference towards a more just and sustainable world.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. A Closer Look (2006): "A Closer Look at Business Education: Social Entrepreneurship/ Social Enterprise". Aspen Institute. September 2006, p. 1.
  2. Anderson M., White S. (2011): Resourcing change in small schools. Australian Journal of Education, 55(1), pp. 50-61.
  3. BA School of Business and Finance (Banku augstskola) information available at: www.ba.lv (accessed: 10 June 2013).
  4. Baltaca B. (2010): Social Entrepreneurship: A New Business Model to Build Social Capital. Gdańsk University of Technology, II, pp. 82-94.
  5. Borzaga C., Galera G., Nogales R. (eds) (2008) : Social Entrprise: A New Model for Poverty reduction and Employent Generation, Bruxelles, UNDP Regional Bureau, p. 182.
  6. Brooks A.C. (2009): Social entrepreneurship: a modern approach to social value creation?, New Jersey, USA, Pearson Education.
  7. EC Lifelong Learning Programme, available at: http://ec.europa.eu/education/lifelonglearning- programme/doc78_en.htm (accessed: 10 June 2013).
  8. EC working document, available at: http://ec.europa.eu/internal_market/social_ _business/docs/working_document2011_en.pdf (accessed: 10 June 2013).
  9. EC Youth in Action, available at: http://ec.europa.eu/youth/youth-in-actionprogramme/ overview_en.htm (accessed: 10 June 2013).
  10. Global Entrepreneurship Monitor 2009 Latvia Report. SIA "Apgāds Mantojums", p. 33.
  11. Global Entrepreneurship Monitor. 2009 Report on Social Entrepreneurship. Global Entrepreneurship Research Association (GERA). GEM, 2012, p. 6.
  12. Grameen Bank. A Short History of Grameen Bank, available at: http://www.grameeninfo. org/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=114 (accessed: 21 April 2013).
  13. Hipotēku banka (Mortgage and Land Bank) history available at: http://www.hipo.lv/lv/par_banku/vesture (accessed: 10 June 2012).
  14. INSEAD (2011): 2011 Berlin INSEAD-CSI Social Entrepreneurship Conference: An Ecosystem to Promote Business for a Better World, available at: http://www.insead.edu/facultyresearch/centres/social_entrepreneurship/documents/ISE P2011ConferenceReportBerlinv120312_000.pdf.
  15. Latvia University of Agriculture (Latvijas Lauksaimniecības Universitāte) available at: http://irma.cs.llu.lv/pls/pub/kursi.kurss_dati?l=1&p_par=druk&p_kods=GVAD6024 (accessed: 15 June 2013).
  16. Latvian Christian academy (Latvijas Kristīgā akadēmija) information available at: http://www.kra.lv/Latviski/jaunumi.htm (accessed: 10 June 2013).
  17. Net Impact (2012): Business as Unusual: The Student Guide To Graduate Programs 2012, available at: www.netimpact.org/bizschoolguide.
  18. Prabhu G.N. (1999): Social entrepreneurial leadership. Career Development International, 4(3), pp. 140-145.
  19. Providus (2012): Latvia on the way to social entrepreneurship (Latvija ceļā uz sociālo uzņēmējdarbību). Publiuc Policy Centre PROVIDUS (Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS).
  20. Renz D.O. (2010): The Jossey-Bass Handbook of Nonprofit Leadership and Management. 111 River Street Hoboken NJ, USA, John Wiley & Sons.
  21. RISEBA information available at http://www.riseba.lv/en/riseba-creative-businessincubator/ news.html (accessed: 10 June 2013).
  22. Social Business Initiative. European Commission, 2011.
  23. Social economy and social entrepreneurship. Social Europe guide, Vol. 4. European Union, 2013. p. 31, 101.
  24. Social Entrepreneurship Forum 2012. Stockholm School of Economics in Riga. Available at http://www.sseriga.edu/en/news-and-events/upcoming-events/sefriga.html [accessed: 10 June 2013].
  25. Spear R. Social Entrepreneurship and Social Movements. Skoll Colloquium on Social Entrepreneurship, Oxford University, June 2010.
  26. Turiba University (Biznesa augstskola Turiba) available at http://aurora.turiba.lv/ /bti/Editor/Manuscript/Proceeding/LV_Kalve.htm (accessed: 10 June 2013).
  27. Yunus M., Weber K. (2007): Creating a World without Poverty - Social Business and the Future of Capitalism. NY, USA, Public Affairs.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2084-6495
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu