BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kobus Ryszard (Instytut Łączności)
Tytuł
Elektroniczne usługi pocztowe
Electronic Postal Services
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2010, nr 58, s. 649-656, rys., bibliogr. 14 poz.
Tytuł własny numeru
E-gospodarka w Polsce. Stan obecny i perspektywy rozwoju. Część II
Słowa kluczowe
Usługi, Poczta
Services, State post
Uwagi
summ.
Abstrakt
Potrzeba stosowania poczty elektronicznej o podwyższonym poziomie bezpieczeństwa jest niepodważalna. Tego typu systemy stosowane są w bankach, administracji rządowej itp. Powinny być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagana jest wysoka wiarygodność nadawcy wiadomości oraz wysoki poziom bezpieczeństwa przekazywanych wiadomości i dokumentów. Opisane rozwiązanie rejestrowanej poczty elektronicznej jest dedykowane jako usługa dostępna na całym świecie. Wymaga to wprowadzenia procedur gwarantujących wiarygodność, i to na odpowiednim poziomie, poszczególnych użytkowników i operatorów świadczących tę usługę. Norma [2] definiuję tę usługę jako usługę o wysokim poziomie zaufania, świadczoną przez operatorów pocztowych certyfikowanych i akredytowanych przez uznaną międzynarodową organizację pocztową. Równoważną usługę definiuje specyfikacja ETSI [3, 4, 5, 6, 7]. Oba rozwiązania stosują ten sam format przesyłania wiadomości, a stosowane procedury są podobne. Wydaje się, że będzie istnieć możliwość komunikacji pomiędzy użytkownikami obu systemów przy zachowaniu podwyższonego poziomu wiarygodności. Wdrożenie światowego systemu PReM będzie wymagało skoordynowania wielu działań organizacyjnych. (fragment tekstu)

This paper presents the registered e-mail worldwide. The system ensures a high level of security of messages sent with full tracking of sending events. The service is delivered only by selected, trusted operators, and can be sending only by a verified sender. The basis of the solution is standard UPU S52-1. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. UPU-S43: Secured electronic postal services (SePS) interface specification; Part A: Concepts, schemas and operations; Part B: EPCM Service.
  2. UPU S52-1: Postal Services - Hybrid Mail - Functional Specification for postal registered electronic mail.
  3. ETSI TS 102 640-1: Electronic Signatures and Infrastructures (ESI); Registered Electronic Mail (REM); Architecture, Formats and Policies; Part 1: Architecture.
  4. ETSI TS 102 640-2: Electronic Signatures and Infrastructures (ESI); Registered Electronic Mail (REM); Architecture, Formats and Policies; Part 2: Data Requirements and Formats for Signed. Evidences for REM.
  5. ETSI TS 102 640-3. Technical Specification Electronic Signatures and Infrastructures (ESI); Registered Electronic Mail (REM);Architecture, Formats and Policies; Part 3: Information Security Policy Requirements for REM Management Domains.
  6. ETSI TS 102 640-4: Electronic Signatures and Infrastructures (ESI); Registered Electronic Mail (REM);Part 4: REM-MD Conformance Profiles
  7. ETSI TS 102 640-5: Electronic Signatures and Infrastructures (ESI); Registered Electronic Mail (REM); Part 5: REM-MD Interoperability Profiles.
  8. RFC5280: Internet X.509 Public Key Infrastructure Certificate and Certificate Revocation List (CRL) Profile; http://www.ietf.org/rfc/rfc5280.txt
  9. Dyrektywa 1999/93/WE: Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 grudnia 1999 r. w sprawie ramowych warunków Wspólnoty dla podpisu elektronicznego.
  10. RFC3739: Internet X.509 Public Key Infrastructure: Qualified Certificates Profile. http://www.ietf.org/rfc/rfc3739.txt
  11. ETSI TS 101862: Qualified certificate profile.
  12. Kobus R.: Systemy informatyczne i elektroniczne w nowoczesnych usługach pocztowych. Uniwersytet Szczeciński. Zeszyty Naukowe NT 544. Ekonomiczne Problemy Usług nr 35. Rynki przesyłu i przetwarzania informacji - stan obecny i perspektywy rozwoju. Część I.
  13. Kobus R.: Narzędzia Regulatora do kontroli jakości usług pocztowych w warunkach zliberalizowanego rynku. Uniwersytet Szczeciński. Zeszyty Naukowe NT 544. Ekonomiczne Problemy Usług nr 35. Rynki przesyłu i przetwarzania informacji - stan obecny i perspektywy rozwoju. Część II.
  14. Materiały CEN/TC331: Postal services i UPU.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu