BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Chudzian Joanna (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), Chatys Małgorzata (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Tytuł
Znajomość znaków ekologicznych wśród młodych konsumentów
Awareness of Eco-Labeling vs Young Consumers' Preferences
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2014, T. 16, z. 6, s. 82-88, rys., tab., bibliogr. 17 poz.
Słowa kluczowe
Żywność ekologiczna, Oznakowanie produktów spożywczych, Produkty ekologiczne, Zachowania konsumenta
Organic food, Food labeling, Ecological product, Consumer behaviour
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu była ocena stopnia, w jakim znajomość znaków ekologicznych przez konsumentów wiąże się z ich opiniami i dokonywaniem zakupów produktów ekologicznych. Do realizacji postawionego celu przeprowadzono badanie kwestionariuszowe na grupie młodych konsumentów. Rezultaty wskazują na istotną zależność między deklarowaną znajomością znaków ekologicznych a wykorzystywaniem tych informacji w trakcie dokonywania zakupów oraz gotowością do zapłacenia wyższej ceny za produkty ekologiczne. (abstrakt oryginalny)

The aim of this article is to present the importance of awareness of eco-labeling opinions about organic products. To fulfill this aim a questionnaire survey was conducted on a group of young consumers. Results indicate a significant relationship between the declared awareness of eco-labels and market behaviour as well as a willingness to pay a higher price for organic products. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamowicz M., Jasiulewicz A. 2003. Znakowanie produktów spożywczych jako instrument marketingu i zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  2. Badania świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski. 2012: Raport TNS Polska dla Ministerstwa Środowiska, Warszawa.
  3. Bryła P., Domański T. 2013: Marketing produktów regionalnych na europejskim rynku żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  4. Fleszar J., Stasiak J. 2006: Czynniki i motywacje zakupu żywności ekologiczne konsumentów rynku koszalińskiego. J. Res. Aplic. Agri. Eng., 51(2), 36-41.
  5. Górna J., Ankiel-Homa M., Matuszak-Flejszman A. 2008: Wpływ informacji o systemie zapewniania bezpieczeństwa żywności na decyzje nabywcze konsumentów indywdualnych, J. Agribus. Rural Dev., 3(9), 1-9.
  6. Goryńska-Goldman E., Ratajczak P. 2010: Świadomość żywieniowa a zachowania żywienione konsumentów. Journal of Agribusiness and Rural Development, 4(18), 41-48.
  7. Kazimierczak R., Rembiałkowska E. 2007: Żywność ekologiczna - postęp w żywieniu, Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego, t. 17, nr 1, 70-73.
  8. Konieczny P., Mroczek E., Kucharska M. 2013: Ślad węglowy w zrównoważonym łańcuchu żywnościowym i jego znaczenie dla konsumenta żywności, J. Agrub. Rural Dev., 3(29), 51-64.
  9. Kowalczuk-Vasilevi E., Klebaniuk R., Gronowicz K. 2011: Żywność ekologiczna w opinii studentów różnych lat studiów uczelni lubelskich, Problemy Higieny i Epidemiologii, 92(4), 960-964.
  10. Łuczka-Bakuła W. 2007: Rynek żywności ekologicznej: wyznaczniki i uwarunkowania rozwoju, PWE, Warszawa.
  11. Raport o stanie rolnictwa ekologicznego w Polsce w latach 2011-2012. 2013: Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Warszawa.
  12. Rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91, Dz.U. L 189.
  13. Szulc K., Rykowska J. 2012: Oznaczenia żywności ekologicznej a determinanty stanowiące o ich rozpoznawalności wśród konsumentów, Logistyka, t. 4, CD nr 2, 1302-1307.
  14. Śmiechowska M. 2011: Konsumpcja produktów ekologicznych - snobizm czy świadomy wybór, Zesz. Nauk. Uniwersytetu Szczecińskiego nr 694, "Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu", nr 22, 477-488.
  15. Ustawa o rolnictwie ekologicznym z 25 czerwca 2009 roku, Dz.U. 2009 nr 116 poz. 975.
  16. Wyniki badań z zakresu rolnictwa ekologicznego w 2011 roku. 2012: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa-Falenty, 295-306.
  17. Żakowska-Biemans S., Gutkowska K. 2003: Postawy konsumentów wobec żywności ekologicznej, [w:] M. Adamowicz (red.), Marketing w strategiach rozwoju sektora rolno-spożywczego, Wyd. SGGW, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu