BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Cholewińska Janina
Tytuł
Antyczne archetypy bogiń niezależnych jako wzorce kobiet przedsiębiorczych w biznesie
The Antique Archetypes of Independent Goddesses as The Models of Venturesome Women in Business
Źródło
Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce - teoria i praktyka, 2014, nr 4, s. 43-57, tab., bibliogr. 23 poz.
Research on Enterprise in Modern Economy - theory and practice
Słowa kluczowe
Przedsiębiorca, Kobieta, Aktywność zawodowa kobiet, Archetypy, Historia starożytna
Entrepreneur, Woman, Female economic activity, Archetypes, Ancient history
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Przedmiotem artykułu są archetypy mityczne, które w zarządzaniu traktowane są jako źródło wzorców i inspiracji w poszukiwaniu skutecznych modeli działania w biznesie. Głównym celem opracowania jest porównanie archetypicznych starożytnych bogiń z sylwetkami współczesnych kobiet przedsiębiorczych, które odniosły sukces zawodowy. Przedstawiono cztery wybrane postaci: Carly Fioriny, Anity Roddick, Henryki Bochniarz i Solange Olszewskiej, przeanalizowano ich charakterystyki na tle wizerunku greckich bogiń. Wskazano na wiele analogii, co uświadamia złożoność wyzwań przed jakimi postawione są kobiety działające w biznesie oraz aktualność archetypicznych wzorców.(abstrakt oryginalny)

The purpose of the article are mythical archetypes which in management are considered to be the source of patterns and inspiration for the research into the effective models of acting in business. The major objective of the thesis is to collate the archetypes of antique goddesses with contemporary women who succeeded in business. The study delineates four selected characters, namely Carly Fiorina, Anita Roddick, Henryka Bochniarz and Solange Olszewska, and analyses the aforementioned profiles with regard to the image of Greek goddesses. A variety of analogies are identified, what suggests the complexity of the challenges posed to business women as well as the significance of the archetypes.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bolen J.S. (2006), Boginie w każdej kobiecie, wyd. INANNA, Warszawa.
  2. Bowles M.L. (1993), The Gods and Goddesses: Personifying Social Life in the Age of organization, "Organization Studies".
  3. Cassirer E. (1946), Language and Myth, Dover, New York [za:] M. Kostera (2010), Organizacje i archetypy, Oficyna, Warszawa.
  4. Fiorina C. (2007), Nie żałuję niczego, Wspomnienia, Difin, Warszawa.
  5. Hatch M.J., Kostera M., Koźmiński A.K. (2010), Trzy oblicza przywództwa. Menedżer - artysta - kapłan, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  6. Jung C.G. (1993), Archetypy i symbole. Pisma wybrane, Czytelnik, Warszawa.
  7. Jung C.G. (1934-1954/1968) The Archetypes and Collective Unconscious, Routlege & Kegan Paul, London, t. 9 [za:] M. Kostera (2010), Organizacje i archetypy, Oficyna, Warszawa.
  8. Kostera M. (2010), Organizacje i archetypy, Oficyna, Warszawa.
  9. Koźmiński A.K. (2000), Zarządzanie, PWE, Warszawa.
  10. Morgan G. (1986/2006), Obrazy organizacji, PWN, Warszawa.
  11. Skogemann P. (2003), Kobiecość w rozwoju, Wyd. Enetheia, Warszawa.
  12. Biogramy Kobiet Gabinetu Cieni, Kongres Kobiet Przewodnik, 2011-2013, http://www. kongreskobiet.pl/pl-PL/text/O_nas/Gabinet_Cieni/Biogramy_Czlonkin, 2014.08.09.
  13. Bosacka K. (2007, listopad 5), Dama z zielonymi, Wysokie Obcasy, http://www.wysokieobcasy. pl/wysokie-obcasy/1,96856,4625603.html, 2014.08.05.
  14. Czarnota W. (2012), Orientacje socjo-biograficzne młodych Polek na podstawie ich wyborów życiowych dokonanych i deklarowanych, Rozprawa Doktorska, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2012, https://depotuw.ceon.pl//bitstream/handle/item/453/Rozprawa% 20doktorska%20Wandy%20Czarnoty%202014.pdf?sequence=3, 2014.07.26.
  15. Górska B. (2007), Sztuka zwyciężania: jak to robią Polscy przedsiębiorcy?2007, Harvard Business Review Polska, Ernst & Young, Enterpreneur of The Year, https://przedsiebiorcaroku. pl/photo/Pdf/index_przedsiebiorczosci07.pdf, 2014.08.09.
  16. Jonczy M., Projekt "Jej portret"; Moduł IV. Biznesmenki, menedżerki, prezeski, Stowarzyszenie w stronę dziewcząt, http://www.wstronedziewczat.org.pl/downloads/zalaczniki_ modul4_3.pdf, 2014.08.05.
  17. Kongres Kobiet Przewodnik, http://kongreskobiet.pl/Content/uploaded/files/KK_przewodnik2014_ pl.pdf, 2014.08.03.
  18. Łukasiewicz A. (2005, wrzesień 4), Dwa zapachy miasta - Henryka Bochniarz w Zielonej Górze, Gazeta Wyborcza, http://zielonagora.gazeta.pl/zielonagora/1,35161,2899992. html#ixzz393Bdg7YM, 2014.08.01.
  19. Nagrody Lewiatana`2007 przyznane!, http://konfederacjalewiatan.pl/aktualnosci/2007/1/ nagrody_lewiatana_821627_przyznane, 2014.08.09.
  20. Nowak D., Frąckiewicz S. (2009, marzec), Kreować Trendy w komunikacji, Magazyn gospodarczy "Głos Biznesu", http://glos-biznesu.pl/img/glos-biznesu-3.pdf, 2014.08.08.
  21. O byciu Prezesem Solaris, dyskryminacji kobiet i o zwierzętach - rozmowa z Panią Prezes Solange Olszewską, Kobieta w biznesie, Manager na obcasach, 9 sierpień 2014 http://www.managernaobcasach.pl/kobieta-w-biznesie/161-kobieta-w-biznesie/2302-o- -byciu-prezesem-solaris-dyskryminacji-kobiet-i-o-zwierzetach-rozmowa-z-pania-prezes- solange-olszewska, 2014.08.09.
  22. Wyborach start, http://www.zrodlo.cemesta.com/b11GcSBhWEdxXH17ZGF9d09Vd- 3dwe395ZGw.html, 2014.08.03.
  23. Zarecka K., Nie żałuję niczego - Carly Fiorina, 2007.12.09, http://www.przystan-literacka. pl/?show=1497, 2014.08.11.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2084-6495
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu