BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zschiedrich Harald (FHTW Berlin , University of Applied Sciences)
Tytuł
Going International - Erfahrungen Kleiner Und Mittlerer Unternehmen (Kmu) Bei Der Erschliessung Internationaler Märkte
Going International - Experiences of Small and Middle-Sized Enterprises in Internationalization Process
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2009, nr 34, s. 493-500, tab., bibliogr. 5 poz.
Tytuł własny numeru
Uwarunkowania rynkowe rozwoju Mikro i małych przedsiębiorstw Mikrofirma 2009
Słowa kluczowe
Małe i średnie przedsiębiorstwa
Small business
Uwagi
Zsfg., summ.
Abstrakt
Einführung Kleine und mittelständische Unternehmen sind in jeder Volkswirtschaft ein wichtiger Wachstumsmotor. Dies gilt vor allem für die 3,3 Mio. KMU in Deutschland. Lange ist die Globalisierung der Märkte an den KMU vorbeigegangen. Dies hat sich wesentlich geändert. Viele Großunternehmen integrieren heute die KMU in ihre internationalen Wertschöpfungsketten ("Follow the Leader"). Natürlich dürfen wir nicht übersehen, dass bei weitem nicht jedes KMU von der Internationalisierung betroffen ist. Auch weiterhin (z.B. im deutschen Handwerk) agieren viele kleine Unternehmen in rein regionalen/ lokalen Märkten.

Germany Small- und Medium sized enterprises are a very important driving force for increasing exports and the innovation power of Germany Economy. Increasing internationalization of Germany SME is driven by the following motivations: Cost cutting, access to new markets and to new technologies, integration in global value added chains of multinational firms and using the opportunities of worldwide purchasing. The article is presenting the close interdependences between the size of enterprises and the level of firm internationalization in Germany. On the other hand it should be demonstrated that different export-quota depend on the branches specifics. Regardless of successful export development in German SME (high product quality, highly qualified staff in export orientated firms, excellent after sale services and good networking in cluster regions) the paper will show at the same time a lot of important deficits regarding the conditions for internationalization in Germany SME in comparison with the preconditions in big firms (Above all low quota regarding own capital resources). Lust but not least the working paper deals with a particular successful type of international operating firms: the so-called Hidden Champions. A case study about the firm BE Maschinenmesser in Eastern Germany will illustrate the experience of such an successful Hidden Champion in Brandenburg. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Schulz A., Internationalisierung von KMU, RKW 2006, Eschborn.
  2. Schulz A., Welge M.K., Unterstützungsangebot für KMU auf dem Wege ins Ausland, RKW 2001, Eschborn.
  3. Simon H., Hidden Champions des 21. Jahrhunderts, Campus Verlag Frankfurt a. M. 2007.
  4. Zschiedrich H., Regionale Industriecluster und ausländische Direktinvestitionen, München 2006.
  5. Zschiedrich H., Christians U., Banken in Mittelosteuropa, München 2007.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
ger, eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu