BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zarzecki Dariusz (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Specyfika wyceny małych przedsiębiorstw
Specifics of Valuing Small Businesses
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2009, nr 34, s. 669-677, tab., bibliogr. 10 poz.
Tytuł własny numeru
Uwarunkowania rynkowe rozwoju Mikro i małych przedsiębiorstw Mikrofirma 2009
Słowa kluczowe
Małe i średnie przedsiębiorstwa, Wycena, Wycena przedsiębiorstwa
Small business, Valuation, Enterprise valuation
Uwagi
summ.
Abstrakt
Wycena małych firm jest ważnym problemem praktycznym, co wynika z dużej liczby takich podmiotów oraz odpowiednio dużej liczby transakcji ich kupna-sprzedaży. W teorii i praktyce znane są trzy główne podejścia do wyceny przedsiębiorstw, które mogą być stosowane na potrzeby wyceny małych firm, w tym także niemal wszystkich rodzajów profesjonalnych praktyk1. Są to: 1) podejście majątkowe, 2) podejście dochodowe, 3) podejście rynkowe, zwane niekiedy porównawczym [1, s. 54-58], [2, 337-376], [3, s. 596]. Jednakże w przypadku niektórych z wycen małych firm coraz częściej stosuje się szczególne formuły (niemal wszystkie opierają się na mnożniku przychodów), które są coraz częściej wykorzystywane w ich wycenie. Te szczególne formuły wyprowadzane są na podstawie rzeczywistych transakcji kupna-sprzedaży firm danego rodzaju lub stanowią tradycyjne sposoby uproszczonej wyceny stosowane w poszczególnych sektorach. W punkcie 2 zaprezentowano niektóre rodzaje profesjonalnych praktyk, w odniesieniu do których stosuje się pewne praktyczne, zwyczajowe zasady pozwalające na wstępne oszacowanie wartości danej firmy. Analityk powinien mieć jednak cały czas na uwadze, że są to ogólne zasady, które są dokładne tylko jako średnie, obowiązujące dla dużej liczby obserwacji. Jednakże dla konkretnej obserwacji, zasada może wymagać odpowiednich korekt, czy też może nawet trzeba ją będzie porzucić, jeśli nie odpowiada danym warunkom. (fragment tekstu)

In the US small businesses to which rule of thumb multipliers apply are typically those with sales in a range of $100.000 and $3 million. The rule of thumb is developed by interpretation of actual market transactions reported by brokers and others involved. Sometimes valuation formulas are traditional rules of thumb used by a particular industry. A comparison of rule of thumb multiplier ranges helps the valuation analyst view how the market perceives relative risk of one industry compared with another. Although the use and composition of rule of thumb formulas may vary depending upon economic conditions or local differences in business customs, formulas provide a reasonably uniform national or regional guide. Formulas are relatively easy to use and make sense to both laymen and professionals. Nevertheless, values estimated by market formulas ought to be validated by other, more rigorous, methods. There are also certain cautions about using rule of thumb formulas: 1) formulas are general in nature; 2) there is no single, all-purpose formula; 3) not all businesses are saleable. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Zarzecki D.: Metody wyceny przedsiębiorstw, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa 1999.
  2. Helfert E.A.: Techniques of Financial Analysis, 6th Edit. Irwin, Homewood 1987.
  3. Pratt S.P., Reilly R.F., Schweihs R.P.: Valuing Small Businesses & Professional Practices, Irwin Library of Investment and Finance, McGraw-Hill, New York 1998.
  4. Mastracchio N.: How to value a professional practice, The Practical Accountant, December 1985.
  5. Nielsen G.L., Hudson D.H.: How to value an accounting practice, National Public Accountant, February 1987.
  6. Christensen B.: Calculating your practice's worth, Optometric Management, March 1989.
  7. Gavzer K.: Pricing a veterinary practice, Journal of American Veterinary Medicine Association, October 1, 1990.
  8. Business Valuations by Industry, W. Jurek (red.), Volume I, Volume IV. Detailed Studies of Actual Businesses Sold. Quality Services Company, Santa Barbara 2000.
  9. Desmond G.: Handbook of Small Business Valuation Formulas and Rules of Thumb, Valuation Press, Los Angeles 1994.
  10. Reilly R.F., Schweihs R.P.: The Handbook of Advanced Business Valuation, Irwin Library of Investment and Finance, McGraw-Hill, New York 2000.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu