BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dobska Monika (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Tytuł
Znaczenie marketingu relacyjnego w komunikacji lekarz - pacjent
The Importance of Relationship Marketing in Doctor - Patient Communication
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2009, nr 42, s. 121-131, tab.
Tytuł własny numeru
Marketing przyszłości: Trendy. Strategie. Instrumenty. Współczesne wyzwania komunikacji marketingowej
Słowa kluczowe
Marketing, Medycyna
Marketing, Medicine
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Marketing relacyjny stawiający na pierwszym miejscu relacje interpersonalne uzmysławia, iż konieczny jest układ partnerski, niemal symetryczny pomiędzy stronami (usługodawcą a usługobiorcą, między pracownikami wewnątrz organizacji itp.). W usługach medycznych wypracowanie tego układu stało się możliwe dzięki upodmiotowieniu pacjenta tak, aby stał się pełnoprawnym podmiotem relacji usługowej. Warunkiem zmiany charakteru relacji stało się opracowanie praw pacjenta, bowiem nabierając ich stał się on nie tylko klientem, ale także ma możliwość nawiązania partnerskich układów z usługodawcą, wspólnie doprecyzowując zlecenie i angażując się w jego wykonanie. (fragment tekstu)

The relationship marketing, which puts interpersonal relations first, makes it clear that there is a need for partnership, which would be almost symmetrical between sides (service provider and service buyer, between employees inside of an organization etc.) In medical services achieving partnership has become possible due to treating patients in such a way that they become the subject of service relation. The condition of changing the relation's character is introduction of patient's rights, since with those rights patients become not only customers, but also they have an opportunity to establish partnership relation with service provider, commonly clarifying the order and engaging themselves in making it. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. K. Rogoziński: Potrójny syndrom marketingowej ślepoty i jego przezwycięŜanie (na przykładzie usług profesjonalnych). [W:] Marketing usług profesjonalnych. Wpisanie marketingu w  strukturę organizacji usługowej. Red. K. Rogoziński. Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań 2002, s.21.
  2. K. Rogoziński, Marketing relacyjny według Gummessona. "Marketing i Rynek" 2000, nr 12, s. 12.
  3. K. Rogoziński, Nowy marketing usług. Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań 2000, s.40.
  4. J.L. Kurkowski: Medycyna. Problemy i interesy. Wyd. Śląska Akademia Medyczna, Katowice 1998, s. 18.
  5. . Kielanowski: Renesans myśli moralnej w medycynie. "Polski Tygodnik Lekarski" 1983, nr 33-34, s. 28.
  6. B. Tobiasz-Adamczyk, J. Bajka, G. Marman: Wybrane elementy socjologii i zawodów medycznych. Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1996, s. 13 i 76.
  7. B. Korsch, V. Negrete: Doctor - Patient Communication. Sci. Amor 1972, 227, s. 66-74.
  8. T. Gordon, E.W. Sterling: Pacjent jako partner. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1999, s. 24-25.
  9. S. Kosiński: Socjologia ogólna, zagadnienia podstawowe. PWN, Warszawa 1989.
  10. 12W.C. Włodarczyk: Reforma opieki zdrowotnej w Polsce. Studium polityki zdrowotnej. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalius, Kraków 1998, s. 26
  11. M. Hebanowski, J. Kliszcz, B. Trzeciak: Poradnik komunikowania się lekarza z pacjentem. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 1999, s. 41-42.
  12. J.R. Łuczak: Lekarz rodzinny i jego pacjent w zmieniającym się otoczeniu. "Zdrowie i Zarządzanie" 1999, nr 5, tom I, s. 11.
  13. T. Parsons: The Social System. The Free Press 1951
  14. E. Freidson: Dilemmas in the Doctor/Patient Relationship. [W:] A Sociology of Medical Practice. Collier - MacMillan, Londyn 1975.
  15. E. Emanuel, L. Emanuel: Four Models of the Physician - Patient Relationship, JAMA, 1992, s. 267.
  16. T. Quill: Patnership in Patient Care: A Contractual Approach. Ann. Int.Med. 1983, s. 239.
  17. R.A. Pierloot: Different Models in the Approach to the Doctor - Patient Relationship. "Psychother Psychosom" 1983, nr 39, s. 213-224.
  18. A.J. Davis: Listening and responding. The C.V.Mosby Company St.Louis, Toronto 1984.
  19. B. Niemczewska: List do "Gazety Wyborczej" z dnia 28 grudnia 1992.
  20. J.L. Kurkowski: Człowiek i medycyna. Pieniądze albo życie. Wyd. Śląska Akademia Medyczna, Katowice 1997, s. 20.
  21. M. Wiewiórkowska: Humanistyczna teoria działania społecznego w  zastosowaniu. UMCS, Lublin 1986
  22. A. Głowacka: Etyka pielęgniarki w opiece paliatywnej. [W:] II Ogólnopolska Konferencja Medycyny Paliatywnej, Hospicjum 2002, luty 2002, Toruń, s. 22-23.
  23. J. Kliszcz, B. Trzeciak: Komunikacja w relacji lekarz - pacjent. Materiały pomocnicze dla studentów, Akademia Medyczna w Gdańsku, Gdańsk 1998
  24. W. Osiatyński: Zrozumieć świat. Czytelnik, Warszawa 1998.
  25. R. Normann: Service Management, Strategy and Leadership in Service Business. John Wiley&Sons, 1991, s. 17-18.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu