BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Tłoczyński Dariusz (Uniwersytet Gdański)
Tytuł
Dostępność transportowa portów lotniczych jako czynnik konkurencyjności polskich regionów
The Transport Availability of an Airports as the Factor of the Competitiveness of Polish Regions
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2009, nr 33, s. 235-242, tab., bibliogr. 3 poz.
Tytuł własny numeru
Dostępność transportowa: aspekty teoretyczne i praktyczne
Słowa kluczowe
Porty lotnicze, Konkurencyjność regionów
Airports, Regions competitiveness
Uwagi
summ.
Abstrakt
Wzrost ruchu lotniczego powoduje rozwój przedsiębiorczości. Szacuje się, że 1 mln obsłużonych pasażerów przez regionalne porty lotnicze kreuje bezpośrednio i pośrednio ponad 2 tys. miejsc pracy. Szacuje się, że oddziaływanie ekonomiczne z obsługi 1 mln pasażerów w regionalnych portach spowoduje powstanie bezpośrednich przychodów w granicach 35-75 mln USD.(fragment tekstu)

After 1989 took place a process of property changes on the market of managing enterprises of air infrastructure. As a result of these transformations a formed division of an airports into a central airport in Warsaw, 12 regional airports and local ports. In ten airports local government authorities became shareholders. A strong relation exists between the regional development, local and with devel-opment of an airports. Cities care about the market development of aviation services local government authorities often support development initiatives of the air infrastructure in the region, e.g. Kielce, Radom, Torun, Gdynia. With one of factors of the competitiveness of Polish cities, of regions there is a transport availability of the market of aviation services. To distinguish it is possible elements who influence the transport availability of an airports. Into the composition of these instruments, can result economic, political, historical and geographical factors. The team of these instruments is entailing the so-called expression catchment area for an airport. It is area from whom potential passengers are reaching to the airport, isn't he appointed with the distance, but the time which needs passenger for running the aero-plane in. An interrelationship of technical, economic elements and the needed time for reaching an airport is exerting the significant effect on the competitiveness of an airport. The development of an airport is strongly correlated with the development of the region. And so regional authorities care about the more further development of an airports.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. Atrakcyjność inwestycyjna województw i regionów Polski 2006, pod red. T.Kalinowskiego. Raport IBnGR, Gdańsk 2006.
  2. Materiały portów lotniczych.
  3. Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych, Ministerstwo Transportu, Warszawa 2007.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu