BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kos Barbara (Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach)
Tytuł
E-biznes w działalności przedsiębiorstw w świetle badań ankietowych
E-Bussinnes in Companies in Light of the Survey Conducted
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2009, nr 35, cz.1, s. 587-600, rys., tab., bibliogr. 5 poz.
Tytuł własny numeru
Rynki przesyłu i przetwarzania informacji - stan obecny i perspektywy rozwoju. Cz.1
Słowa kluczowe
Biznes elektroniczny, Przedsiębiorstwo, Badania ankietowe
e-business, Enterprises, Questionnaire survey
Uwagi
summ.
Abstrakt
Poziom wykorzystania rozwiązań informatycznych w realizacji transakcji handlowych jest wysoki w szczególności w obszarach o małej złożoności, takich między innymi jak promocja i reklama przedsiębiorstw za pomocą witryny internetowej (ogólne informacje o firmie, informacje o ofercie produktowousługowej, dane kontaktowe itp.), złożenie zamówienia, transfer płatności. Natomiast w obszarach bardziej złożonych stopień wykorzystania technologii informatycznych jest zdecydowanie mniejszy przykładowo takich jak śledzenie stopnia zaawansowania realizowanych zamówień, wsparcie posprzedażne, EDI, ERP itp. W ogólnej ocenie wykorzystania rozwiązań informacyjno-komunikacyjnych w badanych firmach jako podstawowe bariery wykorzystania Internetu wskazane były: zbyt wolny i niestabilny proces komunikacji, zbyt wysokie wydatki na rozwój i utrzymanie witryny internetowej, strata czasu wskutek bezcelowego przeglądania zasobów Internetu, brak zauważalnych korzyści dla firmy. Jako bariery wykorzystania handlu elektronicznego wskazane były: produkty i usługi firmy nie nadające się do sprzedaży wykorzystującej kanał internetowy, problemy logistyczne, koszty rozwoju i utrzymania systemu handlu elektronicznego, niepewność dotycząca kontraktów, warunków dostawy i gwarancji/rękojmi. Jako bariery ogólnego wykorzystania IT wskazano: trudności w pozyskiwaniu wykwalifikowanego personelu, zbyt wysokie wydatki na rozwiązania typu IT, podaż technologii informacyjno - komunikacyjnej nie odzwierciedla faktycznych potrzeb firm, brak odczuwalnych korzyści stosowania technologii w firmie.(fragment tekstu)

The paper presents results of the survay that was conducted in year 2007. The aim of the survay was estimation of the development of informative-communicative technologies in companies. The survay was conducted among 121 enterprises dealing with production, retail and services in the area of southern Poland. Majoraty of the researched companies deal with the following sectors: transport, logistics and distribution, wholesome trad, car industry. The Internet, as one of the effects of information technology, opened new possibilities of global commerce for the enterprises. To remain competitive the enterprises must learn to take advantage of the possibilities brought about by the Internet. The companies using the network efficiently make use of many facilities and economic advantages. The most important feature of the Internet is its global character.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. Całka L., Kuchta P.: Poczta elektroniczna., Wydawnictwo Helion, Gliwice 1997.
  2. Gregor B., Stawiszyński M., E-commerce, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2002.
  3. Majewski P., Czas na e-biznes, Helion, Gliwice 2007.
  4. Systemy e-commerce - Technologie internetowe w biznesie. Praca zbiorowa pod red. C.M. Olszak, Katowice 2004.
  5. Wielki J.: Elektroniczny marketing poprzez Internet. Warszawa 2000.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu