BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wiśniewski Edward (Wydział Zamiejscowy w Koszalinie, Społeczna Akademia Nauk w Łodzi), Stankiewicz Bogusław (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie)
Tytuł
Zastosowanie stochastycznego modelu potencjału rynkowego Lahsmanana i Hansena w analizie sprzedaży artykułów spożywczych w Kołobrzegu
The Use of Stochastic Market Potential Model Lahsmanan and Hansen in the Analysis of Food Sales in Kołobrzeg
Źródło
Europa Regionum, 2013, t. 16, s. 81-99, tab., bibliogr. 20 poz.
Słowa kluczowe
Analiza sprzedaży, Artykuły spożywcze, Analiza stochastyczna
Sales analysis, Foodstuffs, Stochastic analysis
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem pracy jest prezentacja zastosowania stochastycznego modelu potencjału rynkowego Lakshmanana i Hansena dla analizy rozkładu decyzji zakupowych dotyczących artykułów spożywczych. Struktura modelu wymagała zastosowania zbioru danych, w szczególności dotyczących: powierzchni sprzedażnych analizowanych marketów, odległości od centrów geometrycznych dzielnic do poszczególnych marketów ("odległości miejskie") oraz przeciętne wydatki per capita na artykuły spożywcze. Źródłem danych były odpowiednio: pomiar własny, uwiarygodniony informacją od kierownictwa centrów handlowych, analiza map i planów miasta oraz "Rocznik Statystyczny Województwa Zachodniopomorskiego 2012". W części empirycznej "czysty" model skorygowano o realne uwarunkowania rynkowe, jak koncentrację konkurencyjną w otoczeniu marketów oraz wpływ zróżnicowania cenowego koszyka konsumpcji artykułów podstawowych.(fragment tekstu)

Capicity market a is a category of quantitative indicating the capacity of cargo, which at given prices and income can be sold at a certain time and space. The primary determinant of market capacity needs are consuming units: individuals, households, businesses etc. Knowledge of the number and structure of the entity consuming is important to correctly identify the size and structure of the market capacity. The problem is determining the limits of the coverage of this market, which depends on many elements of the spatial structure of the city, such as the density and distribution of the population in the city, the commercial network system. All these ele-ments form the spatial arrangement of market relations within which extract the relevant local markets with a specific range and power of attraction. The paper concerns the analysis of streams of buyers and the distribution of their spending on groceries in Kołobrzeg. The use of the model Lahsmanan and Hansen for the food industry it possible to estimate the main stream shopping in the city and to determine the estimated revenue from the sale of supermarket products of the industry. In the empirical part was complete "clean" model with two additional factors influencing the market developments in the city.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Antonides G., Van Raaij, Zachowania konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  2. Badania rynku. Metody, zastosowania, red. Z. Kędzior, PWE, Warszawa 2005.
  3. Bielennik E., Mikuś J., Prognoza warunkowa zasięgu handlowego rynku, Badania operacyjne i decyzje, 2005, nr 1.
  4. Borusiak B., Zachowania nabywcze konsumentów indywidualnych na rynku artykułów spożywczych, w: Konsumpcja i rynek w warunkach zmian systemowych, red. Z. Kędzior i E. Kieżel, PWE, Warszawa 2002.
  5. Brakley E.J., Planning Local Economic Development, Theory and Practice, SAGE Publication, Newbury Park, London 1989.
  6. Broszkiewicz R., Podstawy gospodarki miejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1997.
  7. Chojnacki Z., Zastosowanie modeli grawitacji o potencjału w badaniach przestrzenno-ekonomicznych, PAN KPZK, "Studia", t. XIV, Warszawa 1966.
  8. Davis R.L., Marketing Geography with Special Reference to Retailing, Methnen & Co Ltd., London 1976.
  9. Eugle R.F., Hutchins A., Series Evidence on the Reasurces of Metropolitan Growth, Papers 1978.
  10. Isard W., Metody analizy regionalnej, PWE, Warszawa 1965.
  11. Jałowiecki B., Społeczne procesy rozwoju miasta, Śląski Instytut Naukowy, Katowice 1976.
  12. Lösch A., Gospodarka przestrzenna, Wydawnictwo PWE, Warszawa 1961.
  13. Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  14. Mruk H., Analiza rynku, PWE, Warszawa 2003.
  15. Mynarski S., Badania rynkowe w warunkach konkurencji, Fogra, Kraków 1995.
  16. Puchalski K., Atrakcyjność społeczno-gospodarcza jako czynnik rozwoju miasta (na przykładzie miast regionu Warszawy), Dokumentacja Geograficzna IG i PZ PAN, z. 2., Warszawa 1987.
  17. Raporty o stanie cen w Kołobrzegu, www.miasto.kolobrzeg.biz/raporty/124, (12.05.2012).
  18. Rocznik Statystyczny Województwa Zachodniopomorskiego 2012, Urząd Statystyczny w Szczecinie, Szczecin 2013.
  19. Rudnicki S., Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2004.
  20. Smyczek S., Sowa I., Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje, Difin, Warszawa 2005.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1428-278X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu