BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Soczewka Iwona (Akademia Podlaska), Ginter Agnieszka (Akademia Podlaska)
Tytuł
Zarządzanie jakością w administracji publicznej
Quality Management in Public Administration
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2009, nr 31, T.1, s. 357-363
Tytuł własny numeru
Ekonomiczne i organizacyjne instrumenty wspierania rozwoju lokalnego i regionalnego. Finanse, rachunkowość, przedsiębiorczość
Słowa kluczowe
Administracja publiczna, Zarządzanie jakością
Public administration, Quality management
Uwagi
summ.
Abstrakt
Jednym z elementów życia we współczesnym świecie jest biurokracja. Każdy z nas jest petentem w wielu urzędach. Stoimy w kolejkach, wypełniamy dziesiątki dokumentów i bardzo często narzekamy na jakość obsługi, niekompetencje urzędników lub niepotrzebne bieganie od okienka do okienka. Czy istnieją skuteczne sposoby na poprawę zadowolenia zarówno petentów, jak i urzędników? Jednym z rozwiązań systemowych, zapewniających spełnienie wymogów wewnętrznych administracji oraz wymagania społeczne, jest oparcie się na metodach i narzędziach zarządzania jakością. Zarządzanie jakością w sektorze publicznym nie jest już dzisiaj traktowane jako metoda niepasująca do specyfiki tego sektora. Nie oznacza to, że nie występują już bariery ograniczające wprowadzenie tej metody zarządzania w organizacjach publicznych. Istnieje szereg argumentów na rzecz wyjątkowości sektora publicznego: nie istnieje konkurencja, więc nie ma mechanizmów wymuszających działania na rzecz efektywności, cele działania poszczególnych instytucji są często niemierzalne, stąd trudno stwierdzić, czy działają one efektywnie, możliwości finansowe poszczególnych instytucji są zależne od stanu finansów publicznych, a nie od jakości świadczonych usług. (fragment tekstu)

The issues pointed in the article concern quality management models in units of public administration in our country. So far experience shows, that solutions of quality management in production and service sector are able to transfer to the administration field. More and more Polish offices notice such need and the quality becomes the aim of their activity. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. S. Wysocki: Zarządzanie jakością - narzędzie modernizacji administracji publicznej? [W:] Współczesne nurty w inżynierii jakości. Red. P. Gradowski. Politechnika Gdańska, Gdańsk 2005, www.egov.pl z 15.01."2009 r.
  2. R. Kraszewski: Nowoczesne koncepcje zarządzania jakością. Dom Organizatora, Toruń 2006, s. 16-18.
  3. R.T. Green: Global Quality: a synthesis of the worldś best management methods. Milwaukee, 1993, s. 217-221.
  4. M. Bugdol: Zarządzanie jakością w samorządach, www.warsawvoice.pl z 15.01.2009 r.
  5. W. Ostrowski: Normy ISO w administracji państwowej i samorządowej. Fakty, Magazyn Gospodarczy, nr 6(13), listopad/grudzień 2004.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu