BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zarzecki Dariusz (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Rola małych i średnich portów lotniczych w gospodarce na przykładzie portu lotniczego Szczecin-Goleniów
The Role of Regional Airports in Economy. the Case of the Szczecin-Goleniów Airport
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2009, nr 31, T.1, s. 440-451, tab.
Tytuł własny numeru
Ekonomiczne i organizacyjne instrumenty wspierania rozwoju lokalnego i regionalnego. Finanse, rachunkowość, przedsiębiorczość
Słowa kluczowe
Małe i średnie przedsiębiorstwa, Transport lotniczy
Small business, Air transport
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Szczecin, Goleniów
Szczecin
Abstrakt
Termin "regionalne porty lotnicze" oznacza sieć portów lotniczych, które w okresie gospodarki planowej miały odgrywać pomocniczą rolę w stosunku do lotniska w Warszawie. Miały one przyjmować pasażerów przylatujących z zagranicy lub wylatujących za granicę przez Okęcie, które miało docelowo pełnić rolę węzła przesiadkowego dla całej Polski. Po liberalizacji rynku lotniczego w maju 2004 wiele z nich, głównie te położone przy większych miastach, rozwinęły swoje własne połączenia zagraniczne, zwłaszcza w oparciu o tzw. tanie linie lotnicze, takie jak np. easyJet, Ryanair, SkyEurope (wycofał się z Polski w 2008 r.), Centralwings (od października 2008 r. nie operuje już jako tani przewoźnik i skupił się na czarterach) czy Wizz Air. Jednak przy dominującej pozycji Okęcia, które obsługuje ponad trzy razy więcej podróżnych niż największy regionalny port lotniczy w krakowskich Balicach, wciąż główną rolę odgrywają połączenia z i do Warszawy, choć pozycja tego portu jako portu przesiadkowego z roku na rok słabnie. Rolę portu przesiadkowego dla połączeń do Polski przejmuje natomiast Londyn-Stansted, oferujący dzięki liniom Ryanair połączenia do większości portów regionalnych w Polsce. Własnego portu lotniczego nie mają obecnie w Polsce cztery województwa: podlaskie, opolskie, lubelskie i świętokrzyskie. (fragment tekstu)

Regional airports have become increasingly important elements of the regional and economic development. The paper discusses the key issues related to investments, financing and operations of regional airports in Poland, and tries to address the economic impact of regional airports on the economy. A dynamie development of the Szczecin-Goleniów Airport has been presented as a good exemplification of a continued growth of regional airports in Poland - especially after completion of the liberalization of European aviation. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu