BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zaborski Artur (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Możliwości uniknięcia zdegenerowanych rozwiązań w analizie unfolding przy wykorzystaniu algorytmu PREFSCAL
Possibilities of Avoiding Degenerate Solutions in Unfolding Analysis by Using PREFSCAL Algorithm
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Taksonomia (16), 2009, nr 47, s. 275-282, rys., tab., bibliogr. 11 poz.
Research of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania
Słowa kluczowe
Skalowanie wielowymiarowe, Preferencje konsumenta, Macierze
Multidimensional scaling, Consumer preferences, Matrix
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie modelu PREFSCAL, w którym uniknięcie rozwiązań trywialnych jest możliwe dzięki modyfikacji funkcji dopasowania STRESS, przez wykorzystanie w jej konstrukcji współczynnika zmienności Pearsona. W artykule dokonano ponadto porównania wyników badania uzyskanego za pomocą analizy unfolding dla różnych wartości parametrów nakładanych na funkcję dopasowania w celu znalezienia rozwiązania optymalnego. Analizę przeprowadzono z wykorzystaniem pakietu statystycznego SPSS. (fragment tekstu)

The article presents PREFSCAL algorithm in which avoiding degeneracy in multidimensional unfolding is possible by modification of the loss function. In the structure of STRESS function, the variation coefficient is used as a diagnostic for identifying solutions with constant interpoint distances. Finally, empirical data set was analyzed by PREFSCAL method to show the benefits of the modification of the loss function. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bennett J.F., Hays W.L. (1960), Multidimensional unfolding: determining the dimensionality of ranked preference data, " Psychometrika" no 25, s. 27-43.
  2. Borg I., Groenen P. (2005), Modern multidimensional scaling. Theory and applications. Second Edition, Springer-Verlag, New York.
  3. Busing F.M.T.A., Groenen P.J.K., Heiser W.J. (2005), Avoiding degeneracy in multidimensional unfolding by penalizing on the coefficient of variation, "Psychometrika" no 1, s. 71-79.
  4. Coombs D.V. (1950), Psychological scaling without a unit of measurement, "Psychological Review" no 57, s. 145-158.
  5. Cox T.F., Cox M.A.A. (2001), Multidimensional scaling. Second edition, Chapman and Hall, Londyn.
  6. DeSarbo W.S., Carroll J.D. (1985), Three-way metric unfolding via alternating weigted least squares, "Psychometrika" no 50, s. 275-300.
  7. Heiser W.J. (1981), Unfolding analysis of proximity data, Leiden.
  8. Kim C., Rangaswamy A., DeSarbo W.S. (1999), A quasi-metric approach to multidimensional unfolding for reducing the occurence of degenerate solutions, "Multivariate Behavioral Research" no 34, s. 143-180.
  9. Takane Y., Young F.W., de Leeuw J. (1977), Nonmetric individualdifferences MDS: An alternating least squares method with optimal scaling features, "Psychometrika" no 42, s. 7-67.
  10. Zaborski A. (2001), Skalowanie wielowymiarowe w badaniach marketingowych, AE, Wrocław.
  11. Zaborski A. (2002), Unfolding jako model pomiaru preferencji w skalowaniu wielowymiarowym, [w:] Taksonomia 9, red. K. Jajuga, M. Walesiak, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 942, AE, Wrocław, s. 128-137.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
1505-9332
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu