BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Niedzielski Piotr (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Usługi jako obszar innowacyjności - wskazówki dla podmiotów rynku TSL
Services as Area of the Iinnovation - Instructions for TSL Market Subjects
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2009, nr 32, s. 633-643, rys., tab., bibliogr. 25 poz.
Tytuł własny numeru
Finansowanie rozwoju transportu europejskiego
Słowa kluczowe
Usługi, Innowacyjność, Rozwój przedsiębiorczości
Services, Innovative character, Entrepreneurship development
Uwagi
summ.
Abstrakt
Ugruntowany paradygmat innowacji technologicznych - jako motoru rozwoju -determinuje bardzo ograniczony sposób myślenia na temat innowacyjności. Rozwój sektora usług, w tym usług transportowych, i tym samym wzrost konkurencji w tym sektorze, wymusił rozwój także w zakresie działań o charakterze innowacyjnym. Od początku rozwoju teorii innowacji analitycy zagadnienia zwrócili się w stronę innowacji technologicznych w firmach produkcyjnych. Znaczenie usług w procesach innowacyjnych zostało zdegradowane do roli pasywnego odbiorcy innowacji technologicznych, pozyskiwanych od firm sektora produkcyjnego. Ten sposób postrzegania innowacji jest także ugruntowany w obszarze usług transportowych czy też, szerzej definiując, w obszarze usług rynku TSL (transport, spedycja i logistyka). (fragment tekstu)

Transport is an important area of innovation activity. New tendencies in economics define service innovation as shaping innovation systems in various ways. Innovative behaviors of service companies are differentiated depending on possessed potential (resources) and abilities to use it in the context of their activities. Knowledge and ability to use it in innovation processes is an important determinant of firms' competitiveness. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. Antolak R., Niedzielski R, Mazur M.: Wybrane aspekty analityczne potrzeb przewozowych i kosztów ich zaspokajania na rynku kolejowym usług przewozowych. Wrocław 2002; (maszynopis powielony).
  2. Barras R.: Interactive lnnovation in Financial and Business Senńces: The Yanguard of the Service Revolution. "Research Policy" 1990, nr 19.
  3. Barras R.: Towards a theory of innomtion in senńces. "Research Policy" 1986, nr 15.
  4. Bauer R.: Strategie działania dużych firm komunikacji autobusowej w Polsce. Materiały z konferencji EKTRA 1996. PTE, Międzyzdroje 1996.
  5. Bessant J., Rush H.: Building bridges for innovation: the role of consultants in technology transfer. "Research Policy" 1995, nr 24.
  6. Ciesielski M.: Analiza strategii firm transportowych. Materiały z konferencji EKTRA 1996. PTE, Międzyzdroje 1996.
  7. Drucker P.F.: Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. PWE, Warszawa 1992.
  8. Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w sektorze usług w latach 1997-1999. Informacje i opracowania statystyczne. GUS, Warszawa 2001.
  9. Galluoj F., Einstein O.: lnnovation in serrices. "Research Policy" 1997, nr 26.
  10. Gorynia M.: Zachowania przedsiębiorstw w okresie transformacji. Mikroekonomia przejścia. Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 1998.
  11. Howells J.: lnnovation and Serrices. New Conceptual Frameworks. "CRIC Discussion Paper", nr 38, August 2000.
  12. Niedzielski P: Polityka innowacyjna w transporcie. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2003.
  13. Niedzielski P, Rychlik K.: Innowacje i kreatywność, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2006.
  14. Perechuda K.: Zarządzanie pakietami wiedzy w przedsiębiorstwie doskonałym. [W:] Zmiana warunkiem sukcesu. Zarządzanie przełomu wieków. Materiały z konferencji. Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2000.
  15. Porter M.E.: Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE, Warszawa 1992.
  16. Sopińska A.: Zarządzanie wiedzą jako potencjalne źródło konkurencyjności polskich przedsiębiorstw w dobie "nowej ekonomii". [W:] Procesy dostosowawcze polskich przedsiębiorstw do warunków funkcjonowania w Unii Europejskiej. "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego" nr 15. Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot 2001.
  17. Szewczuk A.: Strategia firmy transportowej warunkiem skutecznego działania. [W:] Kierownik, a współczesne problemy zarządzania firmą transportu samochodowego. PWE, Szczecin 1994.
  18. Szewczuk A.: Przedsiębiorstwo transportowe w okresie transformacji rynkowej - szanse i zagrożenia. [W:] Wspólna Europa. Szanse i zagrożenia dla transportu. Materiały z konferencji TRANS '95. SGH, Warszawa 1995.
  19. Szewczuk A.: Zachowania przedsiębiorstw transportu samochodowego w konkurencyjnym otoczeniu. Instytut Transportu Samochodowego, Warszawa 2001.
  20. Tether B.S., Miles I., Blund K., Hipp Ch., de Liso N., Cainelli G.: Jnnoration in the Serrice Sector. Analysis of data collected under the Community lnnovation Survey (C1S-2). Final Report. ECSC-EC-EAEC, Brussels-Luxemburg 2001.
  21. Ustawa o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" z dnia 8.09.2000 roku.
  22. Wawrzyniak B.: Polityka strategiczna przedsiębiorstwa. PWE, Warszawa 1989.
  23. Wilmańska-Sosnowska S.: Zachowania polskich przedsiębiorstw handlowych w warunkach konkurencji. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1999.
  24. Zachowania podmiotów rynkowych. Red. J. Kramer. PWE, Warszawa 1999.
  25. Zarządzanie technologią. Międzynarodowe Centrum Nauki i Zaawansowanej Technologii ICS Triest, Włochy, we współpracy z Organizacją ds. Rozwoju Przemysłowego Narodów Zjednoczonych UNIDO Wiedeń, Austria (www.unido.pl).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu