BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Nowak Bartłomiej E. (Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie)
Tytuł
Wybory i kampania na niestałych członków Rady Bezpieczeństwa ONZ
Campaigns and Election of Non-permanent UN Security Council Members
Źródło
Sprawy Międzynarodowe, 2014, nr 4, s. 145-169
Słowa kluczowe
Rozkład geograficzny, Międzynarodowe stosunki polityczne, Dyplomacja, Bezpieczeństwo międzynarodowe, Porozumienia międzynarodowe
Geographical distribution, International political relations, Diplomacy, International security, International agreements
Uwagi
summ.
Firma/Organizacja
Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ)
United Nations (UN)
Abstrakt
Niniejszy artykuł ma na celu: (a) przybliżenie zasad i kryteriów wyboru państwa na niestałego członka Rady Bezpieczeństwa ONZ; (b) opisanie głównych czynników skutecznej kampanii wyborczej i sposobu jej prowa-dzenia przez państwo kandydujące; (c) przedstawienie wstępnych wniosków dla kampanii Polski. Główną tezą artykułu jest myśl, że prowadzenie kampanii w sposób tradycyjny, przez klubowe negocjacje dyplomatyczne, gdzie głównym ośrodkiem działania jest stałe przedstawicielstwo państwa przy ONZ w Nowym Jorku, to strategia, która obecnie może być dalece niewystarczająca dla osiągnięcia sukcesu. (fragment tekstu)

The article analyses the selection criteria and key characteristics of electoral campaigns of states aspiring to a non-permanent seat on the UN Security Council The campaigns today are significantly different than in the past, as they cannot simply be run via traditional diplomatic club negotiations between diplomats in New York. Representation on this key UN body entails a much more strategic approach from the state, use of public diplomacy, intense lobbying and substantial resources planned and spent years in advance. If a candidate does not have a "clean slate" from his regional grouping, however, the final result remains unpredictable and rests on a number of interrelated factors, "equal geographical distribution " being among the most important. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Informacja Ministra Spraw Zagranicznych Radosława Sikorskiego na temat polskiej polityki zagranicznej w 2012 r., www.msz.gov.pl.
  2. I. Kaul, Global Public Goods: A Concept for Framing the Post-2015 Agenda?, "Discussion Paper" 2013, nr 2.
  3. K. Mahbubani, The Permanent and Elected Council Members, w: D.M. Malone (red.), The UN Security Council: From the Cold War to the 21st Century, Boulder 2004, s. 254.
  4. B. O'Neill, Power and Satisfaction in the United Nations Security Council, "Journal of Conflict Resolution" 1996, t. 40, nr 2, s. 219-237.
  5. I. Kuziemko, E. Werker, How Much Is the Seat on the Security Council Worth? Foreign Aid and Bribery at the United Nations, "Journal of Political Economy" 2006, t. 114, nr 5, s. 905-930.
  6. A. Dreher, J.E. Sturm, J.R. Vreeland, Does Membership on the UN Security Council Influence IMF Conditionality?', "Discussion Papers" 2010, nr 36.
  7. A. Dreher, J.E. Sturm, J.R. Vreeland, Development Aid and International Politics: Does Membership on the UN Security Council Influence World Bank Decisions?, "Journal of Development Economics" 2009, t. 88, nr 1, s. 1-18.
  8. D.M. Malone, Eyes on the Prize: The Quest for Nonpermanent Seats on the UN Security Council, "Global Governance" 2000, nr 6, s. 3-23.
  9. P. Kennedy, The Parliament of Man: The United Nations and the Quest for World Government, London 2007, s. 27.
  10. D.L. Bosco, Five to Rule Them All: The UN Security Council and the Making of the Modern World, New York 2009, s. 250.
  11. Letter from the Permanent Representative of Brazil to the United Nations addressed to the Secretary General A/66/55 l-S/2011/701, New York, 11 listopada 2011 r.
  12. D.M. Malone, The UN Security Council in the Post-Cold War World: 1987-97, "Security Dialogue" 1997, t. 28, nr 4, s. 393-408.
  13. Rules of Procedure of the General Assembly (employing amendments and additions by the General Assembly up to 31 December 1984), United Nations General Assembly, A/520/Rev. 15.
  14. Meeting Global Challenges: International Cooperation in the National Interest. Towards an Action Plan for Increasing the Provision and Impact of Global Public Goods, "Working Paper" International Task Force on Global Public Goods, 2 listopada 2004 r.
  15. R. Thakur, Introduction: UN Electoral Groupings Reform, w: R. Thakur (red.), What Is Equitable Geographic Representation in the Twenty-first Century, New York, marzec 1999 r., s. 3-4.
  16. S. Daws, The Origins and Development of UN Electoral Groups, w: R. Thakur (red.), What Is Equitable Geographic Representation in the Twenty-first Century, New York, marzec 1999 r., s. 16.
  17. Security Council Elections 2013. Special Research Report, Security Council Report, wrzesień 2013 r.
  18. www.securitycouncilreport.org.
  19. Y.Z. Blum, Proposals for UN Security Council Reform, "The American Journal of International Law" 2005, t. 99, nr 3, s. 636.
  20. J. Schmitz, J. Schwarze, Determinants of the Election on Non-Permanent Members to the United Nations Security Council. An Empirical Analysis, referat na konferencję "The Political Economy of International Organizations", Zurich, wrzesień 2011 r.
  21. В. Bueno de Mesquita, A. Smith, The Pernicious Consequences of UN Security Council Membership, "Journal of Conflict Resolution" 2010, t. 54, nr 5.
  22. PG. Buchanan, New Zealand's Security Council Bid: A Double Edged Sword?, opinia, Pacific Media Centre, 31 maja 2012 r.
  23. B. Lai, V.A. Lefler, UN Security Council Nonpermanent Membership: Equitable Distribution for Equitable Representation?, referat, Midwest Political Science Association Conference, Chicago, 2-6 kwietnia 2009 r., http://myweb.uiowa.edu.
  24. R. Thakur, Australia's Unsuccessful Bid for UN Security Council, "Pacific Research" 1996, t. 9, nr 4.
  25. Ch. Rebhan, Campaigning for a non-permanent seat in the UN Security Council: Which factors will make the difference for Iceland?, Faculty of Social Sciences. University of Iceland, 2008.
  26. M. Whelan, Ireland's Campaign for Election to the Security Council, Administration" 2000, t. 50, nr l, s. 14.
  27. Why the UN rejected Turkey's bid for a Security Council seat,, Asbarez" z 21 października 2014 r.
  28. Candidature of the Republic of Croatia for a non-Permanent seat on the UN Security Council for the term 2008/2009, Ministry of Foreign and European Affairs, Republic of Croatia, www.mvep.hr.
  29. Czech Republic - Candidate for Security Council in 2008-2009, Ministry of the Foreign Affairs of the Czech Republic, 12 marca 2007 r., https://www.mzv.cz.
  30. J. Langmore, Competing for Security Council Membership, referat na Oceanic Conference of International Studies, University of Sydney 2012.
  31. A. Chapnick, Canada's Failed Campaign for the UN Security Council: 10 Unanswered Questions, "Policy Options" 2011, s. 59-63.
  32. С. Byrne, Campaigning for a Seat on the United Nations Security Council: A Middle Power Reflection on the Role of Public Diplomacy, "CPD Perspectives on Public Diplomacy Paper" 2011, nr 10, s. 13.
  33. B. Ociepka, Miękka siła i dyplomacja publiczna Polski, Warszawa 2013.
  34. B. Cowen, UN Security Council Statement by Ireland's Minister for Foreign Affairs, 10 października 2000 r., cyt. za С. Byrne, Campaigning for a Seat on the United Nations Security Council: A Middle Power Reflection on the Role of Public Diplomacy, "CPD Perspectives on Public Diplomacy Paper" 2011, nr 10, s. 15.
  35. S. MacCarthaigh, Richard Ryan: Guardian of the Peace, "The Sunday Business Post Online", 6 października 2002 r.
  36. F.P. Fulci, Ten Golden Rules to Win Elections at the United Nations, New York 2000.
  37. P. Vondra, Hopes dashed for Czech seat on UN Security Council, "Zpravy", 17 października 2007 r., http://zpravy.aktualne.cz.
  38. Taking Stock, Moving Forward: Report to the Foreign Ministry of Finland on the 2012 Elections to the United Nations Security Council, International Peace Institute, kwiecień 2013 r., s. 14.
  39. R. Neukirch, Dream of Influence: Germany Renews Campaign for UN Security Council Seat, "Spiegel Online", 16 września 2010 r.
  40. R. Thakur, Australia's unsuccessful I bid for the UN Security Council, "Pacific Research" 1996, t. 9, nr 4, s. 48 in.
  41. D. Flitton, Vote Count: Australia 's Security Council Bid, "The Age" z 23 września 2009 r.
  42. UN General Assembly Resolution, UN Doc. A/RES/65/276, 3 maja 2011 r.
  43. Press conference of the Prime Minister of the Czech Republic, Mirek Topolanek, after the meeting of the government held on 22nd October, 2007, www.vlada.cz.
  44. C. Lynch, The Race for UN Secretary General Is Rigged, "Foreign Policy" z 14 listopada 2014 r.
  45. Priorytety polskiej polityki zagranicznej 2012-2016, Warszawa, marzec 2012 r., www.msz.gov.pl.
  46. A.D. Rotfeld (red.), New Political Act for the United Nations, Warsaw 2004.
  47. A.D. Rotfeld (red.), Towards the UN Reform. New Threats, New Responses, Warsaw 2004.
  48. A. Towpik, Polska w Organizacji Narodów Zjednoczonych, "Rocznik Polskiej Polityki Zagranicznej" 2010, s. 325.
  49. T. Flockhart i in., Liberal Order in a Post-Western World, Washington DC 2014 r., www.transatlanticacademy.org.
  50. Poland says Russian veto should be limited at UN, "The New York Times" z 18 września 2014 r.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0038-853X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu