BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Rogala Piotr (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Realizacja koncepcji doskonałości działania na przykładzie wybranych polskich organizacji
Realization of the Concept of Performance Excellence in Chosen Polish Organizations
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2009, nr 45, s. 559-565, rys., tab., bibliogr. 11 poz.
Tytuł własny numeru
Nowoczesna administracja publiczna
Słowa kluczowe
Organizacja
Organisation
Uwagi
summ.
Abstrakt
Doskonałość należy do grupy pojęć, które mimo, że są powszechnie znane i używane to jednocześnie są bardzo trudne do zdefiniowania. Arystoteles twierdził, że doskonałe jest to co zupełne, zawiera wszystkie części, a także osiągnęło swój cel. Na miano doskonałego zasługuje, więc to, co spełnia wszystkie funkcje, do których zostało stworzone. Innymi cechami, którymi się charakteryzuje są: harmonijność, budowa według jednej, właściwej zasady, zgodność oraz prostota (niezłożoność). Kategoria doskonałości znajduje zastosowanie, poza wspomnianym już wcześniej językiem potocznym, w naukach przyrodniczych, matematyce, fizyce, chemii, a także sztuce, teologii i teorii moralności. Została ono zauważone także w ramach nauk z zakresu organizacji i zarządzania. Na rynku wydawniczym pojawiły się pozycje omawiające koncepcje działania i zarządzania doskonałego. Wśród nich wymienić warto następujące tytuły: Poszukiwanie doskonałości w biznesie W poszukiwaniu doskonałego zarządzania*, Zarządzanie doskonałe*. (fragment tekstu)

In 1991, European Foundation for Qualily Management (EFQM) worked out the Excellence Model which included a set of criteria for an organization assessment. lt has become a tool used for evaluating organizations applying for receiving prestigious awards like e.g. Polish Quality Award. The article presents and describes the results of a research in a group of 45 Polish Quality Award finalists. Its goal was to assess the level of excellence accomplishment in chosen Polish organizations. An assessment of individual criteria included in the Excellence Model was also carried out. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. Bobik D., Rogala P., Finalista Nagrody Doskonałości EFQM - Volkswagen Motor Polska z Polkowic, "Problemy Jakości" 2007, nr 11.
  2. Grigg N., Mann R., Rewarding Excellence: An International Study into Business Excellence Award Processes, "The Quality Management Journal" 2008, nr 3.
  3. Intorducing Excellance, EFQM, Bruksela 2003.
  4. Karaszewski R., Nowoczesne koncepcje zarządzania jakością, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2006.
  5. Kuc B.R., Zarządzanie doskonale, Oskar-Master of Biznes, Warszawa 1999.
  6. Peters .1., Walerman T., Poszukiwanie doskonałości w biznesie, Medium, Warszawa 2000.
  7. Rogala P., Zarządzanie procesami - doświadczenia finalistów Polskiej Nagrody Jakości, "Problemy jakości" 2009, nr 1.
  8. Skrzypek E., Doskonalenie jako droga do doskonałości organizacji, [w:] E. Skrzypek (red.), Sposoby osiągania doskonałości organizacji w warunkach zmienności otoczenia - wyzwania teorii i praktyki, UMCS, Lublin 2006.
  9. Urbaniak M., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2004.
  10. Watson T.J., W poszukiwaniu doskonałego zarządzania, PWN, Warszawa 2001.
  11. www.efqm.pl.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu