BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Aßländer Michael S. (Lehrstuhl für Wirtschafts- und Unternehmensethik Fachbereich Wirtschaftswissenschaften, Kassel), Brink Alexander (Lehrstuhl für Wirtschafts- und Unternehmensethik Fachbereich Wirtschaftswissenschaften, Kassel)
Tytuł
Corporate Social Responsibility - Philosophisch-kritische Anmerkungen zu einem neuen "Paradigma" der Betriebswirtschaftslehre
Zbiorowa odpowiedzialność społeczna - krytyczne uwagi filozoficzne dotyczące nowego modelu w ekonomii biznesu
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2010, nr 94, s. 11-31, bibliogr. 67 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Wiedza w gospodarce i gospodarka oparta na wiedzy : zarządzanie w gospodarce opartej na wiedzy
Słowa kluczowe
Społeczna odpowiedzialność biznesu, Filozofia ekonomii, Ekonomia
Corporate Social Responsibility (CSR), Philosophy of economics, Economics
Uwagi
streszcz., Zsfg.
Abstrakt
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (CSR) stała się w ostatnich latach jedną z najważniejszych koncepcji w obszarze nauk ekonomicznych. Mimo jej dużej popularności jest ona jednak zarówno niedostatecznie zdefiniowana, jak i brakuje jej zadowalających podstaw filozoficznych. W większości przypadków koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa przypisuje się wiele dowolnych działań podejmowanych w przedsiębiorstwach. Również europejska definicja, CSR określająca społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstwa jako politykę przedsiębiorstwa uwzględniającą kwestie ekonomiczne, ekologiczne i społeczne, jest bardziej sloganem niż przydatną definicją. Na podstawie krytycznej analizy aktualnych interpretacji omawianego pojęcia i filozofii Kanta podjęto próbę zdefiniowania społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa. (abstrakt oryginalny)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Akerlof G.A., The market for "lemons": quality uncertainty and the market mechanism, "Quarterly Journal of Economics" 1970, 84(8), s. 488-500.
  2. Arrow K.J., The Economics of agency, [w:] J.W. Pratt, R.J. Zeckhauser (red.), Principals and Agents: The Structure of Business, Boston 1985, s. 37-51.
  3. Aßländer M.S., Roloff J., Sozialstandards als Beispiel für soziale Verantwortung von Unternehmen, "Journal für politische Bildung" 2004, 3, s. 26-36.
  4. Banerjee S.B., Corporate Social Responsibility - The Good, the Bad, and the Ugly, Northampton 2007.
  5. Baumhart R.C., How ethical are businessmen?, "Harvard Business Review" 1961, 39(4), s. 6-19, 156-176.
  6. Bowen H.R., Social Responsibilities of the Businessman, New York 1953.
  7. Bowie N.E., Freeman R.E. (red.), Ethics and Agency Theory: An Introduction, New York 1992.
  8. Bowie N.E., Business Ethics - A Kantian Perspective, Malden 1999.
  9. Bowie N.E., Werhane P.H., Management Ethics, Malden 2005.
  10. Brink A. Normatives Stakeholdermanagement: Eine governancetheoretische Rekonstruktion, [w:] Wieland J. (red.), Netzwerkgovernance, Marburg 2008 (im Erscheinen).
  11. Carroll A.B., Buchholtz A.K., Business and Society: Ethics and Stakeholder Management, Cincinnati 2003.
  12. Carroll A.B., A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Performance, "Academy of Management Review" 1979, 4(4), s. 497-505.
  13. Carroll A.B., Corporate social responsibility. evolution of a definitional construct, "Business and Society" 1999, 38(3), s. 268-295.
  14. Carroll A.B., Managing ethically with global stakeholders: a present and future challenge, "The Academy of Management Executive" 2004, 18(2), s. 114-120.
  15. Carroll A.B., Social responsibility, [w:] Werhane P.H., Freeman R.E. (red.), Encyclopedic Dictionary of Business Ethics, Malden1998, s. 493-495.
  16. Crane A., Matten D., Business Ethics, Oxford 2007.
  17. Davis K., Understanding the social responsibility puzzle: what does the businessman owe to society, "Business Horizons" 1967, 10(4), s. 45-50.
  18. Davis K., Can business afford to ignore its social responsibilities?, "California Management Review" 1960, 2(3), s. 70-76.
  19. De Bakker F.G.A., Groenewegen P., den Hond F., A bibliometric analysis of 30 years of research and theory on corporate social responsibility and corporate social performance, "Business and Society" 2005, 44(3), s. 283-317.
  20. Döring R., Ott K., Nachhaltigkeitskonzepte, "Zeitschrift für Wirtschafts-und Unternehmensethik" 2001, 2(3), s. 315-339.
  21. Dyllick T., Hockerts K., Beyond the business case for corporate sustainability, "Business Strategy and the Environment" 2002, 11(2), s. 130-141.
  22. Elkington J., Cannibals With Forks - The Triple Bottom Line of 21st Century Business, Oxford 1999.
  23. Europäische Kommission, Europäische Rahmenbedingungen für die soziale Verantwortung der Unternehmen - Grünbuch, Luxemburg 2001.
  24. Francis R.D., Ethics & Corporate Governance. An Australian Handbook, Sydney 2000.
  25. Frederick W.C., The Growing Concern Over Business Responsibility, "California Management Review" 1960, 2(4), s. 54-61.
  26. Freeman R.E., The Politics of Stakeholder Theory: Some Future Directions, "Business Ethics Quartely" 1994, 4(4), s. 409-421.
  27. Freeman R.E., Strategic Management. A Stakeholder Approach, Boston 1984.
  28. French P.A., Corporate Ethics, Fort Worth, TX 1995.
  29. Friedman M., The business of business is to increase its profits', "The New York Times Magazine", Wiederabdruck, [w:] A. Crane, D. Matte, L.J. Spence, (red.), Corporate Social Responsibility - Readings and Cases in a Global Context, London 1970, s. 26-32.
  30. Fürst M., Creating value through responsible business - corporate citizenship bei novartis, "Forum Wirtschaftsethik" 2006, 14(4), s. 23-30.
  31. Furubotn E. G., Richter R., Institutions & Economic Theory. The Contribution of the New Institutional Economics, Ann Arbor 2005.
  32. Global Compact Office, http://www.unglobalcompact.org/AboutTheGC/TheTenPrinciples/index.html, 14.03.2008.
  33. Goodpaster K.E., Matthews J.B. Jr., Can a corporation have a conscience?, "Harvard Business Review" 1982, 60(1), s. 132-141.
  34. Habermas J., Theorie des kommunikativen Handelns, Bd. 2, 4. Aufl., Frankfurt am Main1988.
  35. Haßler R., Nachhaltigkeits-Rating: Ein innovatives Konzept zur Förderung der nachhaltigen Entwicklung bei Unternehmen und auf den Finanzmärkten. Eine Chance für Stiftungen, [w:] A.G Scherer., G. Hütter, L. Maßmann (red.), Ethik für den Kapitalmarkt? Orientierung zwischen Regulierung und Laissez-faire, München 2003, s. 205-213.
  36. Hauff V. , Unsere gemeinsame Zukunft. Brundtland-Bericht der Weltkommission für Umwelt und Entwicklung, Greven 1987.
  37. Herbst D., Corporate Identity, Berlin 2003.
  38. Hill C.W.L., Jones T.M., Stakeholder-agency theory, "Journal of Management Studies" 1992, 29(2), s. 131-154.
  39. Höffe O., Moral als Preis der Moderne - Ein Versuch über Wissenschaft, Technik und Umwelt, Frankfurt am Main 1993.
  40. Höffe O., Schulden die Menschen einander Verantwortung? Skizze einer fundamentalethischen Legitimation, [w:] E.-J. Lampe (red.), Verantwortlichkeit und Recht, Opladen 1989, s. 13-35.
  41. Husted B.W., Allen D.B., Is it ethical to use ethics as strategy, "Journal of Business Ethics" 2000, 27(1/2), s. 21-31.
  42. Janisch M., Das strategische Anspruchsgruppenmanagement. Vom Shareholder Value zum Stakeholder Value, Bern 1993.
  43. Jensen M.C., Meckling W.H., Theory of the firm: managerial behavior, agency costs and ownership structure, "Journal of Financial Economics" 1976, 3(1), s. 305-360.
  44. Jonas H., Das Prinzip Verantwortung, Frankfurt am Main 1984.
  45. Lenk H., Zwischen Wissenschaft und Ethik, Frankfurt am Main 1992.
  46. Linneweh K., Corporate Identity - ein ganzheitlicher Ansatz, [w:] N.W. Daldrop (red.), Kompendium Corporate Identity and Corporate Design, Ludwigsburg 2004, s. 10-21.
  47. Löhr A., Die neue Rolle der NGO's in Zeiten der Globalisierung, [w:] M. Aßländer, R. Kaminski (red.), Globalisierung - Risiko oder Chance für Osteuropa, Frankfurt am Main 2005, s. 179-207.
  48. Maak T., Ulrich P., Integre Unternehmensführung, Stuttgart 2007.
  49. McGuire J.W., Business and Society, New York 1963.
  50. Norman W., MacDonald Ch., Getting to the bottom of "triple bottom line", "Business Ethics Quarterly" 2004, 14(2), s. 243-262.
  51. OECD, http://www.oecd.org/dataoecd/56/40/1922480.pdf, 14.03.2008.
  52. Palazzo G., Scherer A.G., Corporate legitimacy as deliberation. A communicative framework, "Journal of Business Ethics" 2006, 66(1), s. 71-88.
  53. Porter M.E., Kramer M.R., The competitive advantage of corporate philanthropy, "Harvard Business Review" 2002, 80(12), s. 56-69.
  54. Roloff J., Sozialer Wandel und deliberative Prozesse, Marburg 2006.
  55. Ropohl G., Ethik und Technikbewertung, Frankfurt am Main 1996.
  56. Sama L.M., Shoaf V., Reconciling rules and principles. An ethics-based approach to corporate governance, "Journal of Business Ethics" 2005, 58(1-3), s. 177-185.
  57. Schaltegger S., Bildung und Durchsetzung von Interessen zwischen Stakeholdern der Unternehmung. Eine politisch-ökonomische Perspektive, "Die Unternehmung" 1999, 53(1), s. 3-20.
  58. Schmiedeknecht M., Gesellschaftliche Verantwortung von Organisationen - Erarbeitung eines internationalen ISO Standards "Social Responsibility" (ISO 26000), "Forum Wirtschaftsethik" 2006, 14(4), s. 31-35.
  59. Schwemmer O., Ökonomische Rationalität und praktische Vernunft oder: Kann man ethische Grundsätze zu Prinzipien ökonomischer Systeme machen, [w:] G. Enderle (red.), Ethik und Wirtschaftswissenschaft, Berlin 1988, s. 33-53.
  60. Senge K., Wie tragfähig ist CSR? - Das Beispiel Wal Mart, "Forum Wirtschaftsethik" 2006, 14(3), s. 19-29.
  61. Smith C.W., The new corporate philanthropy, "Harvard Business Review" 1994, 72(3), s. 105-116.
  62. Spielvogel V., Corporate Identity ganzheitlich gestalten, Göttingen 2005.
  63. Steinmann H., Löhr A., Grundlagen der Unternehmensethik, Stuttgart 1994.
  64. Werhane P.H., Rechte und Verantwortung von Korporationen, [w:] H. Lenk, M. Maring (red.), Wirtschaft und Ethik, Stuttgart 1992, s. 329-336.
  65. Werner M.H., Verantwortung, [w:] M. Düwell, Ch. Hübenthal, M. Werner (red.), Handbuch Ethik, 2. Aufl., Stuttgart 2006, s. 541-548.
  66. Wieland J., Corporate governance, values management, and standards - a European perspective, "Business & Society" 2005, 44(1), s. 74-93.
  67. Wieland J., Die Ethik der Governance, Marburg 1999.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
ger
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu