BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bratnicki Mariusz (Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach), Ząbkowska Beata (Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach)
Tytuł
Improwizacja organizacyjna i efektywność organizacji : podejście wielowymiarowe
Organizational Improvisation and Organization Effectiveness : Multidimensional Approach
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2010, nr 94, s. 68-74, bibliogr. 44 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Wiedza w gospodarce i gospodarka oparta na wiedzy : zarządzanie w gospodarce opartej na wiedzy
Słowa kluczowe
Efektywność organizacji, Przedsiębiorczość
Organisation effectiveness, Entrepreneurship
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule autorzy przedstawili istotę improwizacji organizacyjnej, zwracając uwagę na jej wielowymiarowość jako kluczowego nośnika długofalowego przedsiębiorczego sukcesu. Na podstawie konstrukcji definicji improwizacji organizacyjnej zaprezentowano jej wymiary pozwalające w nowatorski sposób dokonać pomiaru funkcjonowania organizacji. Następnie na podstawie literatury przedmiotu zaprezentowano założenie, iż turbulentne otoczenie, struktura organizacyjna, kultura eksperymentowania, pamięć organizacyjna i przywództwo moderują wpływ improwizacji na organizacyjną efektywność. (abstrakt oryginalny)

In this article the authors present the issue of organizational improvisation that focuses on this multidimensionality as a key driver of long-term entrepreneurial success. All paper consists of four parts. An integrative definition of its construct is presented together with a new way of measuring this phenomenon in organizational settings. Then we present based on literature that environmental turbulence, experimental culture, memory, minimal structure and leadership moderate improvisation`s impact on organizational effectiveness. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Amabile T.M., Creativity in context, Westview Press, 1996.
  2. Amabile T.M., How to kill creativity, "Harvard Business Review" 1998, 76, 76-87.
  3. Aram J.A., Walochik K., Improvisation and the Spanish manager, "International Studies of Management and Organization" 1996.
  4. Basadur M., Graen G., Wakabayashi M., Identifying individual differences in creative problem solving style, "Journal of Creative Behavior" 1990, 24, 111-131.
  5. Behling O., Eckel N.L., Making sense out of intuition, "Academy of Management Executive", 1991 vol. 5, no 1, 46-54.
  6. Berliner P.F., Thinking in jazz: The infinite art of improvisation, University of Chicago Press Chicago, IL 1994.
  7. Bratnicki M., The Dialectics of Organizational Entrepreneurship, University of Economics, Katowice 2006.
  8. Campbell J., Historical Atlas of World Mythology, vol. II, The Way of the Seeded Earth, part 2: Mythologies of the Primitive Planters: The North Americas, Harper & Row, 1989.
  9. Campbell J.P. (et. al), Managerial Behavior, Performance, and Effectiveness, McGraw-Hill, New York 1970.
  10. Chell E., Critical incident technique, [w:] G. Symon, C. Cassell (red.), Qualitative Methods and Analysis in Organization Research, Sage Publications, London 1998, 51-72.
  11. Chmielewski K.M., Corbett A.C., Proclivity for improvisation as a predictor of entrepreneurial intentions, "Journal of Small Business Management" 2006.
  12. Cowley M., Domb E., Beyond strategic vision : Ellen Domb, Michael Cowley, "Business & Economics", Butterworth-Heinemann, 1997.
  13. Crossan M.M., Sorrenti M., Making sense of improvisation, [w:] J.P. Walsh, A.S. Huff (red.), Organizational Learning And Strategic Management. Advances In Strategic Management, t. 14, JAI Press, Greenwich 1997, 155-180.
  14. Cummings A., Oldham G., Enhancing creativity: Managing work contexts for the high potential employee, "California Management Review" 1997, 40, 20-38.
  15. Cunha M.P., Cucha J.V., Kamoche K., Organizational improvisation: what, when, how and why, "International Journal of Management Reviews" 1999, vol. 1.
  16. Cunha M.P., Organizational time: a dialectical view, "Organization" 2004.
  17. Davis J., Eisenhardt K.M., Complexity, Market Dynamism, and the Strategy of Simple Rules, working paper, Stanford University, Stanford 2005.
  18. Drazin R., Glynn M. A., Kazanjian R.K, Multilevel theorizing about creativity in organizations: A sense making perspective, "Academy of Management Review" 1999, 24, 286-307.
  19. Ford C.M., A theory of individual creativity in multiple social domains. "Academy of Management Review" 1996, 21, 1112-1134.
  20. Hammer M., Champy J. Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution, Harper Business, New York 1993.
  21. Hatch M.J., Jazzing up the theory of organizational improvisation, [w:] J. Walsch, A. Huff (red.), Advances in Strategic Management, JAI Press, Greenwich 1997, 181-191.
  22. Kamoche K., Cunha M.P., Cunha J.V., Toward a theory of organizational improvisation: Looking beyond the jazz metaphor, "Journal of Management Studies" 2003.
  23. Kanter R.M. Obstacles in your way? Don't freeze - improvise, "Business 2.0" 2002, vol. 3, iss. 9, 64.
  24. Levi-Strauss C., The savage mind, "International Socialist Review" 1967, vol. 29, no 4, 58-59.
  25. Matusik S.F., Hill C., The utilization of contingent work, knowledge creation, and competitive strategy, "Academy of Management Review", 1998, 23, 680-697.
  26. Mintzberg H., Markides C., View from the top: Henry Mintzberg on strategy and management, "Academy of Management Executive" 2000, 14, 31-42.
  27. Mirvis P.H., Practice improvisation, "Organization Science" 1998, 9, 586-592.
  28. Moorman C., Miner A.S., Organizational Improvisation and Organizational memory, "Academy of Management Review" 1998b.
  29. Moorman C., Miner A.S., The convergence of planning and execution: improvisation in new product development, "Journal of Marketing" 1998a, 62.
  30. Oldham G.R., Cummings A., Employee creativity: Personal and contextual factors at work, "Academy of Management Journal" 1996, 39, 607-634.
  31. Prahalad C.K., Hamel G., Strategy as field of study: why search for a new paradigm?, "Strategic Management Journal" 1994, 15.
  32. Richard P.J., Devinney T.M., Yip G.S., Johnson G., Measuring organizational performance: towards methodological best practice, "Journal of Management" 2009, vol. 3, no 3.
  33. Rowan R., The Intuitive Manager, Little Brown, Boston 1989.
  34. Schneider B., Schmitt N., Staffing Organizations, Waveland Press, Inc, Illinois 1986.
  35. Simon H., Making management decisions: The role of intuition and emotion, "Academy of Management Executive" 1987, 1, 57-64.
  36. Thomke S., The role of flexibility in the development of new products: An empirical study, "Research Policy" 1997, 26, 105-119.
  37. Vera D.M., Improvisation and its impact on performance, unpublished doctoral dissertation, The University of Western Ontario, London, Ontario 2002.
  38. Weick K.E., Improvisation as mindset for organizational analysis, "Organization Science" 1998.
  39. Weick K.E, Creativity and the aesthetics of imperfection, [w:] C. Ford, D. Giogia (red.), Creative Action in Organizations: Ivory Tower Visions and Real World Voices, Sage Publications 1995, 187-192.
  40. Weick K.E., Prepare your organization to tight fires, "Harvard Business Review" 1996, 74, 143-148.
  41. Weick K.E., The collapse of sensemaking in organizations: The Mann Gulch disaster, "Administrative Science Quarterly" 1993, 38, 628-652.
  42. Woodman R.W., Sawyer J.E., Griffin R.W., Toward a theory of organizational creativity, "Academy of Management Review" 1993, 18, 293-321.
  43. Ząbkowska B., Improwizacja w działalności przedsiębiorczej: istota i determinanty, [w:] S. Lachowicz, M. Matejuk (red.), Problemy współczesnej praktyki zarządzania, t. II, Politechnika Łódzka, Łódź 2007.
  44. Ząbkowska B., Improwizacja w organizacji oraz jej oddziaływanie na działalność przedsiębiorczą, [w:] Zarządzanie - współczesne problemy badawcze, AE, Katowice 2009.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu