BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Głaz Tomasz (absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego,)
Tytuł
Alianse strategiczne jako formy kooperacji przedsiębiorstw w gospodarce globalnej
Strategic Alliances as a Companies Co-Operation Forms in Global Economy
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2009, nr 44, T.1, s. 189-198, rys., bibliogr. 5 poz.
Tytuł własny numeru
Nowoczesne przedsiębiorstwo
Słowa kluczowe
Alianse strategiczne, Gospodarka, Globalizacja
Strategic alliances, Economy, Globalization
Uwagi
summ.
Abstrakt
Renault Nissan Alliance sprzedając 6 160 046 pojazdów w 2007 roku osiągnął wzrost 4,7% zapewniając sobie tym samym 9,1% udział w globalnym rynku motoryzacyjnym i ustanawiając nowy roczny rekord sprzedaży aliansu. Wzrost sprzedaży zanotował zarówno Renault (2,1%) jak i Nissan (5,7%). Głównymi obszarami wzrostu w 2007 roku były: Rosja (49,9%), Ameryka Środkowo-Południowa (12,6%), Chiny (25,6%) i Środkowy Wschód wraz z Afryką (16,2%)2. Utworzony oficjalnie 27 marca 1999 roku strategiczny alians między dwoma dużymi graczami na rynku motoryzacyjnymi nie tylko odpowiadał na potrzeby francuskiego i japońskiego producenta samochodów, ale był też odpowiedzią na rok wcześniejszą fuzję Daimlera z Chryslerem. To oznaczało, że globalizacja na rynku motoryzacyjnym coraz bardziej przyspieszała, a stworzenie strategicznej formy kooperacji przedsiębiorstw decyduje o przewadze konkurencyjnej ma rynku. Przyjrzyjmy się bliżej aliansom strategicznym, czym są, jakie są motywy i etapy powstawania oraz jak mogą funkcjonować. (fragment tekstu)

Author undertook a trial presenting a modern forms of companies cooperation which are called strategic alliances. Literature analysis let to define and show modern factors favourable to alliances development and cover the stages of alliance creating The example of French-Japanese strategic alliance between Renault and Nissan shows a succeed enterprise based on the learning relationship idea. Beside many difficulties and risk appearing in alliances building and operating process, alliances are still an essential form of market advantage reaching in a global competitive era. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. Bartlett C.A., Ghoshal S., Birkinshaw J., Transnational Management, McGraw- Hill, New York 2003.
  2. Child J., Faulkner D., Tallman S., Cooperative Strategy, Oxford University Press, Oxford 2005.
  3. Harvard Business Review on Strategie Alliances, Harvard Business School Press, Boston 2002.
  4. Lasserre P., Global Strategie Management, Palgrave MacMillan, New York 2003.
  5. www.nissan-global.com.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu