BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Piwoni-Krzeszowska Estera (Wrocław University of Economics, Poland)
Tytuł
The Framework for the Value Relationship Management of an Enterprise with Market Stakeholder
Model zarządzania wartością relacji przedsiębiorstwa z interesariuszami rynkowymi
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2011, nr 177, s. 136-149, rys., tab., bibliogr. 57 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Performance Measurement and Management
Słowa kluczowe
Zarządzanie wartością, Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Interesariusze
Value management, Value Based Management (VBM), Stakeholders
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W ostatnich latach zarówno w teorii, jak i praktyce dynamicznie rozwija się koncepcja zarządzania wartością przedsiębiorstwa. Na całkowitą wartość firmy składają się kapitał materialny (rzeczowy i finansowy) oraz kapitał intelektualny. Jednym zaś z niematerialnych zasobów firmy, wpływającym na wartość kapitału intelektualnego, jest sieć relacji z interesariuszami rynkowymi, tj. dostawcami, pośrednikami handlowymi, konsumentami i kooperantami. Sądzi się, iż zaprezentowany model zarządzania wartością relacji przedsiębiorstwa z interesariuszami rynkowymi, wypełniając chociaż częściowo lukę w dotychczasowej literaturze, może ułatwić świadome kształtowanie relacji rynkowych i zarządzania ich wartością, co w warunkach współczesnego rynku wydaje się konieczne do uzyskania i utrzymania przewagi konkurencyjnej. Budowanie zaś wartości stosunków pomiędzy przedsiębiorstwem a rynkowymi interesariuszami jest determinowane czasem trwania stosunków (krótkookresowe, długookresowe), źródłami tworzenia wartości relacji (materialne, niematerialne) oraz indywidualnymi celami stron stosunków w aspekcie realizowanych transakcji. Wymiary te zaś tworzą przestrzeń potencjalnych kombinacji relacji o różnej wartości na płaszczyźnie przedsiębiorstwo - interesariusze rynkowi.(abstrakt oryginalny)

The recent years have seen both in theory and practice a dynamic development of the concept of corporate value management. One of the enterprise's non-tangible assets, affecting the value of its intellectual capital, is its network of relationships with market stakeholders i.e. suppliers, trading intermediaries, consumers and co-operating entities. It is thought that the presented framework of managing the value of the enterprise's relationship with market stakeholders, by filling in - at least partially - the gap in the existent literature, can facilitate the conscious development of market relationships and the management of their value, which in contemporary market conditions seems to be a pre-requisite for gaining and maintaining a competitive advantage.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Ansoff I., Corporate Strategy, McGraw- Hill, New York 1965, after: Marcinkowska M., Kształtowanie wartości firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  2. Barney J., Firm resources and sustained competitive advantage, "Journal of Management" 1991, Vol. 17.
  3. Berry J., Tangible Strategies for Intangible Assets Managing & Measure, McGraw-Hill, New York 2004.
  4. Blattberg R., Getz G., Thomas J., Klient jako kapitał. Budowa cennego majątku relacji z klientem i zarządzanie nim, MT BIZNES, Konstancin Jeziorna 2004.
  5. Bower M., Garda R., The Role of marketing in management, "McKinsey Quarterly" 1985, Autumn.
  6. Bratnicki M., Kompetencje przedsiębiorstwa. Od określania kompetencji do zbudowania strategii, Placet, Warszawa 2002.
  7. Burn M., Woodruff R., Delivering Value to Consumers: Implication for Strategy Development and Implementation, [in:] Marketing Theory and Applications, eds. C. Allen, T. Shimp, R. Howell, G. Zinkhan, D. Heisley, R. Semenik, P. Dickson, V. Zeithaml, R. Jenkins, American Marketing Associacion, Chicago 1992.
  8. Byramjee F., Bhagat P., Klein A., The moderating role of relationship quality in determining total value orientation, "Global Journal of Business Research" 2010, Vol. 4, No. 2.
  9. Chełpa S., Indukcja i dedukcja w zarządzaniu - problem teorii i praktyki, [in:] Nowe kierunki w zarządzaniu - między teorią a praktyką, ed. M. Przybyła, Prace Naukowe AE we Wrocławiu nr 1014, Wrocław 2004.
  10. Cohen J., Intangible Assets Valuation and Economic Benefit, John Wiley&Sons, Hoboken 2005.
  11. Cyert R., March J., A Behavioral Theory of the Firm, Prentice - Hall, Englewood Cliffs 1963.
  12. Daum J., Intangible Assets and Value Creation, John Wiley&Sons, Hoboken 2003.
  13. Dobiegała-Korona B., Wartość klientów a wartość firmy, [in:] Strategie wzrostu wartości przedsiębiorstwa, ed. E. Urbańczyk, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2004.
  14. Doyle P., Marketing wartości, Felberg SJA, Warszawa 2003.
  15. Garver G., Gardial S., The Role of The Salesperson in Delivering Customer Value: A Situational Analysis, [in:] Expanding Marketing Horizons into the 21st Century, ed. D. Moore, Association of Marketing Theory and Practice, Syracuse, New York 1996.
  16. Głuszek E., Zarządzanie zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2004.
  17. Godziszewski B., Zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2001.
  18. Grabowski M., Istotne i nieistotne w nauce. Szkice z aksjologii nauki, Wydawnictwo Rolewski, Toruń 1998.
  19. Hamel G., Prahald C.K., Competing for the Future, Harvard Business School Press, Boston 1996.
  20. Hamel G., Prahalad C.K., Przewaga konkurencyjna jutra, Business Press, Warszawa 1999.
  21. Jabłoński M., Kreacja wartości przedsiębiorstw a komponenty modelu biznesu, [in:] Współczesne problemy analizy ekonomicznej, eds. R. Borowiecki, A. Jaki, Katedra Ekonomiki i Organizacji przedsiębiorstw Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2010.
  22. Jayaram J., Kannan V., Tan K., Influence of initiators on supply chain value creation, "International Journal of Production Research" 2004, Vol. 42, No. 20.
  23. Kaplan R., Norton D.,Strategy Maps: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes, Harvard Business School Press, Boston 2004.
  24. Krupski R., Zarządzanie okazją, [in:] Zarządzanie wiedzą i informacją w społeczeństwie sieciowym, ed. M. Morawski, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przeds� � iębiorczości, Wałbrzych 2003.
  25. Krzyżanowski L., O podstawach kierowania organizacjami inaczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  26. Kunzmann P., Burkard F., Wiedman F., Atlas filozofii, Prószyński i S-ka, Warszawa 2003.
  27. Leon J., Frąckiewicz J., Poradnik sprawnego i efektywnego kierowania, Wydawnictwo Antyk--Marcin Dybowski, Warszawa 2000.
  28. Lepenies W., Trzy kultury. Socjologia między literaturą i nauką, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1997.
  29. McWilliams A., Gray S., Understanding quasi-integration, "Journal of Business Strategies" 1995, Vol. 12.
  30. Metody wyceny spółki: perspektywa klienta i inwestora, eds. M. Panfil and A. Szablewski, Poltext, Warszawa 2007.
  31. Nita B., Metody wyceny i kształtowania wartości przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2007.
  32. Normann R., Ramírez R., From value chain to value constellation: designing interactive strategy, "Harvard Business Review" July - August 1993, Vol. 71, Issue 4.
  33. Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002.
  34. Obłój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007.
  35. Payne A., Holt S., Diagnosing customer value: integrating the value process and relationship marketing, "British Journal of Management" 2001, Vol. 12.
  36. Piwoni-Krzeszowska E., Partnerstwo w analizie klientów, [in:] Najnowsze instrumenty opisu organizacji, tom II, ed. W. Cieśliński, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2002.
  37. Piwoni-Krzeszowska E., Strategie zarządzania wartością relacji przedsiębiorstwa z klientami, [in:] Nowoczesność przemysłu i usług. Konkurencja i kooperacja w strategiach zarządzania organizacjami, ed. J. Pyka, TNOiK Oddział w Katowicach, Katowice 2009.
  38. Piwoni-Krzeszowska E., Doskonalenie struktury organizacyjnej na potrzeby kształtowania relacji z prosumentami, [in:] Zarządzanie rozwojem organizacji w społeczeństwie informacyjnym, tom II,, ed. A. Stabryła, Studia i Prace Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2008.
  39. Popper K., Mit schematu pojęciowego. W obronie nauki i racjonalności, KiW, Warszawa 1997.
  40. Popper K., Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  41. Poppo L., Zenger T., Testing alternative theories of the firm: transaction cost, knowledge-based and measurement explanations for make-or-buy decisions in information services, "Strategic Management Journal" 1998, Vol. 19.
  42. Rappaport S., Creating Shareholders Value: a Guide for Managers and Investors, The Free Press, New York 1986.
  43. Rokita J., Zarządzanie strategiczne: tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2005.
  44. Ross J., Ross G., Dragonetti N., Envinsson L., Intellectual Capital. Navigating the New Business Landscape, Mcmillan Business, London 1997.
  45. Samecki W., Prolegomena do teorii ekonomii, Wydawnictwo Uniwersyettu Wrocławskiego, Wrocław 1998.
  46. Sanchez R., Heene A., Thomas H., Dynamics of Competence-Based Competition: Theory and Practice in the New Strategic Management, Elsevier, Oxford 1996.
  47. Stachak S., Wstęp do metodologii nauk ekonomicznych, KiW, Warszawa 1997.
  48. Stalk G., Evans P., Schulman L., Competing on capabilities: the new rules of corporate strategy, "Harvard Business Review" 1992, No. 70 (2).
  49. Sveiby K., The New Organizational Wealth: Managing and Measuring Knowledge-Based Assets, Berett-Koehler Publishers, San Francisco 1997.
  50. Szablewski A., Źródła i pomiary wartości firmy, [in:] Wycena i zarządzanie wartością firmy, ed. A Szablewski, R. Tuzimek, Poltext, Warszawa 2004.
  51. Szczepankowski P., Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  52. Tangible Power of Intangible Assets (HBR Article Collection), ed. D. Ulrich, Harvard Business Publishing, 2004.
  53. Teece D., Pisano G., Shuen A., Dynamic capabilities and strategic management, "Strategic Management Journal" 1997, Vol. 18:7.Urbanek G. , Wycena aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2008.
  54. Wilson D., Jantrania S., Understanding the value of a relationship, "Asia - Australia Marketing Journal" 1994, No. 2 (1).
  55. Zarządzanie strategiczne. Ujęcie zasobowe, ed. R. Krupski, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2006.
  56. Zieleniewski J. Organizacja i zarządzanie. PWN, Warszawa 1969.
  57. Zimniewicz K., Wszystko zależy od wszystkiego, [in:] Przełomy w zarządzaniu. Kontekst strategiczny, eds. Z. Dworzecki, B. Nogalski, Wydawnictwo TNOiK, Toruń 2011.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu