BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kuśmierczyk Paweł (Wrocław University of Economics, Poland)
Tytuł
Economic Efficiency as One of the Main Objectives of Auction Design
Efektywność ekonomiczna jako jeden z głównych celów w przypadku aukcji
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Ekonomia (9), 2010, nr 136, s. 73-82, bibliogr. 9 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics. Economics
Tytuł własny numeru
Macroeconomics
Słowa kluczowe
Efektywność ekonomiczna, Optimum Pareto, Aukcje, Techniki aukcyjne
Economic efficiency, Pareto optimality, Auctions, Auction techniques
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Mechanizm aukcyjny znajduje zastosowanie w przypadku rynków płytkich, o małej liczbie nabywców bądź sprzedających. Aukcje zmuszają uczestników do silnej konkurencji, pozwalając ich organizatorom na osiągnięcie wysokich przychodów, bądź w przypadku przetargów na zminimalizowanie kosztów. Jednak wielu ekonomistów dowodzi, że najważniejszym celem aukcji jest zapewnienie efektywności ekonomicznej, przez którą rozumie się alokację dóbr do tych podmiotów, dla których mają one największą wartość. Artykuł analizuje pojęcie efektywności ekonomicznej i przedstawia argumenty na poparcie tezy, że jest ona istotnym celem przy przeprowadzaniu aukcji. Pokazuje także, że efektywność aukcji zależy w dużej mierze od przyjętych reguł aukcyjnych. Eksperymenty laboratoryjne okazują się być pomocne przy ich projektowaniu. (abstrakt oryginalny)

Auctions are commonly used in case of narrow markets as the useful mechanisms which promote competition and help increase the revenues or lower the costs (in case of procurement). But many economists argue that an even more important objective of the auction design should be efficiency, which roughly means that the object is allocated to the participant, who values it the most. The paper analyzes the concept of economic efficiency and presents arguments why efficiency should be treated as an important objective of the auction design. It also shows that efficiency can be to high extent controlled through a careful design of the auction rules. Laboratory experiments serve as a useful tool which helps tailor those rules to meet the auctioneer's goals. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Cason T.N., Friedman D., A Comparison of Market Institutions, "Handbook of Experimental Econo-mics Results", Vol. 1, ed. Ch. Plott, V. Smith, North-Holland, Amsterdam 2008, p. 264-272.
  2. Combinatorial Auctions, eds. P. Cramton, Y. Shoham, R. Steinberg, The MIT Press, Cambridge MA, 2006.
  3. Johnson R., Oral Auction Versus Sealed Bids: An Empirical Investigation, "Natural Resources Journal" 1979, Vol. 19, No. 2, p. 315-335.
  4. Krishna V., Auction Theory, Academic Press, San Diego 2002.
  5. Kuśmierczyk P., First-Price Sealed-Bid Auction with Additional Price Negotiations: Theoretical Analyses and Results of Experiments, [in:] Global Challenges and Policies of the European Union - Consequences of the 'New Member States', ed. M. Piotrowska, L. Kurowski, Research Papers of Wrocław University of Economics, Publishing House of Wroclaw University of Economics, Wroclaw 2009, p. 269-277.
  6. Kuśmierczyk P., Wykorzystanie eksperymentów do badania efektywności systemów aukcyjnych, Prace Naukowe UE we Wrocławiu nr 64, "Ekonomia 1", Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2009, p. 97-107.
  7. McAfee P.R., McMillan J., Auctions and Bidding, "Journal of Economic Literature" 1987, Vol. 25, p. 699-738.
  8. Milgrom P.R., Putting Auction Theory to Work, Cambridge University Press, Cambridge 2004.
  9. Thomas Ch.J., Wilson B.J., A Comparison of Auctions and Multilateral Negotiations, "RAND Journal of Economics" 2002, Vol. 33, No. 1, p. 140-155.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
2080-5977
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu