BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Świszcz Grzegorz (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Problematyka wyceny wartości przedsiębiorstwa w dobie globalizacji
The Issue of Company Pricing Value in Globalization Era
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2009, nr 44, T.2, s. 327-334, bibliogr. 17 poz.
Tytuł własny numeru
Nowoczesne przedsiębiorstwo
Słowa kluczowe
Wycena wartości przedsiębiorstwa, Globalizacja
Valuation of the company, Globalization
Uwagi
summ.
Abstrakt
Świat się zmienia, ludzie się zmieniają, a jednostki tworzące gospodarstwa domowe niepostrzeżenie stają się elementami globalnej wioski (global village"). Konsumenci zazwyczaj nie zdają sobie sprawy z faktu, iż nabywają produkt światowy. Dobro finalne, które trafia do klienta coraz częściej stanowi hybrydę skonstruowaną zgodnie z oczekiwaniami odbiorców globalnych. Po bliższej analizie podatnego na procesy unifikacyjne rynku motoryzacyjnego okazuje się, że przykładowy model marki Saab - 9-3 występuje również pod innymi znakami firmowymi takimi jak: Opel (Vauxhall, Holden) - Vectra, Cadillac - BLS bądź Saturn - Aura". Koncerny stosując szablon produktu globalnego minimalizują swoje nakłady na badania i rozwój (R&D) oraz przygotowanie produkcji. Jest do dość powszechnie wykorzystywana praktyka w przemyśle motoryzacyjnym (VW - Skoda - Seat - Audi - Porsche - Lamborghini - Bentley). Rodzi się jednak pytanie czy wykorzystanie technologii Vectry w nadwoziu 9-3 pozostawia subiektywne odczucie większej wartości marki Saab? Kwestia sporna, bowiem część konsumentów uważa, iż kupuje ułamek historii, ducha produktu, prestiż (goodwill4). Natomiast pewna grupa może poczuć się ofiarą działań marketingowych ukrywających fakt dopłacania kilkudziesięciu procent ceny do części różniących się tylko znaczkiem sub-firmowym grupy General Motors. (fragment tekstu)

Article describes the issue of company value in globalisation era. Relations between brand value and company's tradition, prestige and characteritics of offered products were presented in the car industry. In the next part author presented terms of casus adaptation pricing value of companies and described different types of value (market value, economic value, book value, reproduction value, goodwill valueintristic value, market capitalization andliquidation value). Author also presented currently used methods of pricing value and the trends in the global markets. In the end part was discuss recent method of pricing value and trends in global markets. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. Dobiegała-Kordyna B., Herman A., Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2006.
  2. "Forbes" 2007, nr 1-12.
  3. Grzywacz W., Polityka Gospodarcza, US, Szczecin 1998.
  4. Herman A., Szablewski A., Zarządzanie Wartością Firmy, Poltex, Warszawa 1999.
  5. Malinowska U., Wycena przedsiębiorstwa w warunkach polskich, Difin, Warszawa 2001.
  6. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa 2007.
  7. Socha J., Rynek papierów wartościowych w Polsce, Olympus, Warszawa 2003.
  8. Szablewski A., Tuzimek R" Wycena i zarzadzanie wartością firmy, Wydawnictwo Poltex, Warszawa 2004.
  9. Szczepankowski P., Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa. PWN, Warszawa 2007.
  10. Waśniewski T., Skoczylas W., Teoria i praktyka anaizy finansowej w przedsiębiorstwie, FRR, Warszawa 2002.
  11. Zarzecki D., Metody wyceny przedsiębiorstw, FRR, Warszawa 1999.
  12. http://www.gielda.wp.pl.
  13. http://www.gm.com.
  14. http://www.gwp.pl.
  15. http://www.money.pl.
  16. http://www.pulsbiznesu.pl.
  17. http://www.pwsz.nysa.pl.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu