BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Golińska-Pieszyńska Małgorzata (Politechnika Łódzka)
Tytuł
Kapitał społeczny jako źródło zwiększania efektywności organizacji
Social Capital as a Source of Increasing Effectiveness of the Organization
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2010, nr 109, s. 178-187, bibliogr. 27 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Gospodarka lokalna w teorii i praktyce
Słowa kluczowe
Kapitał społeczny, Kapitał intelektualny, Efektywność organizacji
Social capital, Intellectual capital, Organisation effectiveness
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Kapitał społeczny wypełnia przestrzeń społeczną między ludźmi, a swoje źródło ma w interakcjach, dzięki którym powiązania i sieci są oparte na zasadzie współpracy i współdziałania. Kapitał społeczny, podobnie jak inne formy kapitału, służy podwyższaniu efektywności funkcjonowania i rozwoju organizacji, szczególnie przez ułatwianie współdziałania pomiędzy uczestnikami w ramach struktury sieciowej. W efektywnych organizacjach punktem odniesienia jest społeczność tworzących je ludzi, których cechuje zaangażowanie, poczucie przynależności, lojalność i zaufanie. Jednakże ważne są również długotrwałe więzi między organizacją a jej klientami oraz innymi organizacjami, które powiększają wiedzę organizacji o rynku oraz podnoszą jej efektywność i konkurencyjność. W artykule podjęto próbę wskazania na kapitał społeczny jako niewidoczne źródło efektywności organizacji. (abstrakt oryginalny)

Social capital fills up the social space of people. It has got its source in interactions, thanks to which connections and networks are based on the principle of cooperation. Social capital, just as other forms of capital, enables to grow the effectiveness of organization's functioning and development, particularly by facilitating the cooperation among participants as a part of the network structure. In effective organizations the point of reference is a community of people who create them and whose feature is commitment, sense of membership, loyalty and trust. However, permanent bonds between customers and other organizations are also important as they enlarge the knowledge of an organization about the market, so the effectiveness and competitiveness of the organization grow. The article is an attempt to point the social capital as an invisible source of increasing the organization's effectiveness. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Baruk J., Zarządzanie wiedzą i innowacjami, A. Marszałek, Toruń 2006.
  2. Bielski M., Organizacje. Istota, struktury, procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1996.
  3. Bogdanienko J., Kuzel M., Znaczenie wymiany wiedzy w procesie współpracy przedsiębiorstw transnarodowych, "Problemy Zarządzania" 2008 nr 2.
  4. Borowiecki R., Kwieciński M. (red.), Informacje w zintegrowanej Europie. Koncepcje i narzędzia zarządzania wobec wyzwań i zagrożeń, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2006.
  5. Bratnicki M., Strużyna J., Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej w Katowicach, AE, Katowice 2001.
  6. Bullen P., Onyx J., Measuring social capital in five communities in NSW, www.mapl.com.au, marzec 2007.
  7. Cohen D., Prusak L., On Good Company: How Social Capital Makes Organizations Work, Harvard Business School Press, Boston 2001.
  8. Day Y., Dean A.A., Reynolds P.L., Relationship marketing: key role in enterpreneurship, "Long Rang Planing" 1998 nr 6.
  9. Efektywność zespołów organizacji, materiały z seminarium naukowego z 27 czerwca 2006 r., Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2007.
  10. Fazlagic A.J., Zarządzanie wiedzą. Szansa a sukces w biznesie, Wydawnictwo Gnieźnieńskiej Wyższej Szkoły Humanistyczno-Menedżerskiej MILENIUM, Gniezno 2006.
  11. Fukuyama F., Social Capital and Civil Society, International Monetary Fund, www.imf.org, 2006.
  12. Fukuyama F., Trust: the Social Virtues and the Creation of Prosperity, The Free Press, New York 1995.
  13. Gasaldi D., Des reseaux d'enerprise a l'enetrprise en reseau: une strategie orginale au development pour des PME, "Direction et Gestion. La Revue des Sciences de Gestion" 2000 nr 180-181.
  14. Golińska-Pieszyńska M., Polityka wiedzy a współczesne procesy innowacyjne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009a.
  15. Golińska-Pieszyńska M., Współczesne praktyki innowacyjne, maszynopis, Warszawa 2009b.
  16. Holstein-Beck M., Menedżer poszukiwany, Wydawnictwo CIM, Warszawa 2001.
  17. Kasiewicz S., Rogowski W., Kicińska M., Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
  18. Katzenbach J.R., Smith D.K., Siła zespołów. Wpływ pracy zespołowej na efektywności organizacji, Oficyna Wydawnicza, Kraków 2001.
  19. Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa 2002.
  20. McElroy M.W., Social innovation capital, "Journal of Intellectual Capital" 2002 nr 1.
  21. Putnam R.D., Demokracja w działaniu, Wydawnictwo Znak, Kraków 1995.
  22. Skrzypek E., Jakość i efektywność, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001.
  23. Stankiewicz M.J., Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa, Wydawnictwo TNOiK, Toruń 2006.
  24. Sveiby K., Intellectual and Knowledge Management, www.sveiby.com.au, 2007.
  25. Tsai W., Social capital, strategic relatedness and the formation of intraorganizational linkages, "Strategic Management Journal" 2000 nr 9.
  26. Woolcook M., The place of social capital in understanding social and economic outcomes, "ISUMA Canadian Journal of Policy Research" 2000 nr 2 (10), s. 11-17.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu